• Froststar

Pojke i klänning!

Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:20:50 följande:
    Men att gå klädd så UTOMHUS till och med? Jättekul för den pojken att höra barns kommentarer..
    Barns kommentarer kommer för att inskränkta föräldrar har lärt dem det. Det är inte barn som mobbar, det är föräldrar som misslyckas big time med sin "uppfostran".
  • Froststar
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:28:30 följande:
    Varför skulle han annars få gå med den ute? Det var flera barn som reagerade, mina påpekade det också innan jag ens lagt märke till det.
    Det gjorde dem säkert för att de har en förälder som lärt dem att enbart flickor får ha klänningar. Sådan "vetskap" är ingenting som är genetiskt imprintat i barnen.
  • Froststar

De, ej dem

Froststar skrev 2012-07-06 12:36:10 följande:
    Det gjorde dem säkert för att de har en förälder som lärt dem att enbart flickor får ha klänningar. Sådan "vetskap" är ingenting som är genetiskt imprintat i barnen.
  • Froststar
    Anonym skrev 2012-07-06 12:35:30 följande:
    Om vissa föräldrar här skulle lära ut att det finns visa normer och regler i samhället skulle livet vara så mycket enklare för dom små.

Och du menar? Att de inte ska stjäla, inte fisa och rapa i det offentliga rummet, inte slå folk eller annat? T.ex. att låta folk vara och behöver inte kommentera och bry sig så jävla mycket om vad och hur andra gör?
  • Froststar
    KiaL skrev 2012-07-06 13:16:15 följande:
    Det där är ett riktigt påhopp.. Barn kan lära sig från andra ställen än hemma. Här hemma har vi aldrig pratat om könsroller eller hur man ska klä sig. Ändå så reagerade min yngsta som är snart 7 på att några pojkar hade klätt sig i vad hon tyckte tjejkläder i skolan.

Så de kan snappa upp det överallt. Jag själv hade reagerat likadant som TS om jag sett en pojke klädd i prinsessklänning och tiara ute..(dock inte inne eller på typ dagis/fritids) Varför kan jag inte svara på, tycker bara så. Har alltid tyckt och kommer nog alltid att göra.
    Du klagar på påhopp.

Du skriver att ungarna inte lär sig om bland annat stereotypiska könsroller från föräldrarna för att i nästa andetag säga att du själv hade reagerat som TS. Har du ovanligt korkade ungar som inte märker den här reaktionen eller vad? Du tror inte att man uttrycker sig annorlunda om en viss företeelse beroende på om man är positivt eller negativt inställd till den? Du tror inte ansiktsuttryck och kroppsspråk är olika? För så är det och ungar märker det. Så tänk på det nästa gång eftersom mycket av barns taskiga attityd och beteende kommer hemifrån även om många föräldrar gärna skyller på dagis, skola, andra barn, fan och hans moster, bara inte sitt eget beteende. 
  • Froststar
    KiaL skrev 2012-07-06 15:51:25 följande:
    Först och främst så vill jag inte att du blandar in mina barn genom att undra om jag har korkade ungar.. Sen så har jag aldrig sett en pojke med prinsessklänning och har heller aldrig reagerat så att någon av mina barn skulle se.. Och dessutom så är inte alltid mina barn med. Plus att hur jag tänker när jag ser något ovanligt speglas inte i något ansiktsuttryck utan enbart som en tanke.. Och såvitt jag vet så kan inte mina barn läsa mina tankar. Och som sista punkt så skulle jag aldrig även om jag tänkte på ett visst sätt överföra det till barnen. Det har jag skrivit om tidigare. Jag säger alltid till mina barn att alla tycker olika, jag tycker på ett visst sätt, det kanske  inte är det rätta men det är min åsikt.  Och att mina barn får gärna tycka som de vill...OCH det gör de. Vi har väldigt olika åsikter här hemma.     

Småbarn påverkas i allra høgsta grad av førældrarna, egns åsikter kommer først senare och de bottnar också i något. Du som har barn borde dessutom veta att barn gør inte som du sæger utan som du gør. Ær det førsta gången du hør talas om detta?
  • Froststar
    Anonym (Jenny) skrev 2012-07-06 20:30:12 följande:
    Klär man upp sina barn så får man skylla sig själv anser jag

Och mobbar man barn och jag skulle se det så får man skylla sig sjælv nær konsekvensen føljer. Bra eller hur? Alla mænniskor ær næmligen inte mesar som væntar ut att førskola eller skola agerar i mobbningsfall.
Svar på tråden Pojke i klänning!