• Anonym

Surrogatmamma - möjligt ??

skulle råda dig att ta kontakt med en jurist här i sverige, för om du får igenom en surrogatadoption i Indien så är det inte säkert att det är giltigt här i sverige. 

annars är tanken intressant, hoppas det går bra !   

• Anonym

Jag avråder absolut inte från surrogatmamma men om du är kvinna så finns embryodonation och äggdonation också som alternativ om de egna äggen inte fungerar. Det är ju iaf en enklare väg juridiskt.

Jag har själv barn med en donator och önskar dig lycka till på vägen mot ett barn.   

• Anonym

vill bara slänga in en varning om surrogatmammor, tänk på att i vissa länder har surrogatmammor rätt till "sitt" barn. Dom kan faktiskt ändra sig och vilja ha barnet.  vissa länder har som lag att det barn man föder ur sin egen kropp är ens eget barn och att dom kan ha rätt att strida om vårdnaden för barnet.

okej surrogatmammor i tredje världen kanske inte går till domstol men glöm inte bort att möjligheten ändå finns.  

• Anonym
    Queenie70 skrev 2012-07-06 22:14:02 följande:
    En enorm skillnad kan jag tycka att ta hand om ett redan befintligt barn som föräldrarna ej kan ta hand om, och att hyra en fattig kvinnas livmoder för ett helt nytt barn som annars ej skulle kommit till. Har inget emot surrogatmödrarskap om avtalet sker mellan individer med ungefär samma möjligheter att gå in i eller att avstå från detta avtal. Det stora beroendeförhållandet är det som gör att jag ej tycker det är rätt. Försök hitta någon västerländsk kvinna som vill göra detta av humanistiska skäl istället är mitt råd.
  • Anonym
    Litet My skrev 2012-07-06 22:16:29 följande:
    Fast det är är ju inte ens jämförbart dvs att adoptera ett redan fött barn mot att betala en fattig kvinna att föda ett barn åt en där någon annan sitter som mellanhand. Dvs att man köper en tjänst av en kvinna som förmodligen inte har råd att tacka nej.
    Å andra sidan kanske det inte är så mycket bättre för samma kvinna att bli utan dom där pengarna, eller att sitta och sy jättebilliga kläder i besprutat tyg hela dagarna.
  • Anonym

Med tanke på att så många tror att dessa fattiga kvinnor utnyttjas (jo det förekommer naturligtvis också) så vore det ju bra om vi fick igenom lagligt surrogatmödraskap här. Men i väntan på det önskar jag dig lycka till i ditt sökande :)

• Anonym

Ts, har du hunnit kollat runt något? Vad kostar det ungefär? Jag har också funderat på surrogat, vad jag förstått är det Indien som är enklaste landet. Jag har tänkt antingen egna ägg, eller som du donerade västerländska.

• Anonym

vad har du för problem med fertiliteten? Är det något som är utrett och vad säger läkarna?

tänkte mest på om insemination kan vara något? Många singlar åker ju utomlands för insemination. fullt lagligt.  

• Anonym
    Queenie70 skrev 2012-07-06 22:38:22 följande:
    Det finns grader även i helvetet. Visst utnyttjar den rika världen den tredje världens invånare på alla möjliga sätt det är sant. Men då får vi jobba på det inte hitta på nya sätt att exploatera dessa människor. Att hyra deras livmoder eller köpa deras njurar når en helt annan dimension.
    Att sälja sina organ, som njurar är väl ändå en viss skillnad mot att gå igenom en graviditet? De flesta kvinnor föder barn åt sin man, men kanske skulle de inte ge sina organ till mannen för det? Det finns mycket skit i vår värld, men mitt intryck är att surrogatmammorna i regel är kvinnor som redan fött barn och inte har haft problem med det. Jag trodde rent av att detta var ett kriterium för att få vara surrogat.
  • Anonym
    Anonym (Desperat) skrev 2012-07-06 22:55:07 följande:
    Det samma skulle man kunna säga till adoptivföräldrar. Lite orättvist att adoptivföräldrar kan "ta över" någon annans barn bara för att de haft lyckan att få födas i ett rikt land och därför har bättre ekonomiska resurser. De skulle kunna skänka en slant till den adopterande mamman och se om hon fortfarande är intresserad av att genomgå adoptionen.
    Precis, hade de gett mamman pengar hade hon sluppit adoptera bort.

