• Anonym (Vad göra)

Högt blodtryck

Ni som fått reda på av läkare att ni har högt blodtryck vad har ni gjort för åtgärder för att få det att gå ner. Min läkare sa att jag skulle leva normalt, men sluta stressa och oroa mig. Det är ju lättare sakt än gjort, men jag har några frågor till er....

Har ni direkt slutat röka eller trappat av.
    Slutat med kaffe.
    Börjat motionera mer än vanligt
    Slutat helt med alkohol drycker helt.

Jag fick inga medeciner utan skulle se till att få det ner själv. Dock ska detta kontorleras ett tag framöver.

Hoppas ni har goda råd att ge och att ni har klarat själva att få ner trycket.

• Svar på tråden Högt blodtryck
  • Anonym (Vad göra)
    Anonym (em) skrev 2012-07-06 17:00:14 följande:
    40 minuters låg-medelintesiv motion/dag (kan delas upp i 4x10 minuter dvs cykla till och från jobbet plus två raska promenader eller hur man nu gör för att komma upp i ca 40 minuter totalt) 5-7 ggr / vecka är ungefär de rekommendationer som man vet ger en positiv effekt på blodtrycket. Att motionera mer än så brukar man inte ge råd om. Det som gäller vid motionen är att den ska höja pulsen så att den hamnar någonstans mellan 50%-80% av din maxpuls. 

Bra att du dragit ned på rökningen. Bättre med färre men bäst helt utan. De som har stöd av någon vid rökstopp lyckas bättre och det finns något som heter slutarökalinjen som du kan googla på och ringa, för det har faktiskt effekt.

Om du är överviktig så är det bra med viktnedgång för blodtrycket.  

Sannolikt är planen att följa dig och kontrollera om blodtrycket några gånger. Är det så att du fortfarande har högt tryck om tre månader bör du sättas in på behandling med tanke på att du har 160/100 dvs en måttlig blodtrycksförhöjning.  
    Alla gånger att jag rör på mig 40 minuter per dag, men om jag får upp max pulsen är jag osäker på.

Det är svårt att låta bli och röka helt då den smakar bäst efter kaffet, men jag lovar att det blir inte många per dag.

För min ålder så väger jag normalt tycker jag 156 lång 55 kg.

Varför detta uppmärksammades var att jag var till läkaern för att jag fick pulserande mellangärde som inte ville ge sig. Har haft tidigare med, men som släppt fort och vad jag förstått så har detta vart pga av min magkatarr. Jag fick göra EKG, men hjärtat var det bra med, men höjd blodtryck och puls, men jag var ju skakis för detta pulserande i mellangärdet så jag var i varv när jag var hos läkaren

Bra någon månad tidigare då jag varit tillläkare av annat så var den normal. Jag har fibor smärta som jag får springa med till läkaren.
  • Anonym (em)

Ok, var du orolig när du var där så är det ju inte konstigt att du hade ett högre tryck. Blodtrycket ska ju variera dvs gå upp när vi anstränger oss eller är rädda och gå ner när vi vilar och är lugna. Vikt och motion låter ju bra för dig och det är rökningen som är det du måste fundera mer på eftersom det är en tung riskfaktor för hjärtkärlsjuklighet.  Gör så att du ber att få kontrollera om blodtrycket ett par gånger hos distriktssköterskan. Ligger det under 140/90 så är ju allt frid och fröjd och det här högre trycket får man då se som en tillfällighet. 

• Majsan70

Jag hade högt Bt när jag var hos läkaren för två veckor sedan. 165/110. Jag skall tillbaka o mäta två gånger till och är det samma då så sätter de in tabletter. Läkaren tror det kan bero på min oerhört pressdae livssitiation just nu o 9 månader tillbaka o den är ju inte så lätt att göra nåt åt.
    Men jag fick rådet att stressa av?! Jäkla lätt när det är en inre press. Jag rör mig massor och varken röker eller dricker kaffe och alkohol intar jag i oerhört måttliga mängder där det kan gå månader emellan.

Jag är överviktig men har gått ner ganska mycket i vikt det senaste året dock behöver jag gå ner mer i vikt men jag står still sen 6 månader tillbaka..eller rättare sagt jag går upp o ner ca 5 kilo. Självklart blir ju trycket bättre om jag minskar mer i vikt, och jag jobbar på det men utan särskilt bra resultat just nu.

• Anonym (Vad göra)
    Anonym (em) skrev 2012-07-06 19:06:28 följande:
    Ok, var du orolig när du var där så är det ju inte konstigt att du hade ett högre tryck. Blodtrycket ska ju variera dvs gå upp när vi anstränger oss eller är rädda och gå ner när vi vilar och är lugna. Vikt och motion låter ju bra för dig och det är rökningen som är det du måste fundera mer på eftersom det är en tung riskfaktor för hjärtkärlsjuklighet.  Gör så att du ber att få kontrollera om blodtrycket ett par gånger hos distriktssköterskan. Ligger det under 140/90 så är ju allt frid och fröjd och det här högre trycket får man då se som en tillfällighet. 
    Jag var riktigt orolig för obehaget i mellangärdet var ju från fredag efter middag och höll i till halv ett på natten och tiden till vårdcentralen fick jag inte föränn på tisdag. Fick några enstaka pulseranden  det andra dagarna, men man blir ju orolig vat detta kunde vara och jag kände mig olustig hela tiden. Nu börjar jag vara som normal ingen och hoppas att detta pulsrande inte kommer tillbaka.

