• Ant3

Pojke i klänning!

Jag har jävligt svårt för det. Om jag hade en son skulle jag inte vilja att han bar klänning och tiara.
    Skulle inte uppmuntra honom till att dansa balett eller åma sig framför spegeln med smink heller.

• Ant3
    Sanna o Ryan skrev 2012-07-06 11:14:01 följande:
    Men om du hade en flicka skulle du vilja att hon gjorde det eller? 
    Patetiskt i så fall
    Jag har en dotter Glad Och ja, jag tycker det är skillnad på pojkar och flickor. Får jag en son i framtiden kommer jag nog inte uppfostra och behandla honom på samma sätt som med min dotter. Men vem vet, kanske resonerar jag annorlunda om den dagen kommer.
  • Ant3
    Plutteli skrev 2012-07-06 13:12:03 följande:
    Varför ska du uppfostra olika? Vill du inte att dina barn ska ha samma grundvärderingar oavsett kön? I övrigt, varför behandla olika? Om det nu är en uttalad skillnad i könet som syns redan hos förpubertala barn så borde det väll visa sig oavsett eller hur?
    Jag menade att det antagligen kommer finnas skillnader, inte att barnen skulle uppfostras och behandlas helt olika på alla plan och i alla lägen. Men jag tror absolut det kan uppstå situationer där barnets kön kommer påverka mitt sätt att förhålla mig till det, speciellt när de blir äldre, och gissar att sådant märks av på olika sätt även när de är yngre.

Men ja, om några år kanske jag har andra erfarenheter och tycker jag resonerade fel idag.
  • Ant3
    Sanna o Ryan skrev 2012-07-06 15:41:56 följande:
    Men du skulle väl inte låta henne sitta och sminka sig, puta med läpparna, klä sig i prinsessklänning och anmäla henne till baletten? Vad jag menar är att jag tycker inte man ska behandla flickor så heller  

Jag tycker att det är upp till barnen att bestämma vilka kläder de vill använda och vilka lekar de vill leka. Så länge det inte skadar någon. Jag tänker inte köpa kläder med bilar och robotar på, men inte heller klänningar eller kjolar för att vara tvärtom. Färgen på kläderna spelar inte alls någon roll, men jag tycker att svart och brunt är trist så jag köper inte svarta och bruna kläder förrän den dag de är tillräckligt gamla att själv peka ut vilka kläder de vill ha.

Jag tänker inte stötta mina pojkar till att börja spela hockey om de inte vill. Men jag tänker inte heller stötta dem till att börja dansa balett. Jag kommer stötta dem till att hitta ett intresse och göra det som intresserar dem. Om det råkar vara balett så fine, då hoppas jag att de blir lyckliga
    Jo, det låter jag henne göra. Hon fick nyligen ett efterlängtat Hello Kitty smink-set, när hon väljer kläder blir det 8 gånger av 10 klänning eller liknande och ja, hon dansar, dock inte balett.

Din inställning är säkert fin och härligt pedagogisk, men jag är en inskränkt jävel som tycker att klänningar är för flickor och skulle säga ifrån om jag hade son som började peka ut det.
  • Ant3
    Plutteli skrev 2012-07-09 19:40:01 följande:
    Jag rättar mig själv: JO ens barn kan bli traumatiserad av att nekas vissa plagg som barn helt beroende på hur det görs. Ponera att ens son vill ha klänning och man svarar "Nä, det är bara för flickor och sånna där konsiga transor och det är ju inte du!" , sen visar det sig att sonen visst var transvestit och han därför går och mår oerhört dåligt i många många år innan han vågar leva ut sin läggning, för att inte tala om all ångest innan han vågar berätta det för sina föräldrar!
    Med det resonemanget kan väl barnet traumatiseras av att tillåtas bära klänning också?
  • Ant3
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-09 20:20:08 följande:
    Bara om det möter fördomsfulla puckon.
    Det lär han göra. Med det tankesättet borde man kanske inte utsätta sin son för risken med negativa kommentarer innan han är mogen att välja det själv, om man nu tror att det kan sätta stora hinder för hans eventuella läggning.
  • Ant3
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-09 21:19:58 följande:
    Dumheter. Man blir aldrig "mogen" för negativa kommentarer. Än mindre om man göms undan från det. Litet som att tro att man kan bli mogen för trafiken genom att gömma barnet från allt sådant fram till femton års ålder. Not likely.
    Kan man aldrig känna sig mogen att hantera negativa kommentarer? Well, jag har en annan erfarenhet och hoppas verkligen att du får det också. Hur som helst.. jag tyckte bara resonemanget blev konstigt eftersom resultatet kan bli detsamma oavsett.
  • Ant3
    Plutteli skrev 2012-07-09 21:47:38 följande:
    Ja, om föräldrarna låter honom ha klänning och sen jävlas för det.
    Hehe ja, det vore riktigt jävligt.. klä barnet i klänning för att sedan håna..
    Jag syftade mer på att det du menade kunde sätta hinder för barnet i framtiden, likaväl kan komma från andra håll än bara föräldrarna. Ska man resonera som dig måste man nog tänka på att barnet kan få oönskad respons av andra i omgivningen som kan sätta precis lika djupa spår.
Svar på tråden Pojke i klänning!