-
Han har rätt att vistas i Sverige i tre månader men måste sedan söka uppehållstillstånd här, kan göras efter inresan. Då måste han visa att han har jobb eller kan försörja sig på annat sätt här för att få tillstånd.Anonym (fundersam) skrev 2012-07-08 00:00:54 följande:Så om personen då vill söka uppehållstillstånd i sverige, ska denne göra det ifrån sitt hemland eller det land där den personen har uppehållstillstånd? Får denne ändå besöka sverige under tiden för ansökan om uppehållstillstånd? Vet att de som inte är eu-medborgare och ej bosatt i eu-land ej får visum för att besöka sverige under tiden de söker om uppehållstillstånd.
-
Anonym (fundersam) skrev 2012-07-26 10:27:49 följande:Är det bara 3 månader per år eller kan han åka ut ur landet och sen åka tillbaka och ha rätt till 3 månader igen?
Vi har sökt UT nu under tiden han var här hos mig och nu väntar vi på svar, men då han har ut i ett annat eu-land får han väl vara här medan ansökan behandlas under den där 3-månaders perioden?
3 månader per halvår. Han får vistas i sverige under tiden ansökan behandlas -
Kanske har jag missuppfattad dig. I trådstarten framgick att han skulle jobba här. Om han inte har ett ansställningserbjudande eller är student får han inte söka inifrån Sverige. Han får bara vara här tre månader. Därefter kan han få uppehållstillstånd för förlängt besök, men det kan inte ligga till grund för bosättning så det är ingen lösning.
Skickar han in handlingarna under tiden han befinner sig i Sverige får han avslag på formella grunder, eftersom han inte får vara i Sverige då beslut tas. Han kan vara här en tid när ansökan behandlas men måste vara tydlig med när han avser att lämna Sverige så kan verket avvakta med beslut.
Anknytning till partner söks alltid utifrån Sverige, såvitt man inte redan har ett gällande uppehållstillstånd i Sverige. Det spelar ingen roll om man är gift eller ej. -
Anonym (fundersam) skrev 2012-07-31 12:17:38 följande:Alltså den ansökan han nu skickat in då han var här på besök, kommer vi få avslag på den då? även om det framgår att han senare lämnat landet (vilket han har gjort)!
Vad spelar det för roll om han befunnit sig på besök här i sverige då vi skickade in ansökan?? Han har ju rätt att vistas här i sverige.
Hjälp mig förstå. Vi planerar att bli sambos här i sverige och när han var här skickade vi ansökan via webben, senare lämnade han sverige. Han är alltså INTE här nu. Han får väl komma och gå så att säga i sverige då han har ett UT i ett annat eu-land? Förutsatt att det faller inom ramen av de tre månaderna han har. Han lämnade landet bara dagar efter att ansökan skickades in och ankom till migrationsverket och är som sagt inte här just nu. Kommer vi iaf få avslag på den ansökan??
Ansökan skall ske utifrån Sverige men det är inte en avslagsgrund. Avgörande är att man är utanför Sverige när det börjar närma sig beslut. Han får inte avslag för att han ingett ansökan härifrån.
Han kan komma och gå, det är ju inte något verket får veta. Eg ska han ju inte vara här just när tillståndet ges men den infon har som sagt inte myndigheten. Huvudsaken är att han är tillgänglig för intervju på ambassaden. -
Leelo skrev 2013-10-30 16:44:20 följande:Hej! Asså jag läste denna sida och blev fundersam. Har alltså UT-sökande rätt att besöka sverige under handläggningstiden?
Min kille åkte till sitt hemland (som inte ligger inom EU) den 7 oktober , sen skickades webbansökan in m.m. Men jag har ringt migrationsverket och frågat om han kan få komma hit 1 vecka i december för att fira nyår och jul osv men dom sa "Nej han får inte vistas i sverige under handläggningstiden" Och jag har ingen chans att åka till honom då jag måste jobba, så ska jag behöva säga upp mig från jobbet tycker dom då eller!?
Hur funkar detta, tacksam för svar.
Han får inte vistas här om han inte är EU-medborgare.
Ni bör träffas under handläggningstiden, för att inte riskera avslag. Om du väljer en annan tid än jul går det nog bra med din arbetsgivare.