• Litet My

    Kvinnlig präst som är med en gift man? Vad händer?

    Läget är såhär, min pappa har träffat en präst han vänstrat med i några år. han har också bett mig att vara tyst om det eftersom det kan förstöra för henne i hennes jobb om det kommer ut att hon hållit på med en gift man, en man som dessutom i det läget stod i beroendeställning till henne eftersom hon skulle ha stödjande samtal med honom efter ett dödsfall inom familjen.

    Vill poängtera att jag absolut inte tänkt att sprida det till hennes chefer eller någon (ingen på FL vet vem jag är irl) däremot undrar jag vad som skulle kunna hända om sanningen nådde fram till cheferna?

    Påverkar ens privatliv jobbet? Får man inleda en relation med någon som är gift på arbetet där syftet är att hjälpa personen ifråga?     

  • Svar på tråden Kvinnlig präst som är med en gift man? Vad händer?
  • Muffins i magen

    Ja du, prästen riskerar att bli av med jobbet och sin prästtitel. En präst bör aldrig uppträda på ett sådant sätt som skadar hennes anseende som präst. Det är något man är kallad att vara och vigs till, alltså inget vanligt 24/7-timmars jobb, även om jag personligen anser att fritid är av yttersta vikt för att orka med vilket arbete som helst. Däremot måste man faktiskt tänka till ett par gånger extra vad man gör på fritiden. Det är inte ok att inleda ett förhållande med en gift person, och sedan det som är ännu värre att de träffades just som de gjorde, en konfident i beroendeställning... Hoppsan Kerstin! säger jag bara...

  • Litet My
    Muffins i magen skrev 2012-07-04 22:31:56 följande:
    Ja du, prästen riskerar att bli av med jobbet och sin prästtitel. En präst bör aldrig uppträda på ett sådant sätt som skadar hennes anseende som präst. Det är något man är kallad att vara och vigs till, alltså inget vanligt 24/7-timmars jobb, även om jag personligen anser att fritid är av yttersta vikt för att orka med vilket arbete som helst. Däremot måste man faktiskt tänka till ett par gånger extra vad man gör på fritiden. Det är inte ok att inleda ett förhållande med en gift person, och sedan det som är ännu värre att de träffades just som de gjorde, en konfident i beroendeställning... Hoppsan Kerstin! säger jag bara...

    Oj, jag trodde mer att hon skulle få en varning eller en pekpinne.

    Där ser man...Tack för ditt svar.  
  • Tonårsmamman1

    Jag tror inte att det behöver bli så att prästen blir av med jobbet. Jag har läst om präster som gjort värre saker men inte fått sparken. 

  • lövet2

    Känner till ett liknande fall, men med en stor skillnad; mannen var inte i beroendeställning, utan de hade någon form av samarbete på arbetstid. Den kvinnliga prästen blev sjukskriven ett tag (mer eller mindre frivilligt) och fick sedan jobba med annat under något år. Sedan kom hon tillbaka som vanligt fast i en annan kyrka inom samma församling.

  • Muffins i magen

    Ja jag sa inte att hon definitivt BLIR av med jobbet, men risken finns. Utgången kan mycket väl bli så att hon blir varnad och förflyttad till annan församling. Men konsekvenser kommer det bli om det kommer ut.
    Svenska kyrkan har blivit rätt duktiga på att ta tag i såna här situationer och ge det följder, just för att visa att en präst inte ska bete sig olämpligt eftersom prästerna och hela kyrkans förtroende tar stryk.

  • KyrkmusenM

    Det enkla svaret är ja. 

    Däremot är det upp till Domkapitlet i det stift prästen tjänstgör i som avgör fall till fall. 
    Men sett till liknande fall där någon form av själavård/sorgesamtal är involverade kan en sk avkragning bli aktuell. En psykolog får t ex inte heller inleda ett förhållande med en patient.

    Att någon däremot är gift brukar generellt ses med blidare ögon.

  • Sunny80

    En nyfiken fråga! om prästen i fråga är singel och inleder ett förhållande med kollega som är gift.  Måste kollegan eller prästen förflyttas?

  • Sunflora
    Sunny80 skrev 2023-12-01 22:47:13 följande:

    En nyfiken fråga! om prästen i fråga är singel och inleder ett förhållande med kollega som är gift.  Måste kollegan eller prästen förflyttas?


    Både prästen och kollegan riskerar att bli av med jobbet och bli av med prästtiteln/titlarna. 
  • Sunny80
    Sunflora skrev 2023-12-01 22:56:02 följande:
    Både prästen och kollegan riskerar att bli av med jobbet och bli av med prästtiteln/titlarna. 
    Är det utifrån codex ethicus du grundat detta på? För detta hittade jag där:

     Om en person i vigningstjänsten inleder en kärleksrelation med en medarbetare eller förtroendevald kan det få konsekvenser för församlingen. Detta måste tas på allvar och hanteras på ett klokt sätt i samråd med närmaste chef, kyrkoherde, kontraktsprost eller biskop.
  • Sunny80

    Det stor inget stt någon av parterna måste bli av med jobb eller bli avkragad.
     Jag vet ett par där ena var präsr o den andra anställd i församlingen  som blev kära o gifte sig o båds jobbst kvar. Den ena parten låg i skilsmässa.

  • Sunflora
    Sunny80 skrev 2023-12-02 07:45:28 följande:
    Är det utifrån codex ethicus du grundat detta på? För detta hittade jag där:

     Om en person i vigningstjänsten inleder en kärleksrelation med en medarbetare eller förtroendevald kan det få konsekvenser för församlingen. Detta måste tas på allvar och hanteras på ett klokt sätt i samråd med närmaste chef, kyrkoherde, kontraktsprost eller biskop.
    Jag grundar det främst på tidigare fall där präster fått sparken.
  • Sunflora
    Sunny80 skrev 2023-12-02 07:45:28 följande:
    Är det utifrån codex ethicus du grundat detta på? För detta hittade jag där:

     Om en person i vigningstjänsten inleder en kärleksrelation med en medarbetare eller förtroendevald kan det få konsekvenser för församlingen. Detta måste tas på allvar och hanteras på ett klokt sätt i samråd med närmaste chef, kyrkoherde, kontraktsprost eller biskop.
    Jag grundar det främst på tidigare fall där präster fått sparken.
  • Sunny80
    Sunflora skrev 2023-12-02 11:21:36 följande:
    Jag grundar det främst på tidigare fall där präster fått sparken.
    Ok, då är det främst det som du hört talas om?
    Jag tror främst på codex ethicus och vad som skrivs där att det ska hanters på ett klokt sätt.
Svar på tråden Kvinnlig präst som är med en gift man? Vad händer?