Inlägg från: overdose |Visa alla inlägg
  • overdose

Avskaffa sexköpslagen?

Quintus Zebra skrev 2012-07-18 00:08:34 följande:
    Väldigt mycket forskning har visat att många prostituerade inte frivilligt säljer sex, utan känner sig tvingade. Den visar även att prostituerade väldigt ofta mår väldigt dåligt och far väldigt illa.

Det är inte riktigt så enkelt som du vill påskina.
    Det handlar ju i grunden om vilken frihet man vill prioritera. Om man vill prioritera att arbeta för att öka friheten att köpa sex för pengar (att sälja sex är redan lagligt). Eller om man vill prioritera att arbeta för att öka friheten för de (mestadels kvinnor) som känner sig  tvingade att sälja sex och/eller far illa av det.
    Kan du inte referera till något av denna forskning? Det lilla jag vet är att det finns en hel del politiskt styrd forskning som levererar det önskade svaret.

Något jag har hört är att de arbetandes största oro är det sociala stigmat.

Samtidigt har utlänningar varit här och tyckt att vårt system inte alls är något att ha.

Det andra stycket är en falsk dikotomi. Det är inte en fråga om antingen eller.

Jag håller med flera andra här. I en modern liberal stat skall dessa verksamheter vara tillåtna. På så vis kan de arbetande göra rätt för sig, och avståndet till myndigheter och läkare blir så litet som möjligt.

Det måste ändå gå att skapa lagrum för att förhindra avvarter, och det finns säkert redan. Människohandel och våld skulle säkerligen inte bli lagligt bara för att man avkriminaliserar sexköp.
  • overdose

Ja, det vet jag inte, men jag skulle gissa att manliga kunder är i majoritet även för dem.

Ahja, :) spekulationer, man hör något, men det behöver ju inte alls vara sant.

• overdose

Inte jag heller, och vissa av säljarna är ju sådana som man gärna hade hoppat i säng med. Vad man skulle försöka få till är att fixa så att det betraktas som ett hedervärt yrke, och jag tror att det är möjligt i dessa tider då barnafödande och sex alltmer fjärmas från varandra.

• overdose

Det var en intressant länk till forskningsrapporten från FN.

Den svenska modellen får en hel del kritik, och i referenserna finns åtminstone någon text om hur det produceras ideologiskt styrda undersökningar.

Att vår lag på något vis skulle vara bättre än andra länders tror jag mest är en from förhoppning, en önskan om att vi gör rätt.

Vår lags syfte verkar vara att sexhandel med tiden skall dö ut. Hela det sättet att närma sig problemet är otroligt naivt, men man förstår att det stöds av människor som tycker att verksamheten är äcklig.

Jag skulle säga att problemen i mångt och mycket beror på det sociala stigmat. Att försöka utrota sexhandeln är förvisso ett sätt att få bort sådana problem, men ett annat är att lära sig se både köpare och säljare som lika ädla individer som alla andra.

• overdose

Det finns väl ingen som har ignorerat några problem? Vad som sägs är väl snarare tvärtom, att en avkriminalisering är ett led i att skapa bättre förhållanden både för arbetare och kunder.

• overdose
    Quintus Zebra skrev 2012-08-22 18:58:05 följande:
    Det är ganska många i trådar som denna som ignorerar problem.

Och visst, det du påstår har ju flera andra påstått också. Men var är beläggen? Tittar man på verkligheten så verkar ju avkriminalisering leda till det motsatta.

Det jag menar är att om man på allvar vill skapa bättre förhållanden för de prostituerade så bör man väl inte enbart kräva avkriminalisering. Utan även studera de problem som uppstått i andra länder och komma med förslag på t.ex. lagändringar för att dessa problem ej ska ske här med?
    Självfallet, men stämmer verkligen det du säger? Har lagstiftningen de effekter du vill nå fram till? Jag har inga svar men det finns ju debattartiklar där viss forskning ses som partsinlagor producerade just för att vi ska ha den lag vi har.

• overdose

Nu hänger jag inte med riktigt. Det jag påstod var att det har skrivit artiklar där författarna förhåller sig skeptiska till viss forskning.

Jag får ta och läsa det du länkat till vad det lider och försöka kommentera då. Det kan dock dröja många dagar.

• overdose

Det är möjligt att jag har missuppfattat situationen, men redan i trådstarten finns dessa tankar.

Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?