För att återgå till trådstarten undrar jag om du kollat på några alternativ? Verkar inte vara någon här som har sån koll på det..Obestämd 
  • Anonym

varför inte ta hand om ett av alla dessa tusentals övergivna barn som redan finns? Då gör man verkligen en god gärning och gynnar inga proftihungriga monster.. och man räddar ett barn från framtida fattigdom, kriminalitet och trolig prostitution.

adoptera som ensamstående är både lagligt och fullt möjligt.?  bli familjehem?  

om det är ett BARN du vill ha så borde det inte spela någon roll "vems" barnet egentligen är så länge du är villig att ge det en kärleksfull framtid med goda möjligheter att lyckas i livet.

Är det en familj du är ute efter och känner det är sista versen, hitta nån man som redan har barn och bli bonusmamma?        

• Anonym

Det verkar vara lite svårt med fakta här om surrogat. Är man intresserad att veta mer spelar det ju ingen roll vad andra tycker om det, utan mer intressant med ren fakta. Finns i alla fall en sida som handlar om det som heter surrogat.nu.

• Anonym
    Queenie70 skrev 2012-07-06 23:07:54 följande:
    Jag ser det som en enorm skillnad att bära och föda ett önskat barn åt sig själv och sin partner. En graviditet är ingen picknick. En stor påfrestning för kropp och psyke . Och faktiskt risk för livslånga komplikationer och död. Lägg sedan till att många av dessa kvinnor har en mycket begränsad rätt till sitt liv och tillvaro, att de ofta är i händerna på maken och svärföräldrars vilja . Många av dessa kvinnor blir kassakor åt maken och hans familj och genomgår detta gång på gång "frivilligt" tills de är förstörda till både kropp och själ och då överges av bÅde familj och företaget som driver det hela. Jodå under själva graviditet och förlossning har de nog det tryggt pga att man inte vill riskera varan/barnet. Det är inte ovanligt att man hyser in dessa kvinnor i regelrätta babyfabriket där de visserligen får nyttig mat och all upptänklig vård men där deras tillvaro också kontrolleras till 100% där de ej får göra vad de vill där de är i stort sett livegna. Nej jag kan inte tycka det är ok ,samtidigt kan jag förstå att man i sin egen desperata längtan kan rationalisera det mesta. Men av alla sätt man kan bli förälder på så måste användandes av surrogatmödrar från tredje världen vara det allra allra sämsta sättet. Det är i alla fall min åsikt. Värre än att skaffa en njure faktisk.en njure har man ingen relation med,men det har man oftast med ett barn i magen.
    Det har gått ett program på svt om organhandel och alla de hälsoproblem som förlorade organ medför. Om du visste något om vad som kan hända när man förlorar tex en njure, så tror jag du skulle uppskatta njurarnas funktion bättre Att ha friska njurar är en förutsättning för att leva.

När jag var yngre hade jag en partner som väldigt gärna ville ha barn, vilket jag inte ville. Betydde det då att han ville utnyttja mig, riskera att jag skulle dö eller förlora min hälsa? Ja, så kan man så klart se det. Men riktigt så enkelt är det inte. Om du vill vara en fullt human människa skulle du aldrig ens köpa en klädesplagg som var sytt i ett fattigt land, men jag tror de flesta har såna plagg ändå. Frågan är ju också om det är rätt att täppa till alla möjligheter för dessa kvinnor att tjäna pengar? Det är en jättesvår fråga. Själv tvättar jag nyinköpta kläder två ggr innan jag ens vågar ha dem på mig, de stinker ofta av gift. Samtidigt vet jag att någon annan kvinna hanterar dessa plagg hela dagarna året runt.
  • Anonym
    Litet My skrev 2012-07-07 00:23:21 följande:
    Det finns många anledningar till att barn adopteras bort, inte bara fattigdom. I många länder vill man inte ha flickor och väldigt många barn är sk hittebarn som lämnats in till barnhem.

Har fortfarande svårt att se hur du får adoption till att vara utnyttjande då barnen redan finns och har ett behov av nya föräldrar, vem är det som utnyttjas i så fall?

Mer likvärdigt vore om man köpte ett barn av en förälder som pga dålig ekonomi precis skall lämna sitt barn för adopption.

Som sagt använd gärna en surrugatmamma men gör det i så fall med en som faktiskt VILL vara det av fri vilja, inte en som tvingas bli det.

