Anonym (Vad göra) skrev 2012-07-06 16:40:45 följande:
Två koppar på morgonen och två vid middag.
En ask räcker två tre dagar och nu sen jag fick höra om trycket så har jag bara rökt 2-3 cigg per dag.
Rör på mig gör jag massor går promenader, klipper gräsmattan, rensar blommor, spelar kub.
Jag är 56 år.
40 minuters låg-medelintesiv motion/dag (kan delas upp i 4x10 minuter dvs cykla till och från jobbet plus två raska promenader eller hur man nu gör för att komma upp i ca 40 minuter totalt) 5-7 ggr / vecka är ungefär de rekommendationer som man vet ger en positiv effekt på blodtrycket. Att motionera mer än så brukar man inte ge råd om. Det som gäller vid motionen är att den ska höja pulsen så att den hamnar någonstans mellan 50%-80% av din maxpuls.
Bra att du dragit ned på rökningen. Bättre med färre men bäst helt utan. De som har stöd av någon vid rökstopp lyckas bättre och det finns något som heter slutarökalinjen som du kan googla på och ringa, för det har faktiskt effekt.
Om du är överviktig så är det bra med viktnedgång för blodtrycket.
Sannolikt är planen att följa dig och kontrollera om blodtrycket några gånger. Är det så att du fortfarande har högt tryck om tre månader bör du sättas in på behandling med tanke på att du har 160/100 dvs en måttlig blodtrycksförhöjning.