• ftp

Avskaffa sexköpslagen?

Quintus Zebra skrev 2012-07-18 11:03:15 följande:
    Du vill detta, trots att det inte verkar ha fungerat någon annanstans? Man skall gå emot vetenskapen och göra lagändringar baserat endast på ditt egna resonemang? Utan belägg?
    Vad menar du det har inte fungerat, problemen löses inte med lagar, man får jobba lite mer utöver det.
    problemen skapade av lagarna löstes när dom försvan, nu måste man även ta hand om problemen som inte skapas av lagar.

Själv tycker jag att alla skeva morallagar är förkastliga, vad vuxna människor gör utan att det skadar andra är upp till dom själva och har alltid varit det.
    Det blir konstigt och omöjligt att genomföra om ena åsikter ska bli andras livstill.

• ftp
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 12:07:17 följande:
    Jag menar att allt tyder på att problemen är större i länder som legaliserat än de är i Sverige. Lagar är inte hela lösningen. Men en del av den. Självklart bör man göra mer. Att bara ta bort lagar lösningar.

Morallagar gillar jag inte heller. Men resonemanget  du för håller inte. För människor drabbas. Köper man sex bidrar man till en bransch där majoriteten verkar bli lidande.
    Inte större, bara mer synligt.
    Vilket är bra för man kan då lägga resurser på att åtgärda dom riktiga problem och inte bara ge sig på alla man hittar.

Köper man sex så köper man sex, varken mer eller mindre.

• ftp
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 13:33:35 följande:
    Varför skulle problemen vara mer synliga i t.ex Tyskland där bara en procent av sexsäljarna har riktiga arbetskontrakt?

Köper man sex så utnyttjar man en yrkeskår som enligt all forskning far väldigt illa, och där många känner sig tvingade att sälja sex. Kan man inte leva med det skall man nog inte köpa den tjänsten.
    Min första tanke var att om problemen har ökat så måste man har vidtagit fel åtgärder efter tillåtande och det Nämns även i artikeln du länkade (som jag läste genom först nu Drömmer)
    "Hydra kritiserar att sexarbetare fortfarande missgynnas av specialregler som inte gäller för andra grupper i samhället. Bland annat måste de dagligen betala in skatt i förväg på bordeller eller med hjälp av så kallade sex- automater på gatan som flera kommuner har ställt upp."

Betala skatt i förväg klingar illa i mina ögon, blir lite som om man ska betala för att få jobba?
    Förstårligt då att med såna åtgärder så lockar man inte folk.

Själva sexköpet är offerslöst syssla, en överenskommelse mellan två myndiga individer, det är inget man bör ha åsikter eller lagar om i och med det inte skadar nån.
    Kringproblematiken däremot i form av hallickar och import får man ta hand om efterhand, om man inte har lyckats dom jobbande att komma ut från skuggorna och börja jobba vit utan hallickar så har man gjort fel nånstans på vägen och bör genast åtgärda det.
    Även trafficking bör då vara lättare att komma åt när hela branschen inte ligger under jord.
Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?