• Angela1

Föräldrarpenning och a-kassa samtidigt?

Jag sitter här och funderar över det här med a-kassa och föräldrarpenning. Kan man ta ut a-kassa för vissa dagar och föräldrarpenning andra? Jag tycker att det verkar lite för bra för att vara sant men det skulle ju betyda att man hade möjlighet att spara fler dagar i månaden. Läste i ett annat inlägg att man inte kunde begära a-kassa om man ej hade dagisplats(alltså innan barnet fyllt ett år). Stämmer det? Jag blev själv arbetslös strax innan förlossningen och har därför många stämpeldagar kvar.

• Svar på tråden Föräldrarpenning och a-kassa samtidigt?
  • Rusty

För att kunna få A-kassa måste du vara beredd att jobba de dagar du stämplar. Det innebär att du måste ha barnomsorg fixad för de dagarna om du skulle få jobb.

• Jennie Brunflo

För att få stämpla så måste du ha barnomsorg.
    För att få FP måste du ansöka om detta och ta ut detta i följd. Du kan alltså inte ha FP tis-tors varje vecka och vara arbetslös resten av veckan.

• Jefa

Ja, du måste ha ordnad barnomsorg för att få stämpla.
    Kom ihåg att om du skriver upp någon som kan passa ditt barn om du ska jobba så får den eller de personerna INTE ha tex a-kassa, sjukskrivning eller någon annan form av bidrag!

• Angela1

Ja, det var väl ungefär det jag misstänkte...får väl fortsätta att pussla då för att få ekonomin att gå ihop samtidigt som jag tar ut så lite dagar som möjligt...Men jag kan inte förstå varför det här med fp är så krångligt...

• Cashew

Jennie Brunflo:
    Vad menar du med följande? "För att få FP måste du ansöka om detta och ta ut detta i följd. Du kan alltså inte ha FP tis-tors varje vecka och vara arbetslös resten av veckan."

Man måste väl inte ta FP i en följd? Man kan väl ta hur många få dagar i veckan man vill eller är det någon särskild regel just när man stämplar?

• Jennie Brunflo

Nej, du måste inte ta ut visst antal veckor.
    Men du ansöker/anmäler ju föräldraledighet och det anmäler du ju inte 3 dagar/veckan...det anmäler du ju x antal månader.

Om du anmäler att du vill vara föräldraledig så kan du ju helt plötsligt inte börja stämpla några dagar här och där eftersom du har föräldraledigt.
    Föräldraledigt har du rätt till i 3 perioder/år. Så man kan ju rent teoretisk vara föräldrarledig i 3 perioder och stämpla mellan dessa.
    Men inte stämpla 3dagar/vecka.

• Cashew

Men TS är väl arbetslös, eller? Alltså hon har inte ansökt om föräldraledigt från något jobb, då gäller väl inte den 3 perioder/år regeln? Det är väl bara en arbetsgivare som kan neka fler än 3perioder/år, inte a-kassan eller försäkringskassan?

• MayaS

Om man är arbetslös och har ordnad barnomsorg så kan man både stämpla och ta ut FP bara det inte är samma dagar... alltså så kan man visst ta ut FP i 3 dagar/vecka OCH sedan stämpla de andra två i samma vecka.

• Angela1

Okej, nu ska jag se om jag forstått det rätt: Man kan kombinera a-kassan med fp förutsatt att man har barnomsorg? Och barnomsorg får man inte skaffa förren barnet är ett år?

• Mrs Jane Doe

Det är inte alla a-kassor som godkänner att man blandar stämpling med f-penning. Och de flesta a-kassor kräver även att man stämplar minst 17 timmar/veckan. Det enklaste du - TS - kan göra är att ta kontakt med din a-kassa och ta reda på vad som gäller för just _din_ a-kassa. Vi kan sitta och gissa oss blå här annars.. ;o)

• Jennie Brunflo

Angela:

Barnomsorg får du skaffa när du vill, men de flesta kommuner erbjuder inte kommunal barnomsorg förrän barnet är 12månader.

Håller för övrigt med Mrs Jane Doe (som jag ofta håller med ...har jag märkt... ) att blanda FP med stämpling godkänns inte alls av alla a-kassor.

• Mrs Jane Doe

Ja hej på dig Jennie Brunflo - har också märkt att vi brukar "följas åt" - samma intressen måhända... ;o) Godnatt!!!

• Angela1

Jag har en stark misstanke att min kommun inte godkänner en inskolning innan barnets 12-månadersdag. Och privat barnomsorg är verkligen inget alternativ med min ekonomi.

Svar på tråden Föräldrarpenning och a-kassa samtidigt?