Läkaren sa att jag skulle ta trycket i slutet på månaden igen.

Jag har inte haft tidigare högt och ändå har jag haft en ganska jobbigt liv på många sätt massor av oro.

Jag hoppas verkligen att detta är tillfälligt.
  • Anonym (Vad göra)
    Majsan70 skrev 2012-07-06 19:19:42 följande:
    Jag hade högt Bt när jag var hos läkaren för två veckor sedan. 165/110. Jag skall tillbaka o mäta två gånger till och är det samma då så sätter de in tabletter. Läkaren tror det kan bero på min oerhört pressdae livssitiation just nu o 9 månader tillbaka o den är ju inte så lätt att göra nåt åt.
    Men jag fick rådet att stressa av?! Jäkla lätt när det är en inre press. Jag rör mig massor och varken röker eller dricker kaffe och alkohol intar jag i oerhört måttliga mängder där det kan gå månader emellan.

Jag är överviktig men har gått ner ganska mycket i vikt det senaste året dock behöver jag gå ner mer i vikt men jag står still sen 6 månader tillbaka..eller rättare sagt jag går upp o ner ca 5 kilo. Självklart blir ju trycket bättre om jag minskar mer i vikt, och jag jobbar på det men utan särskilt bra resultat just nu.
    Jag med har varit orolig länge för det är saker som gör att man inte kan sluta och oroa sig så det är inte lätt när alla säger sluta och oroa dig.

Hoppas verkligen att du lyckas med att gå ner i vikt.
  • Anonym (Vad göra)
    Anonym (em): Jobbar du innom vården eller har du bara erfarenheter. Hur tätt ska man göra kontrollen för läkaren sa att jag skulle komma efter semestern.
  • Majsan70
    Anonym (Vad göra) skrev 2012-07-06 19:53:52 följande:
    Jag med har varit orolig länge för det är saker som gör att man inte kan sluta och oroa sig så det är inte lätt när alla säger sluta och oroa dig.

Hoppas verkligen att du lyckas med att gå ner i vikt.
    Prover är tagna för att se om jag har nån obalans för jag borde verkligen fortsätta gå ner i vikt med tanke på min livsstil.
    Och nej det är inte lätta tt sluta oroa sig. Min minsta dotter har varit sjuk sen i höstas o det tär oerhört. Tar man sen med att båda mina stora barn har varit sjuka med operation som följd nu under våren samt en jättestor omorganistation på jobbet så är det banne mig inte lätt att varva ner.
  • Anonym (em)
    Anonym (Vad göra) skrev 2012-07-06 19:56:57 följande:
    Anonym (em): Jobbar du innom vården eller har du bara erfarenheter. Hur tätt ska man göra kontrollen för läkaren sa att jag skulle komma efter semestern.
    Jag är läkare och jobbar bland annat med blodtryckspatienter. Det räcker att kolla om någon månad igen men jag brukar vilja ha ett par tryck att ta ställning till så jag rekommenderar mina egna patienter att kolla trycket hos distriktssköterska eller på vår sjukhusmottagning två-tre ggr innan de kommer tillbaka till mig. Det är ingen fara att vänta någon månad. Om du ska gå och fundera på det här nu hela semestern så är det väl bättre att du kollar om ett tryck tidigare än så. Men det är bra att veta att det inte är farligt att gå med förhöjt blodtryck i ett par månader så ligger det kvar på 160/100 så är det inte något att bli rädd för i sig.
  • Anonym (Vad göra)
    Majsan70 skrev 2012-07-06 21:33:10 följande:
    Prover är tagna för att se om jag har nån obalans för jag borde verkligen fortsätta gå ner i vikt med tanke på min livsstil.
    Och nej det är inte lätta tt sluta oroa sig. Min minsta dotter har varit sjuk sen i höstas o det tär oerhört. Tar man sen med att båda mina stora barn har varit sjuka med operation som följd nu under våren samt en jättestor omorganistation på jobbet så är det banne mig inte lätt att varva ner.
    Jag förstår din oro med många i närheten som drabbas av nått. Jag har ungefär likadant med min omgivning och vilken mamma/mormor skulle inte oroa sig. Att en läkare säger att sluta och oroa dig tänk possitvit fattar jag inte bara hur ska man bara kunna sluta orora sig.

