• Vissla

Pojke i klänning!

Man går väl inte ut i prinsess klänning o krona oavsett kön :/

• Vissla
    Pleco skrev 2012-07-05 15:40:11 följande:
    Är man två år gammal så gör man nog det.

Nä, då har man en mamma eller en pappa eller en annan vuxen ansvarig som förhindrar en från att göra det med sig ut.. Fast jag kanske ska låta min två åring springa ut naken för "att hon vill" också?
  • Vissla
    Lumikki skrev 2012-07-05 15:43:21 följande:
    Vissla: Gör man inte? Vem är "man"? Min 4-åring och hens kompisar är ofta ute utklädda till prinsessor, darth vader, drake, transformers osv. De har jätteroligt.

"Man" är de där föräldrarna med vad jag anser är lite vett i skallen i det här fallet.
    Mina untgar är ute i kläder som är lämpade för lek utomhus och har inte mindre kul för det, gissar på att dom har mer kul än en utklädd unge.
    Det är inte jätte lätt att klättra i träd osv i prinsessklänning utan att klänningen är i vägen eller fastnar. Eller barnens värsta mardröm, klänningen går sönder, går inte att laga, går inte att ersätta heller då det är en "one of a kind" klänning   
  • Vissla
    Pleco skrev 2012-07-05 15:45:47 följande:
    Varför ska man begränsa sina barn, bara för att man själv tycker att kläderna är fula? Och att vara naken och att han fula kläder är inte samma sak, det borde du väl själv förstå.

Att kläder4na är fula har inget med saken att göra, dom får jätte gärna leka i fula kläder, hellre de än fina faktiskt men dom får inte vara ute o leka i OPRAKTISKA kläder, ja det är skillnad på att vara naken och att vara opraktiskt klädd, som naken är man mycket smidigare m.m, ska man tänka så är det mer ok att vara ute o leka naken än i maskerad kläder.
    Men "moralkärring" som jag är släpper jag inte ut mina barn nakna hur praktiskt det än är 
  • Vissla
    Anonym skrev 2012-07-05 15:49:48 följande:
    Men... De flesta barn har väl vett nog att inse det på egen hand? Blir det dags att klättra i träd och bygga koja så går de hem och byter kläder, det måste inte föräldrarna sköta åt dem.
    Nej jag vill nog påstå att de flesta barn är så inne i leken att dom inte tänker på vad dom har på sig.. Finns ju barn som inte fattar att ta av sig cykelhjälmen ens när dom ska klättra i träd och tom dör pga det
  • Vissla
    Lumikki skrev 2012-07-05 15:53:52 följande:
    Vissla: men du, utklädningskläder är ju till för att lekas i...går de sönder eller får fläckar är det ju sånt som händer...och min unge är skitbra på att klättra i träd. Med och utan klänning även om klädklättrande inte är i fokus just i prinsesslekarna.
    Utklädningskläder är väl ändå till för att gå på maskerad med, hade de varit till för att leka ute i så hade dom gissningsvis varit tillverkade i mer lektåligt material istället för det extremt sköra tyg dom är tillverkade i nu
  • Vissla
    Pleco skrev 2012-07-05 15:55:39 följande:
    Alla  barn klättrar inte i träd och busar inte runt. Så jag förstår inte riktigt det där med praktiskt och opraktiskt. Och som någon annan skrev, är kläderna i vägen så kan man enkelt byta. Och nej, det är inte ett dugg praktiskt att leka naken då det fastnar en hel massa sand, gräs och skräp i stjärt och underliv.

bättre med lite gräs i rumpan än en unge som hänger i ett träd i en prinsess klänning...
  • Vissla
    Pleco skrev 2012-07-05 16:00:03 följande:
    Alla kläder kan fastna i grenar. Och små barn ska inte klättra i träd utan vuxnas uppsyn. Du får ha din åsikt och funkar det för din familj så är det helt ok, men att säga att föräldrar som låter sina barn klä sig som dom vill inte har vett i skallen är inte ok.

