• Anonym (Hjälp)

Vad krävs för ensam vårdnad? alt anmälan till soc?

Jag vet inte vart jag ska ta vägen och soc har givetvis bara telefontid drygt 2 timmar idag och det är inte just nu.

Jag har barn med en man som inte på något sätt tar sitt ansvar. Vi har barnen varannan vecka i dagsläget. Det är smutsigt och skitigt hemma hos honom, han tar inte ansvar för diverse göromål i skolan så som läxor, matsäck, utflykspackning etc. Han hjälper inte dottern att varken tvätta eller kamma håret hon ser ut som en risbuske varje dag där och står och bara njuter när jag tvättar hennes hår hos mig då det blir så lent och mjukt. Där köper han inte ens shampo eller balsam då det inte behövs till honom anser han. Hans hem börjar likna en sanitär olägenhet det är smuts och skräp överallt. En vanlig middag hos honom kan vara ett paket nudlar och äter de inte upp gör inte det så mycket för man har fri tillgång till godis, kakor och bullar på dygnets alla timmar.

Hur långt kan det gå innan man kan anmäla honom till soc? Det är ju inte olagligt att ha det smutsigt hemma eller inte tvätta håret på sin dotter.

Detta är endast en kort sammanfattning, ville mest veta av någon som kanske varit i samma sits. Jag har fått för mig att soc endast reagerar om det är knark och alkohol inblandat eller om barnen utsätts för misshandel typ.

• Svar på tråden Vad krävs för ensam vårdnad? alt anmälan till soc?
  • Anonym

Gör en orosanmälan till soc, och nämn alla dessa punkter du skrivit ut här..

De kommer i sin tur göra hembesök hos pappan...

• Anonym (Hjälp)

Men det jag har hört innan är att ska jag göra det annonymt så är det ju svårt att han inte får reda på att det är jag då sakerna bara kan ha kommit från mig. Blir det dessutom en "ord står mot ord" situation och soc lägger ner detta så känns det som om det kanske mest gör skada än nytta. Jag antar att man får reda på när soc kommer på besök och han är förmodligen inte dum utan städar inför just det tillfället. Fast jag vet inte, känner mig bara så maktlös :(

• Anonym (det suger)
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-07-06 10:36:38 följande:
    Men det jag har hört innan är att ska jag göra det annonymt så är det ju svårt att han inte får reda på att det är jag då sakerna bara kan ha kommit från mig. Blir det dessutom en "ord står mot ord" situation och soc lägger ner detta så känns det som om det kanske mest gör skada än nytta. Jag antar att man får reda på när soc kommer på besök och han är förmodligen inte dum utan städar inför just det tillfället. Fast jag vet inte, känner mig bara så maktlös :(
    Oftast har socialen bokade besök och då vips har man tid att skärpa till sig.
    Är barnen gamla nog att tala hur de har det där? Kan du smygfota? Kan du fota barnet när den kommer hem? Kan du ta med någon till honom för att hämta? Osv, försök skaffa bevis!
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (det suger) skrev 2012-07-06 10:42:01 följande:
    Oftast har socialen bokade besök och då vips har man tid att skärpa till sig.
    Är barnen gamla nog att tala hur de har det där? Kan du smygfota? Kan du fota barnet när den kommer hem? Kan du ta med någon till honom för att hämta? Osv, försök skaffa bevis!
    Jo jag har bett om att få låna toaletten när jag varit där o hämtat och då tagit lite bilder. Även skrivit ner saker som hänt med datum etc och sparat alla sms-konversationer som visar att mina påståenden som är nedskriva är sanna. Men det känns fortfarande som att sakerna är mest olämpliga och egentligen ingen grund till varken anmälan eller vårdnad.
  • Anonym
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-07-06 10:36:38 följande:
    Tänk till lite...
    Om du vill ha ensam vårdnad kan du inte anmäla honom anonymt därför att du lär vara tvungen att stämma honom och vad har du då att komma med?
    Ska du anmäla ska du fan vara så rakryggad att du kan stå för det också!
  • Anonym
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-07-06 10:48:47 följande:
    Jo jag har bett om att få låna toaletten när jag varit där o hämtat och då tagit lite bilder. Även skrivit ner saker som hänt med datum etc och sparat alla sms-konversationer som visar att mina påståenden som är nedskriva är sanna. Men det känns fortfarande som att sakerna är mest olämpliga och egentligen ingen grund till varken anmälan eller vårdnad.
    Nu är du ute på mycket djupt vatten...
    Det du gjort räknas som intrång och kränkning om syftet är att sätta dit honom.

Du vill ha ensam vårdnad pga bristande hygien. Hör du inte själv hur absurt det låter?
    OM det vore möjligt, var drar man då gränsen för vad en olämplig förälder är och när denna ska kunna bli av med vårdnaden? Jag lovar att även DU gör saker som jag anser är olämpligt, vad är det som säger att inte DU ska bli av med vårdnaden?

