Pojke i klänning!
Jag tycker denna diskussion är intressant... jämförelsen med hur flickor började ha byxor från att inte kunna ha det, är dock irrelevant! Den gången började inte förändringen med att föräldrar tog initiativet och klädde sina små bebisflickor eller småflickor i byxor - utan det var tonåringar och unga vuxna som revolterade och klädde sig som de ville mot de gamla stofilernas vilja - brände sina behåar och allt vad det var.
Denna gång är det annorlunda - nu är det unisextänkande föräldrar som uppmuntrar barnen att välja vad de vill eller som medvetet sätter klänning och rosa på pojkar. Alternativt är det små barn som får välja kläder själva i klädaffären och deras föräldrar köper de plagg de vill ha.
Frågan är om det kan bli en lika effektiv revolt när det är små barn och deras föräldrar som sköter den? Eller kommer det falla platt när dessa barn blir större och kanske inte längre vill bryta normen?
Jag ser med spänning framtiden an. Kommer vuxenmodet förändras och klänning/kjol bli ett unisexplagg liksom jeans, eller inte?
Tills vidare kommer mina barn följa normen på allmän plats, skolan etc - men hemma får de klä sig som de vill. Kan säga att det aldrig varit någon diskussion faktiskt, yngsta sonen gillar att klä ut sig i klänningar men har aldrig föreslagit att han ska ha dem i skolan.