• NoelochJack

Välja bil, volvo eller annan kombi?

Skulle gärna vilja ha lite råd i biljakten. Vi ska köpa en ny (begagnad) bil och skulle behöva lite råd och hjälp. Kriterierna är:

- max 140 000 kr
    - gärna inte mer än 9000 mil
    - kombi
    - plats för en bakåtvänd och en framåtvänd stol
    - nyckelavstängning på airbag fram
    - hyfsat bensinsnål (diesel går också bra)
    - bra körkomfort
    - bra kvalitet

Säkert mer som jag inte kommer på nu. Jag är svag för extragrejer som gps och lite annat lyx medan mannen är insnöad på en volvo

Nån som har några kloka tips att komma med?

Noel 071120 och Jack 100312
  • Svar på tråden Välja bil, volvo eller annan kombi?
  • hannis

Skoda octavia tdi har vi som hade samma krav. Vi är väldigt nöjda!

• tilj75

Jag kör en VW Caddy Maxi Life.
    Trivs jättebra med den. Sju sittplatser men man kan fälla eller ta ut bakersta sätet för att få massor av packutrymme (som är bra redan innan). Airbagen kan stängas av, diesel, drar under 7, bra att köra. Kan tycka att den är lite seg ibland men det kan ju bero på att jag körde en v8 innan =)
    Min är en -09 och kostade typ 140.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • äralltupptaget

Vi har en volvo v40 och jag är supernöjd med den. Sköna säten.
    Dock kanske lite liten i bagageutrymmet. Bra palts i kupèn

Sedan har vi en Skoda Octavia tdi
    Den går som en klocka samt att den har rejält stort bagageutrymme.
    Dock så tycker jag att den är lite liten i själva kupèn. Man kan inte dra bak förarstolarna så mycket när barnen sitter i barnstol som "kommer ut " lite mer än en vanlig bilbarnstol som man bara sitter på.
    Oj, svårt att förklara,. men en barnstol som barnet sitter i när den är liten har ju "rygg" och då hamnar barnet längre fram så fötterna tar i stolen, och eftersom barnet har korta ben så kan dom inte böja ner dom så det blir mer plats.. ja det där blev konstigt skrivet men jag vet inte hur jag ska förklara mig.. :)

Så jag röstar på Volvo eller Skoda ::)

• NoelochJack

Skoda Octavia låter intressant.

Min man vill ha en v70 eller v50.

Jag har kikat på en Renault Laguna eller en Passat, vad tror ni om dem?

• äralltupptaget
    NoelochJack skrev 2012-07-06 20:48:37 följande:
    Skoda Octavia låter intressant.

Min man vill ha en v70 eller v50.

Jag har kikat på en Renault Laguna eller en Passat, vad tror ni om dem?
    FY FAN för Renault ! Min kompis hade en sån bil och det var en av dom sämsta bilarna jag varit med om, och då kan jag tillägga att jag har haft rätt många bilar.

Vi har haft en passat kombi -04:a
    Mycket stabil på vintern. Kändes som en 4-hjulsdriven bil! Men väldigt dyr i försäkring och skatt , drog mycket bensin men den var som sagt väldigt skön och säker att köra.

v50 - min kompis har en sådan och det är ju egentligen efterträdaren till v40. Bra bil, stabil på vägen. Vet inte vad skatt och försäkring kostar

v70 - en av mina favoriter trots att jag aldrig ägt en sådan själv.
    Min styvpappa har ägt alla nya volvomodeller , han är en sådan som byter varje år.
    Så han hade först en v70 som han var väldigt nöjd med. SÄker på vägen, stor inne och i bagageutrymmet.
    Men det är en stor bil, den är dyr att köpa och dyr i drift.
    Men den har ett bra 2:a handsvärde, något som inte Skoda eller Renault har...
  • NoelochJack

Nu har vi tänkt lite till och är inne på att köpa en ny Kia Ceed sw. Är vi helt galna som tycker att det känns som en bra idé?

• äralltupptaget

Våra bekanta har en KIA och dom är nöjda , KIA är ju lik Skoda :) bra garentin och billig bil. Dock dåligt 2:a handsvärde

Svar på tråden Välja bil, volvo eller annan kombi?