Inlägg från: Your Mama Bear |Visa alla inlägg
  • Your Mama Bear

Pojke i klänning!

Min snart två år gamla son hade klänning på sig idag och trivdes jättebra i värmen. Ingen har sagt något negativt faktiskt. Trots att den är rosa med små vita hjärtan på.

Hoppas att du hade vett att hålla tyst så att du inte gjorde pojken ledsen.

• Your Mama Bear

För övrigt så valde han den själv även om det givetvis var vi föräldrar som köpte den. Och nej, vi köpte den inte för att använda vår son till "det stora genusexperimentet" som jag hör folk prata om ibland, utan för att den var fin, färgglad och framför allt lekvänlig. Det kan vara så enkelt.

• Your Mama Bear

En tvååring vet inte ens att det finns två kön på det sättet så det är knappast kompisarna som mobbas...

• Your Mama Bear

Vissa soliga dagar vill sonen gå ut i sina gummistövlar (även dessa rosa med hjärtan på och även dessa valde han ut själv) och inte fan tänker jag göra det till en konflikt. Svettas han så säger han till eller slänger av sig dem. Det kan väl inte bara vara min 21 månader gamla unge som är kapabel att klä sig på morgonen?

Igår gick han och jag till en skobutik för att kolla in rean då han är i behov av sandaler. Vissa tyckte han inte alls om och det respekterar jag. Speciellt eftersom han verkligen förklarar varför. "A inte tycka om svart. Nä-ä!" / "Nej, den inte siiin." / "Den bja! Siiin bomma, jaaa!"

Jag tänker inte köra över mitt älskade barn bara för att jag är vuxen och kan.

• Your Mama Bear

Fy vad sjukt att säga att jag ville ha en dotter istället för min son. Vidrigt. Jag kan inte föreställa mig ett annat barn är det jag har. Min älskade unge! Könet är inte det första jag tänker på när det gäller honom.

• Your Mama Bear
    Lapplandspärlan skrev 2012-07-05 22:08:37 följande:
    Oh herreminlord...
    Min son är 2,5 år gammal och ÄLSKAR klänningar. Han är ju för liten för att förstå det här med pojke, flicka. Han tycker att dom är fina, han ser syrran i dom, hon får höra att hon är fin i klänning är det så konstigt då att han oxå vill var fin? Han skiner som en sol varje gång och jag skulle ALDRIG någonsin ta ifrån honom den glädjen.
    MEN jag förstår ju att andra kan ta illa vid sig, det visar ju denna tråd ganska tydligt, så han får bara ha klänning hemma.
    Varför ska folk ta illa vid sig av vad andras ungar har på sig? Så länge det inte är hakkors eller vapen.
    Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • Your Mama Bear
    TrendyFarsa skrev 2012-07-06 11:40:42 följande:
    Jag är absolut ingen genushäxa, snarare avskyr jag dessa androgyna, metasexuela och ängsliga hipsters som gärna talar om kön och barn i samma mening. Men fattar inte grejen i det här fallet. Om pojken vill valsa runt i klänning så vaddå?

Kom själv till förskolan där min yngsta gick när han var liten och just den dagen hade han klätt upp sig i någon form av gala/princessklänning med trollspö och hela tjejkitet.

Ingen big deal för mig. Så länge mitt barn är lyckligt och glatt så skiter jag i om han har tjej- eller pojkkläder. Tog ett kort på honom och jag ler fortfarande när jag ser det efersom jag minns hur glad han var när jag kom för att hämta honom just den dagen.

TS, tagga ner lite, det är sommar goddamnit
    Det är snarare så att vi "genushäxor" inte ser könet som det mest grundläggande för ett barns personlighet, intressen och smak.
    Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • Your Mama Bear

Finns det på riktigt vuxna människor som tror att kläder har något med könsidentitet att göra? Att en pojke kan "vilseledas" av en klänning?

Svar på tråden Pojke i klänning!