• alexis

Att välja namn

Ni som har barn, och ni som vill ha; hur tänker ni när ni väljer namn?

Jag är inte gravid men tycker om namn och har en del favoritnamn. En del namn ÄLSKAR jag, men kan inte se tex vuxna män att heta det, exempel Mio och skulle nog välja bort ett sådant namn. Jag vill på något sätt ha namn som passar alla åldrar. Är det en lustig tanke? Hur tänker ni? 

Funkar Mio "i längden"?
    Levis? Valentin? 

• Svar på tråden Att välja namn
  • Sandylol

Vi tänker också att namnet ska passa barn som vuxen, känns som det måste ju bli så för dom ska leva med det. Nu har vi dock svårt att välja namn, för vi gillar så olika. Men tänker iallafall likadant om det att de ska passa en vuxen också. :)

• Vos

Så tänker vi med.
    Fast vi vill oxå kunna med att ropa namnen. Alltså om barnet är ute och man ska ropa in det
    Och så vill jag gärna ha namn som inte blir smeknamn direkt.
    Tex så tycker jag om namnet Karl men direkt ska någon säga Kalle istället. Då kan man ju lika gärna döpa barnet till Kalle direkt.

• April barn

Jag tycker också det är viktigt att det passar bra på en vuxen, tex tycker jag inte max är speciellt gulligt på en lång vältränad karl jag gillar mest vanliga namn vilket verkar ganska sällsynt idag.... Sonen heter Marcus och barnet i magen kommer få heta Mattias eller Linnea

• Erika10

Jga tänker också det ska passa när dom blir vuxen oag att det inte är ett namn det kan bli retade på grund av ngt smeknamn på namnet ...

• Erika10
    Jag tänker också att det ska passa när dom blir vuxen o  att det inte är ett namn det kan bli retade på grund av ngt smeknamn på namnet ...
  • kexan

Min son heter Levi :) passar vuxen då de e gammalt namn !

• Jackie och prinsarna

Vissa namn känns kanske märkliga på vuxna idag, men om 20 år kommer Mio vara betydligt vanligare på vuxna män än var det är idag. :)
    Mina ungar heter Alexander, Eliah och Maximilian. Vi ville ha hyfsat ovanliga namn och brydde oss inte så himla mycket om hur de funkar på barn eller vuxen, huvudsaken är ju att vi tycker om namnen! Vår äldsta son hette först Tiger innan vi ändrade till Alexander, dock kändes det lite väl barnsligt... Han fick ha det som mellannamn istället! 

★ Alexander 060929 ★ Eliah 080107 ★ Maximilian 100509
  • Seven Costanza

Inte heller gravid men funderar på barnnamn ibland i alla fall, tycker det är kul att drömma lite . Jag tänker mycket på att namnet helst inte ska rimma på något olämpligt och då går tyvärr två av mina favoritflicknamn Elise och Beatrice bort eftersom de rimmar på fis. Jag själv uttalar Beatrice som Beatriss (som på franska) men har förstått att de flesta svenskar kanske uttalar det så att det rimmar på fis, då blev jag lite ledsen för jag hade ställt in mig på det namnet.  Mitt tredje favoritnamn på flickor börjar på samma ljud som efternamnet (men inte på samma bokstav) - blir det fult tror ni?

Mina andra önskemål är att det gärna ska vara två eller fler stavelser för vi har ett enstavigt efternamn, då går Nils bort som jag också gillar. Övriga namn jag gillar är ganska vanliga och jag har ett supervanligt namn själv och har alltid velat ha något mer ovanligt. Inte kul liksom när man ringer till svärfar som inte känner igen ens röst och säger till svärmor att "det är nån (namn) som ringer" . Hade man hetat typ Henrietta hade det aldrig hänt.  Så vi vill kanske ha lite mer ovanliga namn till barnen men inga hittepånamn  heller. Dock tror jag att det är lite mer spridning på namnen idag så det är ändå inte så många som heter samma, men om man rör sig inom samma typ av människor som väljer samma typ av namn så blir ju såklart spridning mindre ändå även om antalet i hela Sverige är litet jämfört med de stora grupperna på 70-80-talet som fick namn som Maria, Jenny, Anna, Linda, Annika etc.

