• Anonym

Måste alltid mannen ta initiativet?

Jag skulle nog vilja påstå att majoriteten av oss lever efter föreställningar regler om hur vi tror bara saker och ting ska gå till. För även om en kvinna kan ta för sig när hon nått sin yttersta klimax vid sex. Så är det minsann alltid mannen dessförinnan som stått för uppvaktningen innan. För att sedan också vara den som allra oftast tar det sexuella initiativet. Men hur gör då de t ex som är lesbiska? För det bevisar ju att även kvinnor kan göra det som män brukar göra i heterosexuella förhållanden. Men är detta egentligen ett måste för män? Kan inte kvinna ta de första stegen i ett heterosexuellt förhållande och uppvakta mannen?

• Svar på tråden Måste alltid mannen ta initiativet?
  • lykantrophona

Jag brukar vara den som tar initiativ oftare än min kille. I nästan alla mina förhållanden (straighta som lesbiska) har jag varit den som velat ha sex först, sex ofta och ofta varit aktiv i processen att ragga. Ibland har det varit så att killen varit den som flirtat mer, men i övrigt är jag nog den som är mer stereotypt "maskulin", som vill ha sex oftare, tar initativ till det och som har lätt för att ha sex utan känslor.

Vad är det för larv om att männen måste vara aktivare?

• Anonym

I mitt förhållande, som jag har varit i i ca 6,5 år, så är det 60 % jag som tar initiativ och 40% han:) jag tänker på sex flera ggr per dag och skickar gärna snuskiga sms med inviter inför kvällen. Detta trots 3 barn, hem att sköta och ett gäng djur. Se där, vi kvinnor kan också!;)

• Anonym

Jag tar initiativet ca. 80% av gångerna och min kille resten

• Anonym
    lykantrophona skrev 2012-07-06 01:14:04 följande:
    Jag brukar vara den som tar initiativ oftare än min kille. I nästan alla mina förhållanden (straighta som lesbiska) har jag varit den som velat ha sex först, sex ofta och ofta varit aktiv i processen att ragga. Ibland har det varit så att killen varit den som flirtat mer, men i övrigt är jag nog den som är mer stereotypt "maskulin", som vill ha sex oftare, tar initativ till det och som har lätt för att ha sex utan känslor.

Vad är det för larv om att männen måste vara aktivare?

Kvinnor kan självklart ta Initiativet när man redan är ihop och är ett par. Men min fråga gällde mer initiativet i själva uppvaktningen "innan man blivit ett par". Jag tror nämligen att detta mer är en oskriven regel som mer tillägnat mannen såsom något han bara måste klara av. Självklart vet jag inte säkert. Men jag har svårt att tro att kvinnan är den som är mest påträgen och uppvaktar mannen "innan man blivit ett par".

• lykantrophona
    Anonym skrev 2012-07-06 10:13:44 följande:

Kvinnor kan självklart ta Initiativet när man redan är ihop och är ett par. Men min fråga gällde mer initiativet i själva uppvaktningen "innan man blivit ett par". Jag tror nämligen att detta mer är en oskriven regel som mer tillägnat mannen såsom något han bara måste klara av. Självklart vet jag inte säkert. Men jag har svårt att tro att kvinnan är den som är mest påträgen och uppvaktar mannen "innan man blivit ett par".

Det kanske finns sådana sociala koder, men det struntar jag i! Mitt nuvarande förhållande började så att vi var båda intresserade, men han var blygare och jag var då den som var mer rak på sak: dåliga raggnigsrepliker, bjöd honom på bio, erkände mina känslor först. I tidigare förhållanden med män har det varit ungefär 50-50. Med tjejer har jag alltid varit initativtagande.

Den miljö jag tycker det är mest som folk tror att det ska vara ("mannen jagar") är online. På sidor som Qruiser och BC så finns det en stor överreprestantion av män, och de brukar vara väldigt på och skicka meddelanden till passiva kvinnor. Ja, även på Qruiser som är till för homosexuella. I verkliga livet tycker jag inte alls att det är på samma sätt.
  • Anonym (Karl)
    lykantrophona skrev 2012-07-06 11:15:18 följande:
    Det kanske finns sådana sociala koder, men det struntar jag i! Mitt nuvarande förhållande började så att vi var båda intresserade, men han var blygare och jag var då den som var mer rak på sak: dåliga raggnigsrepliker, bjöd honom på bio, erkände mina känslor först. I tidigare förhållanden med män har det varit ungefär 50-50. Med tjejer har jag alltid varit initativtagande.

Den miljö jag tycker det är mest som folk tror att det ska vara ("mannen jagar") är online. På sidor som Qruiser och BC så finns det en stor överreprestantion av män, och de brukar vara väldigt på och skicka meddelanden till passiva kvinnor. Ja, även på Qruiser som är till för homosexuella. I verkliga livet tycker jag inte alls att det är på samma sätt.
    Min erfarenhet är att det alltid är mannen som gör framstötar-visar upp sig, och att kvinnan håller sig passiv- ratar eller bejakar. Som i faunan således. Kvinnor visar intresse genom att INTE nobba.

Fast som man kan man leka lite med detta och avstå från att bete sig som män i regel gör. Genom blickar, kommentarer, beteende, märker man ju när kvinnor är intresserade. Vad man ska göra då är att inte göra någon framstöt. Då blir de som tokiga. Kvinnor vill i regel ha det de inte kan få.
  • glad i livet

Jag har inga problem att ta initiativet. Med min man nu så drev vi väl lika mycket i början, och sen jag mest och sen blev vi likställda igen.
    När det gäller ragg så föredrar jag att vara den som tar initiativet, att få välja. Känner mig osäker eller äcklad annars.

• Smecker
    glad i livet skrev 2012-07-06 11:26:22 följande:
    Jag har inga problem att ta initiativet. Med min man nu så drev vi väl lika mycket i början, och sen jag mest och sen blev vi likställda igen.
    När det gäller ragg så föredrar jag att vara den som tar initiativet, att få välja. Känner mig osäker eller äcklad annars.
    Ja det är ju den stora skillnaden mellan att välja och att bli vald.
    I like the way you say please while you're looking up at me...
  • Anonym (Karl)

Fast det vet vi ju att här på FL så är alla bisexuella, kvinnorna tar alltid initiativet, alla män har +20 cm kuk, alla kvinnor är självständiga med bra ekonomi, är 100% uppoffrande gentemot sina barn...:)

FL:s skribenter är uppenbarligen världens mest lyckade människor.

Eller bara pk...

• Smecker
    Anonym (Karl) skrev 2012-07-06 11:38:41 följande:
    Fast det vet vi ju att här på FL så är alla bisexuella, kvinnorna tar alltid initiativet, alla män har +20 cm kuk, alla kvinnor är självständiga med bra ekonomi, är 100% uppoffrande gentemot sina barn...:)

FL:s skribenter är uppenbarligen världens mest lyckade människor.

Eller bara pk...
    Eller bara anonyma.
    I like the way you say please while you're looking up at me...
Svar på tråden Måste alltid mannen ta initiativet?