Att ha vett i skallen och att ha vad jag anser är vett i skallen behöver inte vara samma sak, även fast just jag anser det.
  • Vissla
    Anonym skrev 2012-07-05 16:01:44 följande:
    Är det lag på att alla ungar ska klättra i träd eller? Vad jag minns var jag ute och lekte i klänning som barn och, hör och häpna, jag klättrade inte i träd!

Dessutom tror jag inte 2-åringar klättrar särskilt mycket i träd, de har liksom fullt med hela den här "Jag har just lärt mig springa" grejen....

Snälla kan du informera min dotter som snart ska fylla två att hon ska ha fullt upp med "jag har just lärt mig att springa" grejen? Hon lyssnar nämligen inte jätte mycket på mig när jag tycker att hon är för liten för att klättra på allt hon tycker verkar vara kul att klättra på, träd, staket, murar, stenar osv..
  • Vissla
    KimPossible skrev 2012-07-05 16:01:55 följande:
    Men är det att kläderna kan gå sönder som stör dig, eller? För det gör ju ungars kläder hela tiden, tycker jag. Åtminstone om de ska få leka fritt och härja runt. Ser inte att det är värre att en prinsessklänning går sönder än en vanlig tunika t ex.

Men visst, som jag skrev låter det lite opraktiskt, sådana klänningar brukar vara rätt stela och tajta, inte direkt någon hit om man vill röra på sig och flaxa runt som barn ofta vill.

Nej att dom kan gå sönder är väl en liten del av problemet, fastnar ungen i ett träd med en sån där klänning så är det ju faktiskt bara att flaxa lite så slits hela klänningen sönder och barnet kan leka fritt igen.

Det är att såna kläder helt enkelt inte verkar vara uppsydda för lek som jag anser är problemet 
  • Vissla
    Pleco skrev 2012-07-05 16:05:39 följande:
    Och att inse att människor tycker olika, utan att behöva kalla folk "idioter" kallas mognad. Testa det...

Jag har inte kallat någon för idiot, som sagt att ha vett i skallen och att ha vad JAG anser vara vett i skallen är inte samma sak...
    Kanske utryckte mig lite oklart... Jag tycker det är korkat att låta barnen leka i maskerad kläder ute, men en förälder som gör det behöver inte vara korkad 
  • Vissla
    KimPossible skrev 2012-07-05 16:09:44 följande:
    Ok, vi ser det på helt olika sätt då.

Förra veckan hade jag en skock ungar av båda könen här, kompisar till sonen. Det var lite taskigt väder, så de fick botanisera bland mina sjalar, hattar, smycken, mitt smink och min garderob helt fritt. Det blev otroligt roligt, de hade stora teaterföreställningar (sonen var bl a rik dam, väldigt trovärdigt ), och fantasin hade inga gränser alls.

Sen blev det uppehåll, och då for hela ungskaran ut och lekte kull och spelade fotboll, fortfarande klädda i diverse hattar, smycken, mina kjolar och sjalar. Jag såg liksom inget fel i det, trots att inget av det egentligen var avsett för lek. 

Ja uppenbarligen har vi helt olika syn på det..

Mina unga skulle aldrig få spela fotboll klädda så där,  kjolarna o sjalarna kan få ungarna att snava, hattarna kan trilla ner framför ögonen så dom inte ser nånting, smyckena kan tappas bort.. Hönsmamma? Jag? Nej nej  
  • Vissla

hallontryffel skrev 2012-07-05 16:12:00 följande:

Ok, så om en pojke hade en praktisk rosa lekoverall med glittertryck på som såg ut som pärlhalsband och rosetter så skulle du inte reagera?
    Förmodigen inte.. Kanske på pärlhalsbandet.. Det är också en sån där sak som kan fastna i träden som alla barn klättrar i jämt...
  • Vissla
    IdaMaarja skrev 2012-07-05 16:16:31 följande:
    Om du inte låter dom snava på kjolen/sjalen hur ska dom då kunna lära sig att man kan göra det? lära genom att göra, enda sättet för mig Glad

Genom att se de andra barnen snava i sina mammors kjolar?
  • Vissla

Så nu vaknade min snart tvååriga nakenfis så nu har jag inte tid att sitta här längre men...

Jag har rätt ni har fel  

Svar på tråden Pojke i klänning!