• Twizz

När kan man sluta koka vattnet?

Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?
  • Blå droppe
    Lumikki skrev 2012-07-07 12:13:44 följande:
    Skärp er. Det finns inga farliga bakterier i Nan och Baby semp. Inte heller i normalt kommunalt vatten och fullgångna bebisars magar är inte så överkänsliga. Koka vatten behövs endast om man har egen brunn. Men vill man vara hysterisk så visst ...
  • Blå droppe

och som sagt så försvinner många näringsämnen om du blandar pulvret med kokande vatten,och det tror jag ingen vill utsätta sitt barn för? ge näringslös mat? bara en tanke....

• Simon 681
    LillGris skrev 2012-07-07 11:22:18 följande:

Fast på förpackningen står det att man ska koka vattnet, låta det avsvalna till 40 grader, SEN blanda i pulvret. Vilka bakterier dör vid så låg temp?
    De flesta bakterier som skadar människor klarar inte 40C så bra och frodas inte optimalt. Därför är 40C feber kroppens svar på en allvarlig infektion, ect. Skälet att man kokar vattnet och sedan blandar i pulver i avsvalnat vatten är följande:

Vattnet har kokats och är då sterilt, inga nya bakterier och mikroorganismer tillkommer. När pulvert sedan blandas i är det bara de bakterier som finns i pulvret som introduceras i en i övrigt steril miljö, med ooptimal temperatur. Detta är tillräckligt för att förhindra farliga bakterier och 40 är lagom för att näringsämnena i  ersättningen klarar sig.

Sedan ifrågasätter jag kraftigt att det skall finnas för människor farliga bakterier idvala  ersättningspulvret och att dessa på några minuter i 40C skall kunna kvickna till och föröka sig tillräckligt för att vara farliga.
  • Höghus

Roligt och roligt...tycker mest det är bedrövligt att människor går på en massa fåniga myter som gör livet krångligt. Är man osäker så kolla med SLV, inte med hysteriska tanter på FL.

• dec2010

Har aldrig hört nåt om att näringen skulle försvinna. Men låter logiskt. Mkt annat som näringen försvinner i för hög temp. Honung tillex.

Tror att det blir bra så länge man följer paketets hänvisningar.

Ett tips fresten är att ge kall (tetra) när det är väldigt varmt. Var bästa sättet att få i sonen ersättning förra året när det var varmt. Svalkar nog gott!

• jimpan73

Lumikki : Hur förklarar du dom gånger det är folk som blivit sjuka av dåligt kommunalt vatten då ?
    Det har hänt några gånger sista året !
    Har du kollat bakteriehalten i alla pulver oxå ?
    Det är inte hysteriskt att vara rädd om det bästa man har , barnen

• hondär

Jag läste på ersättningen jag har (pregestimil), det stod att man ska tvätta händerna noga och använda avsvalnat vatten som skulle ha kokat i en minut... Alla säger olika och det står olika överallt. Jag har kokat vatten och svalnat av iaf och det verkar funka på min bebis. Eller nu kör jag vatten i micron.

☆Milia 091228. ☆Melina 111020. ☆Bebis 130205
  • La Lola
    Lumikki skrev 2012-07-07 12:24:41 följande:
    Roligt och roligt...tycker mest det är bedrövligt att människor går på en massa fåniga myter som gör livet krångligt. Är man osäker så kolla med SLV, inte med hysteriska tanter på FL.
    Precis. Men Livsmedelsverkets rek kring att inte koka verkar många inte tro på.
    Deras BVC påstår att det ska kokas men var har de fått den rek ifrån undrar jag?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jimpan73

BVC kanske tycker man ska ta det säkra före det osäkra då det faktiskt händer att folk blir sjuka även av dåligt kommunalt vatten då o då !

Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?