• Anonym

Byte av bank, hjälp önskas :-)

tjej87 skrev 2012-07-06 13:29:02 följande:
    1,5 ska det givetvis stå, inte 1,9...
    CSN-lånet är inte avdragsgillt så för att jämföra är det 2,15% man ska jämföra med. Och ditt resonemang är sunt, att få ett blancolån med den räntan kan man bara drömma om.
    Det är ekonomisk dumhet att lösa csn-lån med blanco-lån.
  • Anonym
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 13:34:44 följande:
    För oss är det viktigt att få ner månadskostnaden. Nu betalar vi ca 6000 kr per månad allt som allt. Ett nytt lån skulle vi betala ca 2500-3000 kr på.

Det betyder att vi kan spara mer, och därmed betala av allt snabbare.

Behåller vi 2 billån och csn som är de största posterna kan vi inte betala av det snabbare än vi gör nu, då månadskostnaden skulle skilja marginellt.
    Till CSN betalar du en låg ränta, 1,5% och resten av dina inbetalningar går åt till att minska skulden.
    Byter du ut det lånet mot ett lån med högre ränta och samma summa av betalning per år eller månad sjunker skulden långsammare.
  • Anonym
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 14:57:28 följande:
    Hmm, kanske för att som det är nu betalar vi 6000 kr per månad totalt på alla lån och det kommer nu ta oss 7 år att betala av allt samt har vi inte någon större summa sparad.

*väger för och nackdelar*
    Betala 6000 kr per månad i 7 år

Betala 6000 kr per månad i 3 år

Hmm...

Inte så svårt att välja.
    Du säger att ni vill låna 200 000 för att lösa de lån som kostar er 6000 per månad i 7 år.
    Det nya lånet skulle kosta er 6000 per månad i 3 år.

Ni ska alltså på de gamla lånen ha en totalkostnad på 504 000, en ränta på 304 000 kr.
    Vad är det för ockerinstitut ni lånat hos??? 43,4% ränta per år i genomsnitt.

Och nu ska ni få låna 200 000 och det ska kosta er 216 000 sammanlagt att betala tillbaka.
    Där blir genomsnittsräntan 5,3%, det låter mer rimligt för ett schysst blanco-lån.
  • Anonym
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 14:48:11 följande:
    Ja, för nu är det ju så att jag har flera hundra tusen hos csn? Att alla bara dumförklarar en utan att ha minsta insyn är för mig fantastiskt. Nej, jag har inte flera hundra tusen hos csn. Jag har 19 000 i skuld hos csn, alltså 2,5 år kvar att betala 600 kr per månad.Så för mig är det en piss i sjön att slänga ihop csn med allt annat. När vi fått ihop en summa på sparkontot, säg 50 000 vilket kommer ta 4 månader, så kommer vi betala av det nya blancolånet med dubbel amortering, dryga 6000 kr per månad dvs kommer det nya lånet på 200 000 kr ta ca 3 år att betala av allt som allt, allt medans vi då har fått ihop en summa som kan täcka oföutsedda händelser vilket kommer ta längre tid att få ihop om vi behåller csn skulden hos just csn. Jag vet inte hur jag ska förklara det för er bättre än att säga, i dagsläget, i vår familj, är det bästa för oss att snabbt få ner månadskostnad, få ihop buffert, betala av lån.

Fast, om ni planerar att spara 50 000 kr på fyra månader, så är det ju nästan lika bra att låta CSN vara. Då har ju ni ett sparutrymme på 12500 kr/månad, och nästan 12 000 kr om du har kvar CSN. Om 6 månader har ni ändå er buffert på 50 000 kr SAMT har hunnit betala av CSN-skulden ändå. Även om ni åkt på att betala 600 kr under tiden. Skillnaden är ju, att OM ni skulle hamna i en olycka imorgon. Eller kanske snarare dagen efter att ni lägger om lånen, och blir arbetsoförmögna båda två för resten av livet, så är det fasen så mycket större chans att CSN skriver av lånet än att banken gör det... Samma sak gäller ju om något mindre drastiskt sker...
  • Anonym
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 15:14:13 följande:
    Nej, vi sparar 50 000 för att ha de i svårare tider nån gång när de behövs.
    Efter att vi sparat ihop dessa 50 000 använder vi de 3000 kr vi sänkt månadskostnaden med till att betala av det nya lånet med, dubbelt så fort och blir på sätt skuldfria om 3 år istället för om 7 år.

Då det kommer ta längre tid att betala av csn om vi lämnar kvar det, och då även ta längre tid att betala av det stora nya lånet, blir det dyrare för oss att lämna csn hos csn.

Månadskostnaden blir då högre = mindre amortering per månad = längre betalningstid = dyrare.
    Ja med 43% ränta förstår jag att ni vill lösa de lånen....
  • Anonym
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 15:30:13 följande:
    För att vi har swedbank idag och vill absolut inte vara kunder hos de längre.
    Jag visste inte att Swedbank lånade ut till 43%.
  • Anonym
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 15:40:27 följande:
    Jag har varken tid eller lust att lära ut hela min ekonomiska situation så jag har gjort det enkelt för mig med alla siffror då det hela är rätt komplext.

Saker som är viktiga för mig kanske dessutom inte är viktiga för er.

För mig är det viktigt att 1. sänka månadskostnad 2. spara buffert 3. bli 100% skuldfri så snabbt det bara går.

i den ordningen, punkt slut.

Vi har ok ränta på hälften av lånen, resten har rätt hög ränta. Behåller vi lånen som de är idag blir vi självklart av med vissa under tiden, vi betalar självklart inte 6000 hela tiden.

Men som sagt, för mig är det extremt viktigt att snabbt som bara fan bli 100% skuldfri och jag väljer därför den absolut snabbaste vägen dit. Sänka månadskostnad med 3000 och amortera extra med motsvarande summa. 
    OK, det var du själv som skrev att ni skulle betala 6000/månad i 7 år dvs 304000 i ränta.
    Givet att ni får ner den genomsnittliga räntan på lånen är det sjävklart rätt av er att ändra lånen. 
    Med er ekonomiska förmåga borde det inte vara så svårt att genomföra en sammanslagning. 
  • Anonym

Jag har alltid haft Handelsbanken, i 40 åt , har haft många " affärer" med dem - alltid trevligaoch går att förhandla med.
    Har aldrig vid något tillfälle haft problem med deras internetbank.
    Låga eller inga avgifter på deras tjänster. Däremot har jag Ica - bankens mastercard då jag använder detta vid resor utomland - inga uttags eller växlingskostnad.  

Svar på tråden Byte av bank, hjälp önskas :-)