• KiaL

Pojke i klänning!

Okej det är inte en stor grej men jag skulle nog ha reagerat också om jag såg en pojke klädd i prinsessklänning och tiara.

Är inte helt och hållet fast med att killar ska ha ha blått och byxor och tjejer rosa och klänningar men jag skulle inte ha låtit min pojke gå ut så oavsett. 
    Tycker det verkar både opraktiskt och möjligtvis inspirerat av föräldrarna. För inte har väl pojken själv köpt grejerna i affären???? 

• KiaL
    Odd Pixie skrev 2012-07-05 18:55:10 följande:

ALLT är ju inspirerat av föräldrarna om man lägger fram det så. Föräldrarna är alltid de som köper kläderna. Men jag tror knappast att föräldrarna tvingade på sin hysteriskt gråtande 2 åring en prinsessklänning bara för att. Eller tror du det?

Tvärtom så tror jag nog inte föräldrarna tyckte att ungen valde ett så lämpligt plagg att leka i, för det är ju inte just en prinsessklänning enligt mig. Det finns ju bättre och sämre klänningar om man säger så.

Ja men det var ju precis det jag menade... Nu vet vi inte iofs om klänningen redan fanns hemma efter tex, syskon och pojken fick syn på den. 
    Men om vi nu säger att den inte gjorde det så har ju föräldrarna på något sätt köpt den..antingen för att de vill poängtera att allt passar båda könen eller så har pojken sett klänningen och velat haft den.
    Vilket lär vi aldrig få veta. 
    Men att de inte tvingade på pojken den är jag däremot ganska så säker på..hoppas jag i alla fall.

Men som sagt..jag skulle inte ha köpt en sån till min pojke om han velat haft den..skulle försökt hitta något annat istället om han nu ändå skulle få något. Det är min åsikt. Jag är inte rädd för att de ska bli retade eller homosexuella eller nåt annat..Tycker bara att prinsessklänningar på pojkar är fel.          
  • KiaL
    Insatt skrev 2012-07-06 09:22:43 följande:
    Och hur har de kommit på att en pojke inte ska ha klänning om inte från sin mobbarmorsa?

Det där är ett riktigt påhopp.. Barn kan lära sig från andra ställen än hemma. Här hemma har vi aldrig pratat om könsroller eller hur man ska klä sig. Ändå så reagerade min yngsta som är snart 7 på att några pojkar hade klätt sig i vad hon tyckte tjejkläder i skolan.

Så de kan snappa upp det överallt. Jag själv hade reagerat likadant som TS om jag sett en pojke klädd i prinsessklänning och tiara ute..(dock inte inne eller på typ dagis/fritids) Varför kan jag inte svara på, tycker bara så. Har alltid tyckt och kommer nog alltid att göra.
  • KiaL
    Plutteli skrev 2012-07-06 13:30:29 följande:
    Barn snappar upp mycket överallt, frågan är ju hur man som förälder agerar på det? Om man håller med eller om man säger emot?

Min dotter har bland annat kläckt ur sig att tjejer MÅSTE ha klänning för annars är de pojkar. Jag sa emot. Hon anser att hon bara är fin iklädd rosa, jag sa emot. Hon tycker att pojkar inte kan ha glitter (klänning "får" de ha för henne märkligt nog..) jag sa emot. Osv, för i grund och botten vill jag ju lära henne att alla har rätt att se ut som de vill!

Absolut är det så.. Men alla är olika och hur man själv ser på saker speglar ju av sig. Jag skulle ha svårt att lära mina barn något som avvek från mina egna värderingar. Dock försöker jag kompromissa.

På det sättet så lär sig mina barn både hur jag ser på saker och hur andra gör det. 
    Ex: Skulle inte klä min son i klänning men säger samtidigt att andra kanske gör så och det är okej, men jag vill inte ha det så. Säger också att man ska inte behandla folk olika pg.a hur de ser ut men att jag tycker att vissa saker är inte okej..osv.  
  • KiaL
    Froststar skrev 2012-07-06 14:16:57 följande:
    Du klagar på påhopp.

Du skriver att ungarna inte lär sig om bland annat stereotypiska könsroller från föräldrarna för att i nästa andetag säga att du själv hade reagerat som TS. Har du ovanligt korkade ungar som inte märker den här reaktionen eller vad? Du tror inte att man uttrycker sig annorlunda om en viss företeelse beroende på om man är positivt eller negativt inställd till den? Du tror inte ansiktsuttryck och kroppsspråk är olika? För så är det och ungar märker det. Så tänk på det nästa gång eftersom mycket av barns taskiga attityd och beteende kommer hemifrån även om många föräldrar gärna skyller på dagis, skola, andra barn, fan och hans moster, bara inte sitt eget beteende. 

Först och främst så vill jag inte att du blandar in mina barn genom att undra om jag har korkade ungar.. Sen så har jag aldrig sett en pojke med prinsessklänning och har heller aldrig reagerat så att någon av mina barn skulle se..

Och dessutom så är inte alltid mina barn med. Plus att hur jag tänker när jag ser något ovanligt speglas inte i något ansiktsuttryck utan enbart som en tanke.. Och såvitt jag vet så kan inte mina barn läsa mina tankar.

Och som sista punkt så skulle jag aldrig även om jag tänkte på ett visst sätt överföra det till barnen. Det har jag skrivit om tidigare. Jag säger alltid till mina barn att alla tycker olika, jag tycker på ett visst sätt, det kanske  inte är det rätta men det är min åsikt.  Och att mina barn får gärna tycka som de vill...OCH det gör de. Vi har väldigt olika åsikter här hemma.     
  • KiaL
    Froststar skrev 2012-07-06 20:53:44 följande:

Småbarn påverkas i allra høgsta grad av førældrarna, egns åsikter kommer først senare och de bottnar också i något. Du som har barn borde dessutom veta att barn gør inte som du sæger utan som du gør. Ær det førsta gången du hør talas om detta?

Oj oj vad du verkar vara en Besserwisser.. Men okej eftersom du inte verkar läsa vad jag skriver så tar jag det igen.... Jag har ALDRIG fört över mina åsikter till mina barn. Har 3 som är i åldrarna 7, 12 och 17. Alla dessa tycker och tänker väldigt olika. En av dem tror på Gud trots att jag aldrig någonsin själv har gjort det. och det just för att jag sagt till dem att alla tänker och tycker olika och därför får de själva skaffa sin egen uppfattning.

Och jag har aldrig någonsin överhuvudtaget pratat med dem eller med någon annan så de hört om könsroller och vad jag tycker om det. Det har liksom inte funnits någon anledning. Flickorna har heller ALDRIG varit intresserade av de kläder eller leksaker som storebrorsan haft (det som då anses typiskt pojksaker) Och grabben har ALDRIG velat ´haft klänningar, rosa, glittrigt, nagellack mm..Och det trots att han har två mostrar som endast är 3 och 4 år äldre, som lekt mycket med honom.
    Och de har även själva fått välja kläder när vi handlat. Har inte försökt styra dem. Även om jag kan erkänna att om grabben velat haft en rosa kjol så hade jag inte köpt den..Men som sagt det har aldrig hänt.
    Då hade ändå grabben mycket rosa,lila och gula kläder som liten som han ärvt av sina mostrar..  

Så även om det sägs att barn gör som föräldrarna gör och inte säger så stämmer alltså detta inte alltid.  
Svar på tråden Pojke i klänning!