KiaL skrev 2012-07-06 13:16:15 följande:
Det där är ett riktigt påhopp.. Barn kan lära sig från andra ställen än hemma. Här hemma har vi aldrig pratat om könsroller eller hur man ska klä sig. Ändå så reagerade min yngsta som är snart 7 på att några pojkar hade klätt sig i vad hon tyckte tjejkläder i skolan.
Så de kan snappa upp det överallt. Jag själv hade reagerat likadant som TS om jag sett en pojke klädd i prinsessklänning och tiara ute..(dock inte inne eller på typ dagis/fritids) Varför kan jag inte svara på, tycker bara så. Har alltid tyckt och kommer nog alltid att göra.
Du klagar på påhopp.
Du skriver att ungarna inte lär sig om bland annat stereotypiska könsroller från föräldrarna för att i nästa andetag säga att du själv hade reagerat som TS. Har du ovanligt korkade ungar som inte märker den här reaktionen eller vad? Du tror inte att man uttrycker sig annorlunda om en viss företeelse beroende på om man är positivt eller negativt inställd till den? Du tror inte ansiktsuttryck och kroppsspråk är olika? För så är det och ungar märker det. Så tänk på det nästa gång eftersom mycket av barns taskiga attityd och beteende kommer hemifrån även om många föräldrar gärna skyller på dagis, skola, andra barn, fan och hans moster, bara inte sitt eget beteende.