• Anonym

Stämning/tingsrätt

Den 12e är det dags.

För första gången i mitt liv ska jag till en tingsrätt.
    Pappan vill ha GV.
    Samt bestämt UG.

Någon som har tips och råd, eller kan berätta hur det kommer gå till?
    Är livrädd. 

Tacksam för snabba svar! 

• Svar på tråden Stämning/tingsrätt
  • Anonym

Varför är du livrädd? Tips och råd på vadå? 

• Anonym
    Kjell2 skrev 2012-07-06 10:46:31 följande:
    Har du något ombud, dvs advokat eller liknande? Ta det då med honom eller henne.

Är det första besöket kommer det nog rätten i huvudsak höra vad ni vill, kolla om det finns möjlighet till en överrenskommelse och går det inte då skicka er till familjerätten.

Rätten kan drirva på rätt hårt att ni ska komma överrrens så bra att du vet vad du kan acceptera och abolut inte går med på.

Vill pappan ha GV och ni inte har samarbetsproblem lär det bli GV i slutändan. Är han inte blindgalen eller liknade lär han få någon form av fastställt umgänge.

Jag har ombud och alla papper är klara! Ska infinna mej i tingsrätten på Torsdag.
    Vi har STORA samarbetssvårigheter och därför bestrider jag delad vårdnad.
    1v i mån med ug går jag med på utan problem då de ska SES!
    Är bara orolig i hur de går till, de kommer ju verkligen bränna en säger mitt ombud.
    Men är bara att hålla tummarna. Blir det GV kommer jag att vilja dela allt på mitten.
    Varannan vecka och allt. För blir det GV tycker jag det ska vara lika för båda.
    Fast det kommer bli tufft då vi inte kommer överens eller är sams :( 
  • Anonym

Mamman vi få alltild vårdnad! Va inte orolik!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-06 23:17:51 följande:
    Jag har ombud och alla papper är klara! Ska infinna mej i tingsrätten på Torsdag.
    Är bara orolig i hur de går till, de kommer ju verkligen bränna en säger mitt ombud.
    Men är bara att hålla tummarna. Blir det GV kommer jag att vilja dela allt på mitten.

Va inte orolig. du ska bara klaga och säga allt som det är. Du kommer få din barn inga problem als.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-06 23:17:51 följande:
    Varför kan du inte gå med på varannan helg? Vilka är dina skäl?

Vad har ni problem i samarbetet med?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-07 00:14:31 följande:
    Va inte orolig. du ska bara klaga och säga allt som det är. Du kommer få din barn inga problem als.
    ?????????? Säger du för att?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-07 00:41:39 följande:
    Varför kan du inte gå med på varannan helg? Vilka är dina skäl?

Vad har ni problem i samarbetet med?
    Kan inte ha varannan helg pga avståndet :(
    Så blir en vecka i mån.
    Sen om det blir GV och jag flyttar närmare
    vill jag ha varannan vecka, om pappan vill då.
    Får se hur det blir !
    Får hoppas vi kan börja samarbeta först och främst. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-10 12:52:53 följande:
    Kan inte ha varannan helg pga avståndet :(
    Så blir en vecka i mån.
    Sen om det blir GV och jag flyttar närmare
    vill jag ha varannan vecka, om pappan vill då.
    Får se hur det blir !
    Får hoppas vi kan börja samarbeta först och främst. 
    Hur långt är det mellan?

Jobbar inte pappan?
  • Anonym
    Anonym (Xxxxx) skrev 2012-07-07 00:37:53 följande:
    Här kan du läsa om hur själva förhandlingen går till:

www.domstol.se/Tvist/Rattegang-i-tingsratten/

Titta under "Familj" också.

Då vet du hur det rent praktiskt går till, det kan kännas skönt att inte behöva oroa sig för det i vart fall.

Lycka till och hoppas att ni snart kan samarbeta lättare.
    Tack !
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-10 12:58:12 följande:
    Hur långt är det mellan?