Hur tänker ni andra kring vanliga/ovanliga namn?

• Seven Costanza

Edward gillar jag men mannen tror att alla kommer tro att vi döpt efter killen i Twilight (vilket ju vore töntigt och osannolikt eftersom vi inte är 14 år, men jag vet ju inte vad andra tänker). Det är minst två år kvar tills vi får barn så jag hoppas att det inte kommer några fler Twilightfilmer så folk inte tänker på det. Hade ni tänkt att barnet var döpt den karaktären? Jag vill stava med dubbel-v eftersom barnet kanske kommer födas i USA och bli amerikansk medborgare, annars om man hade stavat det Edvard hade nog ingen tänkt på Twilight kan jag tänka mig, men det är alltså inte så jag vill stava det.

• alexis

Jag drömmer massor! Till och med om hur många, vilken ordning barnen ska födas i, hur många år mellan osv! Jag gillar lite ovanliga namn, men manliga. Där säger jag egentligen emot mig själv när jag gillar Mio. Det är lite halvvanligt och inte manligt... Mio

• alexis

Hälften verkade försvinna... Någon borde fixa buggen från iPhone!

• Typiskt

Jag gick i samma klass som en kille som heter Linus. Han var väldigt lång och hade grov kroppsbyggnad. Han passade inte alls att heta Linus i mina ögon. Linus är namnet på någon liten och späd, typ en kattunge!

Jag tycker f ö inte att Mio passar på en vuxen karl. Levis är jeans, Levi (utan S) tycker jag dock funkar men allra bäst tycker jag Valentin är. Passar både på små pojkar, unga killar och vuxna män.

• liliou

Tänker att namnet ska passa in i samhället, i området man bor i och det ska passa både som barn, vuxen och åldring. Det ska passa både till en bankdirektör (hoppas inte barnet blir det, men ändå) och en städare. Namnet ska inte vara typiskt så att man dömer personen direkt då man hör namnet som t.ex Johnny, Tindra, Kevin eller Madeleine eller Karl.
    Sen ska det ju låta hyfsat fint också... Svårt med namn!

• Seven Costanza
    liliou skrev 2012-07-13 15:47:41 följande:
    Tänker att namnet ska passa in i samhället, i området man bor i och det ska passa både som barn, vuxen och åldring. Det ska passa både till en bankdirektör (hoppas inte barnet blir det, men ändå) och en städare. Namnet ska inte vara typiskt så att man dömer personen direkt då man hör namnet som t.ex Johnny, Tindra, Kevin eller Madeleine eller Karl.
    Sen ska det ju låta hyfsat fint också... Svårt med namn!
    Hur dömer man en som heter Karl - vad tänker du på då?  Nyfiken .
  • Gladskit

Tycker som du, att man får tänka lite på att det ska passa en vuxen och att det ska fungera i alla situationer.
    Samtidigt så förändras ju människors syn på namn med tiden, vartefter de blir vanligare.
    Många av de så kallade gubb-och tant-namnen från 20-30-talet kändes konstiga på små barn för inte så länge sen, idag finns det massor av barn som bär de namnen. Samtidigt som vi har en massa unga vuxna med sena 90-tals-namn som man kanske kände passade bäst på små barn.

Min son heter Edvin. Finaste namnet ever <3

• Maariiia

Vår dotter heter Havanna, ett väldigt ovanligt namn men vi tyckte att det passar både som liten och stor. 
    Har, precis som några av er andra, drömt om namn på kommande barn många år innan jag blev gravid. Men jag hade bara ett enda tjejnamn och har haft i flera år och det var just Havanna :)

Svar på tråden Att välja namn