• Anonym (bubblan)

Hemorrojder efter förlossningen

Nu är det snart 6 månader sedan jag födde mitt första barn. 
    Har sedan någon vecka tillbaka känt att jag har små hudflikar bak i anus. Bubblor liksom. Som jag försöker trycka in med lite olja, men de pluppar ut igen!! Tittade med en spegel där bak och man såg inte ens hålet. :(
    Ibland kommer det lite blod efter toabesöket men de gör inte alls ont.

Är det vanligt med hemorrojder efter förlossning och vad kan jag göra åt det?
    Får panik! Vill ju ha sex med sambon, men hittar på ursäkter eftersom jag inte vill att han ska få veta.
    Det känns liksom lite skämmigt! :P 

• Svar på tråden Hemorrojder efter förlossningen
  • Anonym (Jo)

Japp. Fick det också efter första barnet (för 15 år sen). Och tyvärr så är det sen dess återkommande. Dyker upp om man antingen varit hård eller lös i magen. En gång gjorde det så ont (fick invändigt) att jag nästan jämförde det med förlossningsvärkar).

Finns krämer och suppar att köpa på apoteket, men de är mer för att lindra smärtan än uttorkande (enligt min erfarenhet).

Ju fler återfall man får.. ju fler flikar. Inte roligt gå på toa för nr två mao.

MEN om man tycker sig få för mycket problem (och flikar samt smärtsamma nära återkommande episoder) så går det att få dem bortopererade. Jag har haft funderingar åt det hållet. Men en sådan op är också smärtsam och tar tid att läka. Och knappast något man kan hålla hemligt heller.

Du kan dock börja med att pröva zyliproct (tror jag det heter) Kräm som du smörjer på. De ska försvinna sen. Var dock glad att de inte gör ont. Mina kan ibland vara stora som vindruvor.. urk.       

• Ojsan
    Anonym (Jo) skrev 2012-07-06 23:46:27 följande:
    Japp. Fick det också efter första barnet (för 15 år sen). Och tyvärr så är det sen dess återkommande. Dyker upp om man antingen varit hård eller lös i magen. En gång gjorde det så ont (fick invändigt) att jag nästan jämförde det med förlossningsvärkar).

Finns krämer och suppar att köpa på apoteket, men de är mer för att lindra smärtan än uttorkande (enligt min erfarenhet).

Ju fler återfall man får.. ju fler flikar. Inte roligt gå på toa för nr två mao.

MEN om man tycker sig få för mycket problem (och flikar samt smärtsamma nära återkommande episoder) så går det att få dem bortopererade. Jag har haft funderingar åt det hållet. Men en sådan op är också smärtsam och tar tid att läka. Och knappast något man kan hålla hemligt heller.

Du kan dock börja med att pröva zyliproct (tror jag det heter) Kräm som du smörjer på. De ska försvinna sen. Var dock glad att de inte gör ont. Mina kan ibland vara stora som vindruvor.. urk.       
    *Xyloproct :) köp hellre suppar istället för kräm då de måste behandlas inifrån.
  • Anonym (bubblan)

Okej tack för tipset. Det konstiga är att när jag försöker trycka in de känns de som att de "hör hemma" där inne, så om jag kniper är de kvar tills jag slappnar av igen. Är så jävla rädd att jag blivit förslappad i anus!! Då hoppas jag hellre på att det är hemorrojder!! :( fan vad man ska få offra mycket på sin kropp efter graviditet och förlossning.

• Vitaminmannen
    Man kan ju göra som jag som efter 1½ lidande och har provat ALLT! hittade ett enkelt och smärtfritt sätt att bli av med mina hemorrojder på 3 dagar. Berättar gärna mer och skickar information via mejl om man vill? Så slipper man förgifta sig med kortison och gör det på mitt naturliga sätt och behöver inte varken trycka upp något i baken eller duscha kallt eller ändra kosten som om sånt ens helt skulle ta bort problemet i svåra fall permanent.
    Jag berättar mer om man mejlar mig.
  • Vitaminmannen
    Man kan ju göra som jag som efter 1½ års lidande och har provat ALLT! hittade ett enkelt och smärtfritt sätt att bli av med mina hemorrojder på 3 dagar. Berättar gärna mer och skickar information via mejl om man vill? Så slipper man förgifta sig med kortison och gör det på mitt naturliga sätt och behöver inte varken trycka upp något i baken eller duscha kallt eller ändra kosten som om sånt ens helt skulle ta bort problemet i svåra fall permanent.
    Jag berättar mer om man mejlar mig.
Svar på tråden Hemorrojder efter förlossningen