Inlägg från: hallontryffel |Visa alla inlägg
  • hallontryffel

Pojke i klänning!

Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:28:30 följande:
    Varför skulle han annars få gå med den ute? Det var flera barn som reagerade, mina påpekade det också innan jag ens lagt märke till det.

Och vad svarade du barnen?

Barn kommenterar allt möjligt som de ser "varför är hennes näsa så stor", "kolla, han har ringar i näsan", "varför kan den pojken inte gå", "titta vilka stora glasögon". Värderingarna de lägger i det lär de sig av de reaktioner de får. Svarar du att "ja, vi ser olika ut/ han tycker nog att det är fint/en del människor kan inte gå/ ja, visst var de glasögonen häftiga" så lär du barnen att det är ok att människor är olika. Om du däremot snörper på munnen, skakar på huvudet eller med ord visar att du ogillar det som barnen reagerat på fostrar du barn som med stor sannolikhet kommer att starta trådar som den här på framtidens fl.
  • hallontryffel
    Vissla skrev 2012-07-05 16:05:44 följande:
    Nej att dom kan gå sönder är väl en liten del av problemet, fastnar ungen i ett träd med en sån där klänning så är det ju faktiskt bara att flaxa lite så slits hela klänningen sönder och barnet kan leka fritt igen.

Det är att såna kläder helt enkelt inte verkar vara uppsydda för lek som jag anser är problemet 

Ok, så om en pojke hade en praktisk rosa lekoverall med glittertryck på som såg ut som pärlhalsband och rosetter så skulle du inte reagera?
  • hallontryffel

Qq

Vissla skrev 2012-07-05 16:14:38 följande:
    Förmodigen inte.. Kanske på pärlhalsbandet.. Det är också en sån där sak som kan fastna i träden som alla barn klättrar i jämt...

Fast på min praktiska lekoverall skulle halsbandet vara tryckt bara! Sådär som den där "lilla svarta" babyklänningen som fanns för några år sedan (av dem som också gjorde "pekbok för lite finare barn").

Ok, så din åsikt grundar sig på om plagget är praktiskt eller inte och inte för att klänningar "bara är för flickor". Det kan jag mer köpa att man har som argument till sina egna barn även om jag själv (som inte begåvats med särskilt klätterbenägna barn) låter mina ungar gå till parkleken i klänning om de vill det.
Svar på tråden Pojke i klänning!