Surrogatmamma - möjligt ??
skulle råda dig att ta kontakt med en jurist här i sverige, för om du får igenom en surrogatadoption i Indien så är det inte säkert att det är giltigt här i sverige.
annars är tanken intressant, hoppas det går bra !
skulle råda dig att ta kontakt med en jurist här i sverige, för om du får igenom en surrogatadoption i Indien så är det inte säkert att det är giltigt här i sverige.
annars är tanken intressant, hoppas det går bra !
Jag avråder absolut inte från surrogatmamma men om du är kvinna så finns embryodonation och äggdonation också som alternativ om de egna äggen inte fungerar. Det är ju iaf en enklare väg juridiskt.
Jag har själv barn med en donator och önskar dig lycka till på vägen mot ett barn.
vill bara slänga in en varning om surrogatmammor, tänk på att i vissa länder har surrogatmammor rätt till "sitt" barn. Dom kan faktiskt ändra sig och vilja ha barnet. vissa länder har som lag att det barn man föder ur sin egen kropp är ens eget barn och att dom kan ha rätt att strida om vårdnaden för barnet.
okej surrogatmammor i tredje världen kanske inte går till domstol men glöm inte bort att möjligheten ändå finns.
Med tanke på att så många tror att dessa fattiga kvinnor utnyttjas (jo det förekommer naturligtvis också) så vore det ju bra om vi fick igenom lagligt surrogatmödraskap här. Men i väntan på det önskar jag dig lycka till i ditt sökande :)
Ts, har du hunnit kollat runt något? Vad kostar det ungefär? Jag har också funderat på surrogat, vad jag förstått är det Indien som är enklaste landet. Jag har tänkt antingen egna ägg, eller som du donerade västerländska.
vad har du för problem med fertiliteten? Är det något som är utrett och vad säger läkarna?
tänkte mest på om insemination kan vara något? Många singlar åker ju utomlands för insemination. fullt lagligt.
varför inte ta hand om ett av alla dessa tusentals övergivna barn som redan finns? Då gör man verkligen en god gärning och gynnar inga proftihungriga monster.. och man räddar ett barn från framtida fattigdom, kriminalitet och trolig prostitution.
adoptera som ensamstående är både lagligt och fullt möjligt.? bli familjehem?
om det är ett BARN du vill ha så borde det inte spela någon roll "vems" barnet egentligen är så länge du är villig att ge det en kärleksfull framtid med goda möjligheter att lyckas i livet.
Är det en familj du är ute efter och känner det är sista versen, hitta nån man som redan har barn och bli bonusmamma?
Det verkar vara lite svårt med fakta här om surrogat. Är man intresserad att veta mer spelar det ju ingen roll vad andra tycker om det, utan mer intressant med ren fakta. Finns i alla fall en sida som handlar om det som heter surrogat.nu.
Om du kan bära ett barn så är det mycket bättre för barnet och dig. Välj hellre äggdonation/embryodonation. Du och barnet knyter an under graviditeten. Du får en hormonskjuts som gör att du lättare anpassar dig till det lilla barnets behov, du kan amma barnet och ge det den bästa starten i livet. Tänk vilken obehaglig/stressande upplevelse det måste vara för ett litet barn som legat i sin indiska mammas mage i 9 månader och sedan läggas i en helt främmande människas famn. Barnet har lärt känna sin mammans röst, sätt att tala, hjärtslag mm under graviditeten och ska sedan anpassa sig till något helt nytt. Det får inte den nyttiga råmjölken som stimulerar immunförsvaret.
Att åka till Indien kostar cirka 400 000-600 000 med hotellkostnader/resor inräknade om man använder sina egna ägg och spermier. Det blir dyrare om du ska ha en äggdonator, särskilt om du ska ha en med västerländskt utseende. Om mamman blir sjuk eller om barnet föds barnet för tidigt vilket inte är ovanligt i Indien, kan kostnaderna verkligen skena iväg eftersom du måste betala för sjukhusvistelsen. Välj hellre USA om du måste använda en surrogat.
Det är billigare i Indien såklart. Kvinnorna får ju knappt betalt. Men som ensamstående kan du nog få stora problem att få barnet registrerat. Du kommer ju varken att ha en biologisk eller genetisk koppling till barnet. De par som åker till Indien har pappans DNA som bevisar att han är far till barnet. Barnets biologiska mor i Indien skriver på ett papper om att hon avsäger sig vårdnaden. Den tilltänka mamman i Sverige får sedan göra en närståendeadoption.
Varför vill du inte adoptera? Det är en rättssäker process som kostar mindre än ett komplicerat surrogatprojekt. Dessutom är det socialt accepterat, vilket kommer att underlätta framtiden för dig och ditt barn. Ni behöver inte hymla om hur barnet kommit till världen.