Inte heller gravid men funderar på barnnamn ibland i alla fall, tycker det är kul att drömma lite
. Jag tänker mycket på att namnet helst inte ska rimma på något olämpligt och då går tyvärr två av mina favoritflicknamn Elise och Beatrice bort eftersom de rimmar på fis. Jag själv uttalar Beatrice som Beatriss (som på franska) men har förstått att de flesta svenskar kanske uttalar det så att det rimmar på fis, då blev jag lite ledsen för jag hade ställt in mig på det namnet. Mitt tredje favoritnamn på flickor börjar på samma ljud som efternamnet (men inte på samma bokstav) - blir det fult tror ni?
Mina andra önskemål är att det gärna ska vara två eller fler stavelser för vi har ett enstavigt efternamn, då går Nils bort som jag också gillar. Övriga namn jag gillar är ganska vanliga och jag har ett supervanligt namn själv och har alltid velat ha något mer ovanligt. Inte kul liksom när man ringer till svärfar som inte känner igen ens röst och säger till svärmor att "det är nån (namn) som ringer"
. Hade man hetat typ Henrietta hade det aldrig hänt. Så vi vill kanske ha lite mer ovanliga namn till barnen men inga hittepånamn heller. Dock tror jag att det är lite mer spridning på namnen idag så det är ändå inte så många som heter samma, men om man rör sig inom samma typ av människor som väljer samma typ av namn så blir ju såklart spridning mindre ändå även om antalet i hela Sverige är litet jämfört med de stora grupperna på 70-80-talet som fick namn som Maria, Jenny, Anna, Linda, Annika etc.
Hur tänker ni andra kring vanliga/ovanliga namn?