Sanna o Ryan skrev 2012-07-06 15:41:56 följande:
Men du skulle väl inte låta henne sitta och sminka sig, puta med läpparna, klä sig i prinsessklänning och anmäla henne till baletten? Vad jag menar är att jag tycker inte man ska behandla flickor så heller
Jag tycker att det är upp till barnen att bestämma vilka kläder de vill använda och vilka lekar de vill leka. Så länge det inte skadar någon. Jag tänker inte köpa kläder med bilar och robotar på, men inte heller klänningar eller kjolar för att vara tvärtom. Färgen på kläderna spelar inte alls någon roll, men jag tycker att svart och brunt är trist så jag köper inte svarta och bruna kläder förrän den dag de är tillräckligt gamla att själv peka ut vilka kläder de vill ha.
Jag tänker inte stötta mina pojkar till att börja spela hockey om de inte vill. Men jag tänker inte heller stötta dem till att börja dansa balett. Jag kommer stötta dem till att hitta ett intresse och göra det som intresserar dem. Om det råkar vara balett så fine, då hoppas jag att de blir lyckliga

Jo, det låter jag henne göra. Hon fick nyligen ett efterlängtat Hello Kitty smink-set, när hon väljer kläder blir det 8 gånger av 10 klänning eller liknande och ja, hon dansar, dock inte balett.
Din inställning är säkert fin och härligt pedagogisk, men jag är en inskränkt jävel som tycker att klänningar är för flickor och skulle säga ifrån om jag hade son som började peka ut det.