• Onjisen

Stämning/tingsrätt

Hej!
    Jag va i precis samma sits som du i våras...
    Pappan till barnet dök upp efter tre½ års frånvarande och ville plötsligt ha GV och UG...
    Han stämde mig till tingsrätten då jag har både själv varit med om hans humör och hotfulla stil innan grav, men även fått höra av hans f.d hur han betedde sig mot hennes barn.

Vi tillbringade 4 timmar i diskussioner fram och tillbaka, varje gång ja gick med på minsta lilla så skulle han ha mer. Jag ville INTE ha GV men umgänget under kontrollerade former gick jag med på. (dvs de första träffarna skulle ske på barncentralen i kommunen med ett utomstående umgängesstöd tillsatt av kommunen).

Eftersom vi inte kom fram till något beslutade tingsrätten ett schema + att vi fick gå på ständiga samarbetsmöten hos familjerätten.

Vi är fortfarande hos familjerätten, min dotter vill inte ha något alls med sin bio pappa att göra utan bara skriker rakt ut när hon ser honom att hon hatar honom...

Stå på dig och förbered ditt ombud på vad DU vill och hur mkt du är villig att gå med på,  låt denne prata för dig! Be ombudet vara stenhårt och inte ge med sig så som mitt gjorde..
    Ni kommer sitta ensamma med domaren ochprata, sen ses ni allihop och vid eventuella dispyter kommer du eller killen få gå ut och diskutera frågan med sitt ombud så inget sker över huvudet på er...
    Dock kan tingsrätten ta egna beslut och dessa måste följas till den nivån att barnet mår bra eller att ni kommer överrens i familjerätten istället och skriver ett avtal där!

Hoppas det klarnade lite iaf och om du vill prata mer så mejla!

KRam

• Onjisen

Hon har inte träffat honom sen hon var drygt 1½ och när vi berättade att han var bio pappa (hon har valt min kille som pappa de senaste åren) valde hon att vända sig emot honom... Sen är han extremt påträngande på min väldigt blyga tjej och hon accepterar inte det... Han försöker tvinga henne till sig osv... Jag försöker få henne att vara positiv men hon har redan bestämt sig...

• Onjisen
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-10 23:11:10 följande:
    hej jag har samma sits som dig får jag skriva till dig?
    Absolut =)
  • Onjisen
    Anonym skrev 2012-07-11 08:46:01 följande:
    En sådan dom kommer ni aldrig att få om ni inte bor nära varandra... Klart du måste se till att barnet får mesta möjliga umgänge, allt annat är dumt.

Varför valde du att hålla henne ovetande om vem hennes pappa är? Vad gör du för att hon ska börja acceptera sin pappa igen? Det är solklart att han vill ha en nära relation med sin dotter när dom äntligen fått kontakt och ditt jobb är att underlätta umgänge. Hur ofta träffar hon honom och hur länge?

Vad hade du gjort om det var din sambo hon hade såna känslor för?
    Varför vi har valt att inte berätta, det har inte varit aktuellt för våran familj..
    Jag kämpar för att underlätta en relation mellan far och dotter, som HAN motarbetar genom att stressa fram... Dom träffas varannan lördag för att få igång ett umgänge men min dotter tvärvägrar och tvinga henne det kan jag inte...
    Både hans och mitt ombud, kontaktpersoner och familjerätt ser hur mkt jag kämpar och hur mkt han kämpar för att gå emot henne.. Han ville från början inte ha  ett umgänge med min dotter utan blev "intvingad" i det av sin familj.
    Detta har han själv berättat så det finns inte något genuint intresse utan det handlar om att vinna för honom nu när han har lagt ut så mkt pengar på ombud osv. Detta är hans egna ord, finns dokumenterat och han har sagt detta inför dottern. Konstigt att hon inte vill veta av honom. Han är en hotfull och opålitlig människa som egentligen borde få hjälp med sina problem.
Svar på tråden Stämning/tingsrätt