• MissMe83

9 åringen fick alkohol

Jag vet inte om jag överreagerar men jag blev så himla upprörd när jag fick höra detta.

Vill inte nämna för mycket detaljer kring hur vi känner denna 9 åring i fråga med risk för att avslöja identiteter.
    I alla fall säger hen till mig och min man när hen är här att under familjens semester resa så hade modern i familjen gett hen  halva  sin drink med alkohol i . Jag blev jätte upprörd och frågade såklart om hen var säker på att det var alkohol i drinken, barnet säger "ja den var starkt och jag blev lite trött i bollen, och så skrattar hen."
    överreagerar jag? Är detta ett fenomen som förekommer i familjer?
    Ok om det varit en person i övre tonåren, men detta var ett barn på 9!!!

• Svar på tråden 9 åringen fick alkohol
  • J   a   d   e   d
    MissMe83 skrev 2012-07-07 14:09:17 följande:
    Vad finns det för anledning att låta barn smaka ens? Jag ser inte poängen.
    NEJ och åter nej ett barn ska inte ha en aning om hur det smakar. Det tillhör vuxenlivet
    Javisst, men frågan var ju huruvida det är skadligt. Att smaka.
    ω♥ζ FL-förlovad med en underbar Súdamerikan och snart FL-gift ζ♥ω
  • MissMe83

Skadligt i den meningen att det kan ge barnet en felaktig inställning till alkohol ja!
    Alkohol är inget man ska ta lätt på, det är ett gift för kroppen och barn skall också lära sig det i tidig ålder. Jag kommer inte dricka framför våra barn och absolut aldrig vara berusad eller Bakis i deras närhet.
    Mina föräldrar lärde mig detta tidigt och jag har aldrig varit en stor konsument av alkohol, ingen av mina syskon heller.
    Vi har aldrig alkohol hemma om det inte är något mycket speciellt

• Whitetrash86
    M och M skrev 2012-07-07 13:30:08 följande:
    Har barnet som är 8 månader fått smaka öl och vin?????!!!!!!!!! :-O Men hjälp, jag ger snart upp hoppet om mänskligheten
    stämmer bra... barnet visade intresse för vad mamma höll i handen (inget konstigt med det) så hon ville se hur han skulle reagera på det hela.
  • MissMe83

Så för att ett barn visar intresse för något ska dom få prova lite? Det är ju livsfarligt, skulle någon låta sin unge prova att röka lite? Att testa lite amfetamin eller att prova att simma lite på den djupa delen själv när dom inte är simmkunniga? Det resonemanget kan man ju dra hur långt som helst i så fall, var går gränsen?

• J   a   d   e   d
    MissMe83 skrev 2012-07-07 14:32:10 följande:
    Skadligt i den meningen att det kan ge barnet en felaktig inställning till alkohol ja!
    Alkohol är inget man ska ta lätt på, det är ett gift för kroppen och barn skall också lära sig det i tidig ålder. Jag kommer inte dricka framför våra barn och absolut aldrig vara berusad eller Bakis i deras närhet.
    Mina föräldrar lärde mig detta tidigt och jag har aldrig varit en stor konsument av alkohol, ingen av mina syskon heller.
    Vi har aldrig alkohol hemma om det inte är något mycket speciellt

Det är inte alls säkert. :)Kan bli precis tvärtom.
    ω♥ζ FL-förlovad med en underbar Súdamerikan och snart FL-gift ζ♥ω
  • Mästaren
    MissMe83 skrev 2012-07-07 14:40:16 följande:
    Så för att ett barn visar intresse för något ska dom få prova lite? Det är ju livsfarligt, skulle någon låta sin unge prova att röka lite? Att testa lite amfetamin eller att prova att simma lite på den djupa delen själv när dom inte är simmkunniga? Det resonemanget kan man ju dra hur långt som helst i så fall, var går gränsen?

Inte för att jag tycker att en åttamånaders som visar intresse för alkohol ska få smaka, men liknelserna är rätt kassa iallafall. 

Att låta ungen testa amfetamin skulle ju för de allra flesta vara att låta den testa något man själv inte skulle testa. Och simningen skulle vara en relevant jämförelse om det handlade om att lämna ungen ensam i ett rum med ett flak öppnade ölburkar.
  • MissMe83

Mästaren: jag tror du förstår min poäng.

Jag menar att skit samma om barnet visar intresse, man ska inte låta ungen prova saker bara för att intresset finns där. Alkohol är inget att ta lätt på. Barnet ska veta det

• Súdamerika
    MoaElis skrev 2012-07-07 13:55:20 följande:
    Jag tror faktiskt du förstår vad jag menar, blir så arg på folk som gör sig dummare än vad dom redan är.  Det finns väldigt många bevis på att alkohol är skadligt, lagen finns AV EN ANLEDNING, även om du inte verkar se den. Jag skulle inte ge barn alkohol även om den inte fanns, men det skulle vara mer accepterat om den inte fanns och nog fan finns den av en anledning. Att ge barn alkohol är fel, att alla människor inte förstår det är bara att beklaga.

Du säger att lagen finns för en anledning, gör den det i länder där den inte existerar också? "In the case of moderate use, alcohol has positive effects. You can get livelier, easier and relaxed. You can talk more easily and feel less tired. According to some researchers, moderate alcohol use protects against cardiovascular diseases. This means a maximum of 2-3 glasses of wine or beer a day for men, and 1 to 2 glasses a day for women. Socially, some people claim that it also has positive effects. It provides a lot of employment in the production, catering and retail of products and services in which alcohol plays a part. Also, people claim that alcoholic beverages helps people socialize." Written by: Wendy Moelker, Psychologist in charge, tutor, Emergis center for mental health care, Goes, the Netherlands.
    Förälskad och stolt fl-förlovad till J a d e d!
  • MoaElis
    Súdamerika skrev 2012-07-07 14:56:03 följande:
    Du säger att lagen finns för en anledning, gör den det i länder där den inte existerar också? "In the case of moderate use, alcohol has positive effects. You can get livelier, easier and relaxed. You can talk more easily and feel less tired. According to some researchers, moderate alcohol use protects against cardiovascular diseases. This means a maximum of 2-3 glasses of wine or beer a day for men, and 1 to 2 glasses a day for women. Socially, some people claim that it also has positive effects. It provides a lot of employment in the production, catering and retail of products and services in which alcohol plays a part. Also, people claim that alcoholic beverages helps people socialize." Written by: Wendy Moelker, Psychologist in charge, tutor, Emergis center for mental health care, Goes, the Netherlands.
    Äh, va? Det finns så många lagar här som inte finns i andra länder, det säger väl inget? Bara att vi har kommit längre i sverige än i många andra länder.
  • Mästaren
    MissMe83 skrev 2012-07-07 14:53:33 följande:
    Mästaren: jag tror du förstår min poäng.

Jag menar att skit samma om barnet visar intresse, man ska inte låta ungen prova saker bara för att intresset finns där. Alkohol är inget att ta lätt på. Barnet ska veta det
    Om man vill göra en poäng finns det bra liknelser, dessa var dåliga och hade därmed ingen poäng. 

Svar på tråden 9 åringen fick alkohol