Jobbar inte pappan?
    Det är ca 70-80 mil ^^
    Jobba/pluggar jag vet inte.
    Har inte fått svar till 100% vad han gör riktigt. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-10 13:03:19 följande:
    Det är ca 70-80 mil ^^
    Jobba/pluggar jag vet inte.
    Har inte fått svar till 100% vad han gör riktigt. 
    Hur ska han kunna ha barnet en vecka i sträck? Behöver barnet inte barnomsorg eller gå i skolan?

Alla loven kan du ge honom!

Flyttade han?
  • Anonym
    Onjisen skrev 2012-07-10 13:16:41 följande:
    Hej!
    Jag va i precis samma sits som du i våras...
    Pappan till barnet dök upp efter tre½ års frånvarande och ville plötsligt ha GV och UG...
    Han stämde mig till tingsrätten då jag har både själv varit med om hans humör och hotfulla stil innan grav, men även fått höra av hans f.d hur han betedde sig mot hennes barn.

Vi tillbringade 4 timmar i diskussioner fram och tillbaka, varje gång ja gick med på minsta lilla så skulle han ha mer. Jag ville INTE ha GV men umgänget under kontrollerade former gick jag med på. (dvs de första träffarna skulle ske på barncentralen i kommunen med ett utomstående umgängesstöd tillsatt av kommunen).

Eftersom vi inte kom fram till något beslutade tingsrätten ett schema + att vi fick gå på ständiga samarbetsmöten hos familjerätten.

Vi är fortfarande hos familjerätten, min dotter vill inte ha något alls med sin bio pappa att göra utan bara skriker rakt ut när hon ser honom att hon hatar honom...

Stå på dig och förbered ditt ombud på vad DU vill och hur mkt du är villig att gå med på,  låt denne prata för dig! Be ombudet vara stenhårt och inte ge med sig så som mitt gjorde..
    Ni kommer sitta ensamma med domaren ochprata, sen ses ni allihop och vid eventuella dispyter kommer du eller killen få gå ut och diskutera frågan med sitt ombud så inget sker över huvudet på er...
    Dock kan tingsrätten ta egna beslut och dessa måste följas till den nivån att barnet mår bra eller att ni kommer överrens i familjerätten istället och skriver ett avtal där!

Hoppas det klarnade lite iaf och om du vill prata mer så mejla!

KRam
    Hur kommer det sej att barnet hatar sin pappa?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-10 13:28:36 följande:
    Hur ska han kunna ha barnet en vecka i sträck? Behöver barnet inte barnomsorg eller gå i skolan?

Alla loven kan du ge honom!

Flyttade han?
    Barnet är under skolåldern.
    Det är pappans om vill ha en vecka i mån.
    Och jag måste väl fälja det för att slippa ett nedrans liv ifrån han..
    Bäst också kke med tanke på avståndet. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-11 01:00:35 följande:
    Barnet är under skolåldern.
    Det är pappans om vill ha en vecka i mån.
    Och jag måste väl fälja det för att slippa ett nedrans liv ifrån han..
    Bäst också kke med tanke på avståndet. 
    En sådan dom kommer ni aldrig att få om ni inte bor nära varandra... Klart du måste se till att barnet får mesta möjliga umgänge, allt annat är dumt.
    Onjisen skrev 2012-07-10 18:02:05 följande:
    Hon har inte träffat honom sen hon var drygt 1½ och när vi berättade att han var bio pappa (hon har valt min kille som pappa de senaste åren) valde hon att vända sig emot honom... Sen är han extremt påträngande på min väldigt blyga tjej och hon accepterar inte det... Han försöker tvinga henne till sig osv... Jag försöker få henne att vara positiv men hon har redan bestämt sig...
    Varför valde du att hålla henne ovetande om vem hennes pappa är? Vad gör du för att hon ska börja acceptera sin pappa igen? Det är solklart att han vill ha en nära relation med sin dotter när dom äntligen fått kontakt och ditt jobb är att underlätta umgänge. Hur ofta träffar hon honom och hur länge?