Till på råga så bor jag ensam och har inte någon att prata med på kvällarna. telefon orkar jag inte heller hålla allt för länge i handen då jag har kronisk smärta i kroppen.
  • Anonym (Vad göra)
    Anonym (em) skrev 2012-07-06 21:53:30 följande:
    Jag är läkare och jobbar bland annat med blodtryckspatienter. Det räcker att kolla om någon månad igen men jag brukar vilja ha ett par tryck att ta ställning till så jag rekommenderar mina egna patienter att kolla trycket hos distriktssköterska eller på vår sjukhusmottagning två-tre ggr innan de kommer tillbaka till mig. Det är ingen fara att vänta någon månad. Om du ska gå och fundera på det här nu hela semestern så är det väl bättre att du kollar om ett tryck tidigare än så. Men det är bra att veta att det inte är farligt att gå med förhöjt blodtryck i ett par månader så ligger det kvar på 160/100 så är det inte något att bli rädd för i sig.
    Aha bra att du är läkare i området. Några frågor då om du vill svara. Jag reser till norrbotten nästa vecka behöver jag oroa mig för flygandet kommer trycket att höjas ännu mer.

Jag har tänkt mig bada bastu så ofta det bara går vad säger du om det.

Jag ska vara ute och dansa två kvällar i rad kommer detta påverka.

Läser ju att du säger att det inte är farligt om det pågår några månader, men undrar ändå.
  • Anonym (em)
    Anonym (Vad göra) skrev 2012-07-06 22:02:11 följande:
    Aha bra att du är läkare i området. Några frågor då om du vill svara. Jag reser till norrbotten nästa vecka behöver jag oroa mig för flygandet kommer trycket att höjas ännu mer.

Jag har tänkt mig bada bastu så ofta det bara går vad säger du om det.

Jag ska vara ute och dansa två kvällar i rad kommer detta påverka.

Läser ju att du säger att det inte är farligt om det pågår några månader, men undrar ändå.
    Allt det där går bra att göra! Du behöver inte oroa dig. Flyga går bra. Basta sänker blodtrycket tillfälligt. Dans är bra motion. Du behöver verkligen inte tänka på ditt blodtryck alls medan du är borta. Det är inget att gå och tänka på och det är inget att hålla på att passa och förhålla sig till. Har man högt blodtryck så får man leva helt som vanligt men helst med motion och utan cigaretter... men råd om motion och rökstopp gäller egentligen alla ändå så man kan säga att det inte är någon skillnad. 
  • Anonym (Vad göra)
    Anonym (em) skrev 2012-07-06 22:09:56 följande:
    Allt det där går bra att göra! Du behöver inte oroa dig. Flyga går bra. Basta sänker blodtrycket tillfälligt. Dans är bra motion. Du behöver verkligen inte tänka på ditt blodtryck alls medan du är borta. Det är inget att gå och tänka på och det är inget att hålla på att passa och förhålla sig till. Har man högt blodtryck så får man leva helt som vanligt men helst med motion och utan cigaretter... men råd om motion och rökstopp gäller egentligen alla ändå så man kan säga att det inte är någon skillnad. 
    Låter bra och höra.

Men vi som är rökare och det händer nått som man oroar sig för så i allafall i mitt tänkande så brukar några bloss få mig att lugna ner mig.

En annan fråga jag vill ställa då min läkare inte kunde svara är att från att inte känt mig dålig alls fick jag för en vecka sen pulserande känssla i mellangärdet som inte gav med sig. Har tidigare haft detta, men det har släpp ganska så fort
    vad är detta för nått. Förut har jag ansett detta ha att göra med min magkatarr, men eftersom det inte gav med sig så kontaktade jag vårdcentralen. Där togs EKG som inte visade fel på hjärtat, men däremot höjd blodtryck och hög puls. Ska säga att jag vid tillfället var orolig till tusan.
  • Anonym (em)
    Anonym (Vad göra) skrev 2012-07-06 22:19:21 följande:
    Låter bra och höra.

Men vi som är rökare och det händer nått som man oroar sig för så i allafall i mitt tänkande så brukar några bloss få mig att lugna ner mig.

En annan fråga jag vill ställa då min läkare inte kunde svara är att från att inte känt mig dålig alls fick jag för en vecka sen pulserande känssla i mellangärdet som inte gav med sig. Har tidigare haft detta, men det har släpp ganska så fort
    vad är detta för nått. Förut har jag ansett detta ha att göra med min magkatarr, men eftersom det inte gav med sig så kontaktade jag vårdcentralen. Där togs EKG som inte visade fel på hjärtat, men däremot höjd blodtryck och hög puls. Ska säga att jag vid tillfället var orolig till tusan.
    Det där kan jag tyvärr inte svara på över nätet. Det krävs att man har personen i samma rum och kan prata och undersöka osv. 
  • Anonym (Vad göra)
    Anonym (em) skrev 2012-07-06 22:32:58 följande:
    Det där kan jag tyvärr inte svara på över nätet. Det krävs att man har personen i samma rum och kan prata och undersöka osv. 
    Jag förstår.

Udrar bara om detta kan ha med magkattaren att göra eller om man har som jag råkade ha en BH som tryckte ordentligt runt bröstkorgen om detta kunde få igpn bultandet.

Inte ens läkaren jag träffade även om han undersökte mig kunde svara.
Svar på tråden Högt blodtryck