• Pigeon

Pojke i klänning!

Jag tycker denna diskussion är intressant... jämförelsen med hur flickor började ha byxor från att inte kunna ha det, är dock irrelevant! Den gången började inte förändringen med att föräldrar tog initiativet och klädde sina små bebisflickor eller småflickor i byxor - utan det var tonåringar och unga vuxna som revolterade och klädde sig som de ville mot de gamla stofilernas vilja - brände sina behåar och allt vad det var.

Denna gång är det annorlunda - nu är det unisextänkande föräldrar som uppmuntrar barnen att välja vad de vill eller som medvetet sätter klänning och rosa på pojkar. Alternativt är det små barn som får välja kläder själva i klädaffären och deras föräldrar köper de plagg de vill ha.
    Frågan är om det kan bli en lika effektiv revolt när det är små barn och deras föräldrar som sköter den? Eller kommer det falla platt när dessa barn blir större och kanske inte längre vill bryta normen?

Jag ser med spänning framtiden an. Kommer vuxenmodet förändras och klänning/kjol bli ett unisexplagg liksom jeans, eller inte?

Tills vidare kommer mina barn följa normen på allmän plats, skolan etc - men hemma får de klä sig som de vill.   Kan säga att det aldrig varit någon diskussion faktiskt, yngsta sonen gillar att klä ut sig i klänningar men har aldrig föreslagit att han ska ha dem i skolan.

• Pigeon

Fick inget svar på detta så jag frågar igen - hur tänker ni?

Jämförelsen med hur flickor började ha byxor från att inte kunna ha det, är irrelevant tycker jag! Den gången började inte förändringen med att föräldrar tog initiativet och klädde sina små bebisflickor eller småflickor i byxor - utan det var tonåringar och unga vuxna som revolterade och klädde sig som de ville mot de gamla stofilernas vilja - brände sina behåar och allt vad det var.

Denna gång är det annorlunda - nu är det unisextänkande föräldrar som uppmuntrar barnen att välja vad de vill eller som medvetet sätter klänning och rosa på pojkar. Alternativt är det små barn som får välja kläder själva i klädaffären och deras föräldrar köper de plagg de vill ha.
    Frågan är om det kan bli en lika effektiv revolt när det är små barn och deras föräldrar som sköter den? Eller kommer det falla platt när dessa barn blir större och kanske inte längre vill bryta normen?

Jag ser med spänning framtiden an. Kommer vuxenmodet förändras och klänning/kjol bli ett unisexplagg liksom jeans, eller inte?

Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • Pigeon
    mellanD skrev 2012-07-07 05:45:45 följande:
    Men varför skulle en revolt vara mindre effektiv om den leds av 20-plussare än av tonåringar/15-plussare? Skulle vi jämföra revolter historiskt sett så tror jag inte att det finns mkt fog för att det mest effektiva revolterna leddes av tonåringar om jag ska vara ärlig - man får nog vara rätt så ung (tonåring själv?) för att ha den övertron till kidsen?
    Därför att det blir ingen revolt om de som får gå i spetsen för det nya modet är barn som inte kan försvara sig från eventuella elaka/trångsynta kommentarer. Får en 7-årig kille i rosa klänning höra några skratt och kommentarer av de äldre barnen i skolan kommer han kanske aldrig mer vilja ha på sig sin klänning. Är det i stället en 20-åring eller 18-åring som klär sig i rosa klänning gör han det fullt medvetet om vad andra tycker om saken, och är beredd på kommentarer/skratt, och ger förmodligen svar på tal.

Kan du inte se att det är skillnad?
  • Pigeon
    YummyMami skrev 2012-07-09 17:18:11 följande:
    Min närmar sig tonåren och är precis lika tråkiga som andra trots kreativa friheter i barndomen.. Kan märka en antydan om att han är klädmedveten.
    Det var lite det jag menade med mitt förra inlägg - att en "moderevolt" som drivs av föräldrarna kommer att falla platt för så snart barnen är stora nog att tycka till kommer de garanterat inte bry sig om vad föräldrarna tycker om deras klädval. Om man som förälder klär sin pojke i klänning kommer han kanske blandvägra det senare i livet just därför. Om man i stället säger "nej det är för flickor" kanske han revolterar senare och tar på sig just det som föräldrarna inte vill.

Barn gör dessutom inte som vi säger, utan som vi gör. Om deras pappa aldrig har klänning kommer de ganska snart inte heller vilja ha det...
  • Pigeon
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-09 21:19:58 följande:
    Dumheter. Man blir aldrig "mogen" för negativa kommentarer. Än mindre om man göms undan från det. Litet som att tro att man kan bli mogen för trafiken genom att gömma barnet från allt sådant fram till femton års ålder. Not likely.
    Klart man kan bli mogen för negativa kommentarer! En 20-25 årig man, självsäker och trygg i sin identitet kan gå runt i klänning och skita fullständigt i eventuella gapskratt. En 5-åring (som dessutom antagligen inte väntade sig några skratt) har troligtvis inte samma självsäkerhet.
  • Pigeon
    Ant3 skrev 2012-07-09 21:59:47 följande:
    Hehe ja, det vore riktigt jävligt.. klä barnet i klänning för att sedan håna..
    Jag syftade mer på att det du menade kunde sätta hinder för barnet i framtiden, likaväl kan komma från andra håll än bara föräldrarna. Ska man resonera som dig måste man nog tänka på att barnet kan få oönskad respons av andra i omgivningen som kan sätta precis lika djupa spår.
    Ja, och tyvärr är det ju så att har ett barn blivit utskrattad en gång eller kanske bara fått en taskig kommentar - så kan självkänslan få sig en rejäl törn som tyvärr är svårt att bli av med. Visst kan sådana kommentarer komma hur man än klär sig - men att gå med rosa prinsessklänning till skolan om man är 7-8 år är lite som att be om den sortens kommentarer.

För yngre barn är det nog mindre risk men skolbarn är grymma! Och personalen har inte ögon i nacken, särskilt på rasten är det bara några enstaka rastvakter på en stor skolgård. *vet av erfarenhet*
Svar på tråden Pojke i klänning!