plastkotte skrev 2012-07-04 23:35:30 följande:
Min personliga erfarenhet var att det blev inte bra med något på många månader för mig. Jag hade brännande smärtor och grät ofta pgr av hela situationen första månaderna. Det var jobbigt på precis alla plan fysiskt och pyskiskt. Men skulle nog säga att efter ca 10 månader började det kännas OK. Nu ca 19 månader sen så är jag så återställd jag kan bli. Men det var verkligen ingen rolig upplevelse!
Men det finns hopp alltså! Jag har inte ens vågat titta efter. Jag känner ju att det är väldigt många stygn.
Det var som rena slakthuset efter min förlossning. Jag hade oturen att det var säldigt många som skulle föda barn samma dag och tid som mig. De fick ringa in en bm,hann inte få nån bedövning (hann inte förra gången heller) denna gången tog jag till lustgasen iaf. Förra gången blev det helt naturlig.
Anonym skrev 2012-07-04 23:46:22 följande:
Usch vad otäckt det låter, min tjej kom oxå som superwoman, har länge funderat på om det va därför jag sprack men inte fått jättemycket svar på det. Jag som va nervös med när jag kände hon kom ut, då fick jag lite panik inte ville spricka och fy tusan vad det gjorde ont. Nu sprack jag inte hela vägen bak. Men mellangården, framåt och inåt. Sjukt nog tänkte jag när hon höll på att sy ihop mig att hon (barnmorskan) såg ut som en skräddare med glasögonen fram på nästippen. Nästan så jag sa det högt.
Jag hade så ont jag inte kunde röra mig i början, men eftersom jag inte har något att jämföra med (1a) så kändes det ju ok. Jag hade inte sex förrän hon var 10 månader (vi var inte ett par pappan och jag) och när vi sen hade det så kändes det inte alls. Någon gång kan jag känna en brännande känsla, men aldrig under sex. Där emot så har jag lite problem med läckage, heller inte där fått svar på om det kan va en bidragande faktor att man faktiskt spruckit så mycket. Mera att man inte är bra på att knipa, fast jag nog tycker att jag försöker göra det. Jag upplever det inte som slappt heller.
Jag känner mig ändå helt återställd. Förhoppningsvis kommer det gå bra för dig med! =)
Min bm sa att det var därför jag sprack iaf. Eftersom inte huvudet som annars är mjukt kan forma sig efter underlivet, det blir liksom fel "tryck"
Men det kändes normalt med sexet? Alltså du kände att du hade sex?
Dagg1 skrev 2012-07-04 23:53:18 följande:
Jag är inte återställd efter min förlossning. Mitt barn föddes för ett år sedan.
Dock sprack jag så mycket man kan med första barnet. En total spfinkerruptur av grad 4.
Vilka problem har du?
Awesome skrev 2012-07-05 00:14:13 följande:
Jag sprack lika mycket som dig, trots ett litet barn som föddes "normalt". Har aldrig haft något problem med varken såret eller ärret. Vi hade sex fem veckor efter förlossningen, gjorde inte ont alls. När jag läser trådens inlägg så förstår jag att jag haft tur, hoppas det gäller dig också.
Det är inte just smärtan jag är rädd för, det är just om man får känselbortfall, slapp osv efter en sån här förlossning.