• Anonym (Så trakigst!)

Att dunkna sig, genom att dricka en massa vatten, hur många barn vet det?

En av de mest tragiska "nyheterna" är denna:

www.aftonbladet.se/nyheter/article15078808.ab

Hur i himlens namn, kan någon tillåta sådant "spel" på en skola? Var finns rastvakter, gårdsvakter, eller vad de nu heter? Att dricka 6 l vatten på kort tid, dränker vem som helst. Man drunknar helt enkelt. Fast inte utifrån, men inifrån.

Har man glömt att upplysa barnen om detta fenomen? De vet/ man vet, att det är superbra att dricka mycket vatten, men max 1 liter, i rent vatten, och definitivt inte mera än så.. Så tragiskt..

Man rekommenderar ca. 1 1/2 l -2l vatten "vätska" om dagen, men det incl. även allt det man får i sig genom maten, och allt annat, som innehåller vätska.

Men intar man 6 liter vatten på en dag, då drunknar man, rent bokstavligt.

Så fruktansvärt sorgligt.
    Rynkar på näsan

• Svar på tråden Att dunkna sig, genom att dricka en massa vatten, hur många barn vet det?
  • Muffins i magen

Det är jättetragiskt men förmodligen visste ledarna inte om att de spelade, eller så trodde de att vattenpoker är ett ofarligt och oskyldigt spel. Jag höll också på med vattenpoker när jag var ung, tack o lov kräktes jag tillslut, men det var ingen som hade informerat mig om att det kunde vara farligt. Jag tror inte man tänker på det som en risk.

• Anonym

Nej tyvärr tänker nog inte många på att vatten kan vara farligt att dricka i större mängder, och tror att det som konsekvens bara blir spring på toaletten. Har hört om även vuxna som druckit ihjäl sig på vatten, man får bara hoppas att det börjar upplysas om detta. SÅ oerhört onödigt att liv ska spillas på detta!

• lövet2

Ja, det är mycket sorgligt. Jag har predikat för mina barn, men förvånansvärt många av deras kompisar tror att vatten är helt ofarligt oavsett mängd.

• Anonym (Så trakigst!)
    LadyLi skrev 2012-07-05 19:25:18 följande:
    Fruktansvärt läskigt..
    Just det! Läskigt! Man får ju förmoda, att de vuxna som är med barnen, har någon lite koll? Även om det är ett läger? Jag får rysningar...Låter de dem "vara ifred utan uppsyn", eller vad?

Sedan finns det en anna aspekt, men då går jag ot, i min egen tråd: Dricker barn mycket läsk, så "binder det vatten". Äter de de mycket snabbmat, då är innehållet alltid mycket salt, och det binder också vatten. Men Rent vatten, skall inte överstiga max: 1,- 1,5/l om dagen. Det är bra för alla. Men absolut inte mera än så!

Det som är så hemskt är, att man låter sin lilla flicka åka med på ett "sommarläger", man tror allt är bra, och man litar på att alla som åker med är kompetenta, det var de inte i detta fallet. Ett litet barn dog.
  • Anonym (Så trakigst!)

Varför bryr sig ingen???

• Anonym

Det är verkligen hemskt att det hände, och tycker det är märkligt att ingen vuxen i sällskapet visste något om den farliga vattenleken som försegick.

ang. TS OT, 1-1,5 L, undrar var du får dom siffrorna ifrån? Rekommenderat intag brukar normalt räknas 30 ml /kg /dygn vilket ger ex. summan 1,8 L för en person på 60 kg. Men det är ju relativt, är man ute i solen och springer behöver man mer än så.  Man ska inte vara rädd för vatten, men att häva i sig litervis ska man ju absolut inte göra.

• Takex

Nej jag tror inte att ett så ungt barn känner till att vatten är farligt i förstora mängder. Det är inte alltid vuxna vet det och många föräldrar utbildar sällan sina barn.

Det är verkligen jätte sorgligt men förhoppningsvis kanske det triggar vuxna att prata lite mer om sånt med sina barn och själva skaffa sig lite kunskap.

• Bremerton

Tragiskt det som hände. Det kan man inte säga något om.

Men till er som ifrågasätter vart de vuxna var. Jag  tror inte att de visste om att de spelade vattenpoker. Ungarna lirar kort och alla har de ett varsitt glas vatten. Finns inget skäl till varför man skulle misstänka något. 

Nu vet jag inte hela historien dock men jag tror inte man ska dra för stora växlar över att de vuxna inte var där eller inte hade koll, jag tror de hade det.

Vet själv när man var i den åldern. Vi satt och lirade både vattenpoker och straffpoker i skolan och på fritidsgården. Straffpoker för den som inte vet är samma princip som vattenpoker men istället för vatten skulle man straffa den andra genom att tillfoga smärta på något vis. Det kunde sluta med både blåmärken och skinnflådda armar. Men alltid när man spelade så höll man koll på så att det inte var någon ledare eller lärare i närheten som såg en. Så fort någon närmade sig slutade man med den formen av poker och började spela normal poker. Idiotiska spel, jag vet. Men det tyckte man inte då.

Antagligen har de ungar i det här fallet gjort samma sak. Sett till så ingen vuxen var i närheten och när någon närmade sig slutade de. Tyvärr. 

• Rainei
    Anonym (Så trakigst!) skrev 2012-07-05 21:50:48 följande:
    Varför bryr sig ingen???
    Jag bryr mig och blir hemskt illa berörd. Tyvärr vet jag inte vad jag kan göra mer än att säga att jag tycker synd om familjen och förhoppningsvis har det i bakhuvudet när jag får egna barn som kommer i sådan ålder att de hittar på såna idiotiska spel.

Det är nog därför du inte får så stort gensvar på tråden, det är endast tragiskt så det går inte ens att diskutera. 
Svar på tråden Att dunkna sig, genom att dricka en massa vatten, hur många barn vet det?