Vad hade du gjort om det var din sambo hon hade såna känslor för?
  • Anonym
    Onjisen skrev 2012-07-11 09:13:30 följande:
    Varför vi har valt att inte berätta, det har inte varit aktuellt för våran familj..
    Jag kämpar för att underlätta en relation mellan far och dotter, som HAN motarbetar genom att stressa fram... Dom träffas varannan lördag för att få igång ett umgänge men min dotter tvärvägrar och tvinga henne det kan jag inte...
    Både hans och mitt ombud, kontaktpersoner och familjerätt ser hur mkt jag kämpar och hur mkt han kämpar för att gå emot henne.. Han ville från början inte ha  ett umgänge med min dotter utan blev "intvingad" i det av sin familj.
    Detta har han själv berättat så det finns inte något genuint intresse utan det handlar om att vinna för honom nu när han har lagt ut så mkt pengar på ombud osv. Detta är hans egna ord, finns dokumenterat och han har sagt detta inför dottern. Konstigt att hon inte vill veta av honom. Han är en hotfull och opålitlig människa som egentligen borde få hjälp med sina problem.
    Inte aktuellt? Barnet har en annan pappa och genom att hålla barnet ovetande så har ett trauma skapats. Har barnpsykolog varit med och hjälpt gällande hur barnet ska få kännedom om sin riktiga pappa och hur ni bör agera för att skapa minsta möjliga problem i deras relation?

Vad lite dom får träffar... Inte konstigt barnet vägrar. Sköt det som en inskolning på dagis så går det bättre. Inte fasen blir en liten trygg med en person som de träffar 2 ggr/månad. Se till att föreslå 4-5 ggr/vecka under en period så kommer det säkert gå bättre.

Du är slyldig att göra ditt yttersta och "tvinga" barnet. Dvs, se till att barnet inte tror h*n kan komma undan genom att vägra. Precis som barnet inte kan vägra att borsta tänderna, vägra gå till förskolan osv precis lika lite kan barnet vägra umgänge.

Vad han har velat från början spelar ingen roll. Han vill ha umgänge nu och barnet har rätt till det.

Man anlitar inte ombud om man inte vill ha umgänge.

Din åsikt. Uppenbarligen har tr en annan.
  • Anonym
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-11 10:17:52 följande:
    Ok tack jag skriver sen{#emotions_dlg.flower}
    Allt du skrivit är sjukt...du har ingen aning om hur det är.......

hahahaha du skriver han vill ha umgänge nu och barnet har rätt till de

du barnet hade rätt till det redan fån början.......

skyldig att tvinga barn .....aldrig......

detta är pappans fel.....thats it

gå o skala banan nånstansFoten i munnen
    Du har så fel... tr tvingar barn till umgänge.

Du kan få en chock när slutliga domen faller.
  • Anonym
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-11 11:08:44 följande:
    domen kom det var pappan som fick chocken{#emotions_dlg.djavulsk}
    inget umgänge:)Guld i mun
    I ojnisens situation (som är den jag skrivit om) har pappan fått umgänge....
  • Anonym
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-11 13:27:03 följande:
    du har fel....polishämtning sker bara om mamman vägrar lämna ifrån sig barnet!

Har inget med att polisen bär ut barnet skrikande o lämnar till pappan...om barnet inte vill....det funkar inte så

Okej... Får man fråga åldern på ditt barn?
  • Anonym
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-12 22:40:16 följande:
    hur har det gått ts?
    pappan tog tillbaka sitt yrkande om gemensamvårdnad tills vidare.
    Så det kommer bli vårdnadsutredning, va nu det är.. :S 
Svar på tråden Stämning/tingsrätt