• Anonym (Vad göra)

Högt blodtryck

Ni som fått reda på av läkare att ni har högt blodtryck vad har ni gjort för åtgärder för att få det att gå ner. Min läkare sa att jag skulle leva normalt, men sluta stressa och oroa mig. Det är ju lättare sakt än gjort, men jag har några frågor till er....

Har ni direkt slutat röka eller trappat av.
    Slutat med kaffe.
    Börjat motionera mer än vanligt
    Slutat helt med alkohol drycker helt.

Jag fick inga medeciner utan skulle se till att få det ner själv. Dock ska detta kontorleras ett tag framöver.

Hoppas ni har goda råd att ge och att ni har klarat själva att få ner trycket.

• Svar på tråden Högt blodtryck
  • Anonym (Vad göra)
    LiamsMamma skrev 2012-07-06 14:36:28 följande:
    Jag fick tabletter
    Får man fråga hur högt du låg.

Slutade du med allt jag nämnde......
  • LiamsMamma

175/100 som högst.
    Ett eller två glas vin tar jag då och då.
    Kaffe dricker jag varje morgon och försöker iaf komma iväg och promenera dagligen.

• Lemio

Lakrits höjer bltr. Rönnbär sänker faktiskt. Två om dagen.. Nu är ju inte det vetenskapligt bevisat.. Men det är ju inte dödligt att testa heller.. När dom väl kikar fram :)

Stressa ner.. Ta dej tid att andas och slappa. Inte fysiskt, men psykiskt.

• Anonym (Vad göra)
    LiamsMamma skrev 2012-07-06 15:07:07 följande:
    175/100 som högst.
    Ett eller två glas vin tar jag då och då.
    Kaffe dricker jag varje morgon och försöker iaf komma iväg och promenera dagligen.
    Jag hade 160/100 och läkaren sa att det inte var farligt att ta några öl.
    Kaffe måste jag också få på morgonen. Promenader gör jag ofta.
  • Anonym (Vad göra)
    Lemio skrev 2012-07-06 15:21:51 följande:
    Lakrits höjer bltr. Rönnbär sänker faktiskt. Två om dagen.. Nu är ju inte det vetenskapligt bevisat.. Men det är ju inte dödligt att testa heller.. När dom väl kikar fram :)

Stressa ner.. Ta dej tid att andas och slappa. Inte fysiskt, men psykiskt.
    Jagh kan inte äta varken för sött eller surt då jag är mat allergiker

Ja det där med att stressa ne är svårt och att jag andas fel det vet jag. Har suttit idag och kollat på You Tube på andnings videor.
  • Anonym (em)

Om du har en normal kaffekonsumtion på några koppar per dag så behöver du inte dra ner på den. 
    Att röka är aldrig bra, hur mycket röker du?
    Hur mycket rör du på dig i vanliga fall?
    Hur gammal är du?

"Att inte stressa" är inte en framkomlig väg att behandla blodtryck på. Det är inte bra med negativ stress för någon men det är sällan lätt att påverka och att andas sig till eller koppla av för att få bättre blodtryck kan du nog släppa. 

• Anonym (Vad göra)
    Anonym (em) skrev 2012-07-06 16:31:53 följande:
    Om du har en normal kaffekonsumtion på några koppar per dag så behöver du inte dra ner på den. 
    Att röka är aldrig bra, hur mycket röker du?
    Hur mycket rör du på dig i vanliga fall?
    Hur gammal är du?

"Att inte stressa" är inte en framkomlig väg att behandla blodtryck på. Det är inte bra med negativ stress för någon men det är sällan lätt att påverka och att andas sig till eller koppla av för att få bättre blodtryck kan du nog släppa. 
    Två koppar på morgonen och två vid middag.

En ask räcker två tre dagar och nu sen jag fick höra om trycket så har jag bara rökt 2-3 cigg per dag.
    Rör på mig gör jag massor går promenader, klipper gräsmattan, rensar blommor, spelar kub.
    Jag är 56 år.
  • Anonym (em)
    Anonym (Vad göra) skrev 2012-07-06 16:40:45 följande:
    Två koppar på morgonen och två vid middag.

En ask räcker två tre dagar och nu sen jag fick höra om trycket så har jag bara rökt 2-3 cigg per dag.
    Rör på mig gör jag massor går promenader, klipper gräsmattan, rensar blommor, spelar kub.
    Jag är 56 år.
    40 minuters låg-medelintesiv motion/dag (kan delas upp i 4x10 minuter dvs cykla till och från jobbet plus två raska promenader eller hur man nu gör för att komma upp i ca 40 minuter totalt) 5-7 ggr / vecka är ungefär de rekommendationer som man vet ger en positiv effekt på blodtrycket. Att motionera mer än så brukar man inte ge råd om. Det som gäller vid motionen är att den ska höja pulsen så att den hamnar någonstans mellan 50%-80% av din maxpuls. 

Bra att du dragit ned på rökningen. Bättre med färre men bäst helt utan. De som har stöd av någon vid rökstopp lyckas bättre och det finns något som heter slutarökalinjen som du kan googla på och ringa, för det har faktiskt effekt.

Om du är överviktig så är det bra med viktnedgång för blodtrycket.  

Sannolikt är planen att följa dig och kontrollera om blodtrycket några gånger. Är det så att du fortfarande har högt tryck om tre månader bör du sättas in på behandling med tanke på att du har 160/100 dvs en måttlig blodtrycksförhöjning.  
  • Anonym (em)

Glömde... (jag bakar bullar så jag är lite disträ )

Kaffet tycker jag inte att du behöver sluta med så länge du inte känner av hjärtklappningsbesvär eller liknande. 
    Salt är omdiskuterat. För mycket salt är inte bra men att gå så lågt som 5 g salt per dygn kan ge upphov till andra problem så drar man ner lite på saltet så får man nog se det som tillräckligt. 

Svar på tråden Högt blodtryck