Jag kan förstå att det är hemskt att vara barnlös men bara för det så tycker jag det är riktigt lågt att tycka att det är okej att utnyttja andra för den sakens skull när det finns andra alternativ.
    Jag tror nog att alla normalt funtade vill att surrogatmamman ska göra detta av fri vilja, men det är nog svårt att veta säkert när vi inte alls förstår deras kultur eller hur dom har det. I Indien finns det väl många kvinnor som till och med upplevt hur eras egna nyfödda döttrar mördas, eller själva gör det. Allt för att slippa försörja en dotter. Det finns ju faktiskt surrogatmammor i västvärlden som tycker om att vara gravida, påstår de själva åtminstone, men svårt att veta vad som ligger bakom.
  • Anonym

Om du kan bära ett barn så är det mycket bättre för barnet och dig. Välj hellre äggdonation/embryodonation. Du och barnet knyter an under graviditeten. Du får en hormonskjuts som gör att du lättare anpassar dig till det lilla barnets behov, du kan amma barnet och ge det den bästa starten i livet. Tänk vilken obehaglig/stressande upplevelse det måste vara för ett litet barn som legat i sin indiska mammas mage i 9 månader och sedan läggas i en helt främmande människas famn. Barnet har lärt känna sin mammans röst, sätt att tala, hjärtslag mm under graviditeten och ska sedan anpassa sig till något helt nytt. Det får inte den nyttiga råmjölken som stimulerar immunförsvaret.

Att åka till Indien kostar cirka 400 000-600 000 med hotellkostnader/resor inräknade om man använder sina egna ägg och spermier. Det blir dyrare om du ska ha en äggdonator, särskilt om du ska ha en med västerländskt utseende. Om mamman blir sjuk eller om barnet föds barnet för tidigt vilket inte är ovanligt i Indien, kan kostnaderna verkligen skena iväg eftersom du måste betala för sjukhusvistelsen. Välj hellre USA om du måste använda en surrogat.

• Anonym

Det är billigare i Indien såklart. Kvinnorna får ju knappt betalt. Men som ensamstående kan du nog få stora problem att få barnet registrerat. Du kommer ju varken att ha en biologisk eller genetisk koppling till barnet. De par som åker till Indien har pappans DNA som bevisar att han är far till barnet. Barnets biologiska mor i Indien skriver på ett papper om att hon avsäger sig vårdnaden. Den tilltänka mamman i Sverige får sedan göra en närståendeadoption.

Varför vill du inte adoptera? Det är en rättssäker process som kostar mindre än ett komplicerat surrogatprojekt. Dessutom är det socialt accepterat, vilket kommer att underlätta framtiden för dig och ditt barn. Ni behöver inte hymla om hur barnet kommit till världen.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-07 08:16:49 följande:
    Om du kan bära ett barn så är det mycket bättre för barnet och dig. Välj hellre äggdonation/embryodonation. Du och barnet knyter an under graviditeten. Du får en hormonskjuts som gör att du lättare anpassar dig till det lilla barnets behov, du kan amma barnet och ge det den bästa starten i livet. Tänk vilken obehaglig/stressande upplevelse det måste vara för ett litet barn som legat i sin indiska mammas mage i 9 månader och sedan läggas i en helt främmande människas famn. Barnet har lärt känna sin mammans röst, sätt att tala, hjärtslag mm under graviditeten och ska sedan anpassa sig till något helt nytt. Det får inte den nyttiga råmjölken som stimulerar immunförsvaret.

Att åka till Indien kostar cirka 400 000-600 000 med hotellkostnader/resor inräknade om man använder sina egna ägg och spermier. Det blir dyrare om du ska ha en äggdonator, särskilt om du ska ha en med västerländskt utseende. Om mamman blir sjuk eller om barnet föds barnet för tidigt vilket inte är ovanligt i Indien, kan kostnaderna verkligen skena iväg eftersom du måste betala för sjukhusvistelsen. Välj hellre USA om du måste använda en surrogat.
    Jag ser det precis tvärtom. Som ensamstående måste det vara betydligt jobbigare att föda, vara nyförlöst, blöda i veckotal, få ev komplikationer, infektioner osv osv samtidigt som man ensam ska ta hand om en nyfödd. Föder någon annan är man stark och frisk och kan ge barnet så mycket mer.
  • Anonym
    Bling1975 skrev 2012-07-08 00:48:57 följande:
    Problemet som ensamstående är att du inte kan göra en närståendeadoption från din syster. Det kan du bara göra om du är gift med barnets mamma eller pappa. Så att ha din syster som surrogat skulle som jag har förstått det inte fungera. I Sverige är det faktiskt mycket lättare för en ensamstående man som använder sig av en surrogatmamma.
    Kan det inte fungera om man föder utomlands så att Ts står som mamma i födelsebeviset? Jag skulle i o f s inte vilja föda utomlands.
Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??