Jag tror att det du berättar är sant men du sätter dig på dina höga hästar. Brister man i hygienen så är det ett tecken på något annat och han behöver i första hand hjälp. ( Tex kan han vara deprimerad. )
    Så är du intresserad av ditt barns bästa ser du till att pappan får hjälp
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym skrev 2012-07-06 10:53:11 följande:
    Tänk till lite...
    Om du vill ha ensam vårdnad kan du inte anmäla honom anonymt därför att du lär vara tvungen att stämma honom och vad har du då att komma med?
    Ska du anmäla ska du fan vara så rakryggad att du kan stå för det också!
    Skaffa dig gärna en helhetsbild innan du vräker ur dig en massa otrevligheter. Jag anmäler gärna med mitt namn och allt inga problem. Det som är problemet kvarstår "VAD KRÄVS...." För slutar det endast med en tvist och soc lägger ner ärendet då ord står mot ord så är det enda anmälningen ger en massa sura miner och vi kommer förmodligen inte kunna prata med varandra något mer och det vill jag helst slippa utsätta mina barn för.

Tanken var då att ev göra en annonym anmälan först för att se vad soc kommer fram till. Kommer dom fram till samma sak som mig och tycker att det verkar olämpligt att barnen bor där så är det väl självklart att jag bryr mig föga om hurvida mitt namn står med i anmälan eller ej.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym skrev 2012-07-06 11:00:29 följande:
    Nu är du ute på mycket djupt vatten...
    Det du gjort räknas som intrång och kränkning om syftet är att sätta dit honom.

Du vill ha ensam vårdnad pga bristande hygien. Hör du inte själv hur absurt det låter?
    OM det vore möjligt, var drar man då gränsen för vad en olämplig förälder är och när denna ska kunna bli av med vårdnaden? Jag lovar att även DU gör saker som jag anser är olämpligt, vad är det som säger att inte DU ska bli av med vårdnaden?

Jag tror att det du berättar är sant men du sätter dig på dina höga hästar. Brister man i hygienen så är det ett tecken på något annat och han behöver i första hand hjälp. ( Tex kan han vara deprimerad. )
    Så är du intresserad av ditt barns bästa ser du till att pappan får hjälp
    Som jag skrev i min trådstart så var detta ett axplock av saker som inträffat. Valde att bara ta med det senaste. Jag skulle nog nästan kunna skriva en bok av vad som sker i det hemmet som förmodligen av många inte anses som okej. Men du kanske tycker att det är okej att man har det så smutsigt att man delar sin lägenhet med både det ena och det andra djuret.

Hur tycker du att jag som "den andre" föräldern ska hjälpa honom? Säga: Hej här har du en städfirma som ska hjälpa dig för du är en lortgris eller hej har har du en psykolog för jag tror du är deprimerad. Jag hoppas du förstår själv att det kommer bli ramaskri då. Att kritisera någon annan vad det gäller hur man sköter sitt hem eller uppfostran brukar sällan tas emot med öppna armar.
  • Anonym
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-07-06 11:02:06 följande:
    Skaffa dig gärna en helhetsbild innan du vräker ur dig en massa otrevligheter. Jag anmäler gärna med mitt namn och allt inga problem. Det som är problemet kvarstår "VAD KRÄVS...." För slutar det endast med en tvist och soc lägger ner ärendet då ord står mot ord så är det enda anmälningen ger en massa sura miner och vi kommer förmodligen inte kunna prata med varandra något mer och det vill jag helst slippa utsätta mina barn för.

Tanken var då att ev göra en annonym anmälan först för att se vad soc kommer fram till. Kommer dom fram till samma sak som mig och tycker att det verkar olämpligt att barnen bor där så är det väl självklart att jag bryr mig föga om hurvida mitt namn står med i anmälan eller ej.
    Maken till otrevligt inlägg får man leta efter.Skrikandes
    Det är så pinsamt tydligt att allt du är ute efter är medhåll!
    JAG har inte varit otrevlig utan rak och ärlig. DU däremot är jävligt otrevlig som skyller mig för en massa saker DU är upphov till!

Men ta och skärp till dig nu för fan!
    Jag läser det DU skriver, jag läser INTE dina tankar! OM du anser att vi saknar helhetsbbilden får du för fan se till att vi får den.

Av det du skriver är du ute på MYCKET djupt vatten OCH du sitter på dina höga hästar.

Så du ska anmäla anonymt för att testa lite. Hur fan tänker du, om alls?
  • Kjell2

För att det ska bli EV krävs en
    1) Ingen av vårdnadshavarena kan tänka sig GV eller
    2) samarbetsproblem.

Att han har skitigt hemma räknas inte som samarbetsprobelm.

Är det minskat umgänge för honon du vill så måste du kunna visa att det inte funkar med vv. Då kan det vara bra att lyfta fram saker som misskött hygien, dålig kost, missköt skola osv. Börjar dottern närma sig tonåren kommer hennes åsikt också in i bilden.

Om det hela går till soc och familjerätten kommer han i troligtvis ett första steg troligtvis få en del påpekanden och kanske lite stöd med att få ordning hemma. Kanske också att det blir tydligt att om inte käk och skola funkar så kan hans umgänge minska.

Får han lite besök från soc och städar innan mm så är ju igentligen syftet uppnått. Han for ordning hemma och kanske börja lägga lite energi på skola, mat och hygien.

Ta det lite lugnt med bilder och allt för mycket smutskastning. Kan slå tillbaka lite på dig

Svar på tråden Vad krävs för ensam vårdnad? alt anmälan till soc?