• Anonym

Drack 1 liter pepsi max och gravid, farligt?

Igår kväll råkade jag dricka 1 l pepsi max utan att tänka mig för, satt och pratade med ett gäng tjejkompisar och hade en en 1,5 l flaska och tänkte inte på det utan fyllde på  några ggr och märkte sen att jag druckit upp mer än hälften och blev orolig då jag sen när jag kom hem kände mig påverkad av koffeinet och hade svårt att sova. Är i v 20 och brukar normalt inte känna bebisen varje dag men nu har jag inte känt den sen igår kväll och undrar om det kan ha varit farligt för den med så mycket koffein. :(

• Svar på tråden Drack 1 liter pepsi max och gravid, farligt?
  • Anonym

Nej de är inte farligt! De är i början man ska ta de lugnt med koffein så de är ingen fara. Jag dricker de rätt så ofta och är i vecka 25.

• Fru Engman

Jag drack 4 burkcola om dagen när jag var gravid med mitt första barn. Ingen fara! Mer än för tänderna... Hade 4 hål att laga efter att hon fötts... Idag dricker jag inte läsk mer och är helt koffeinfri. :)

• Anonym (nejdå)

Koffeinet är ingen stor deal men däremot är jag själv försiktig med light produkter. Vill jag dricka läsk så dricker jag original för att sonen i magen ska slippa sukralos/aspartam men det finns ingen forskning som säger att fostret skadas av vare sig light eller vanlig läsk så det är bara min grej. Det är väl mest att man ska "undvika" så att man inte skippar alternativ som är bra för kroppen och bebisen, vatten och mjölk. Man får unna sig och dricka gott precis som innan men absolut inte istället för.

• La Lola

För att komma upp i skadliga mängder koffein måste du dricka 3 liter om dan.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym

Hur kommer de sig att dom precis har gått ut med att de inte är fraligt att inta aspartam under graviditeten? De är betydligt mycket bättre med light läsk. Vanlig läsk är full med tomma kalorier som gör hål i tänderna och lägger på några extra kilon på kroppen. Lär dig fakta först!

• niky40
    Anonym skrev 2012-07-07 20:23:07 följande:
    Hur kommer de sig att dom precis har gått ut med att de inte är fraligt att inta aspartam under graviditeten? De är betydligt mycket bättre med light läsk. Vanlig läsk är full med tomma kalorier som gör hål i tänderna och lägger på några extra kilon på kroppen. Lär dig fakta först!

Till vem riktar sig ditt inlägg? Säljer du aspartam eller eftersom du gick så i försvar trots att ingen kritiserat?
  • Cloudyberry

Påverkad av koffeinet?? Snälla rara...

Köp en gravidbok som fått många positiva recensioner så att du lär dig något.

• Anonym

Klart man kan bli påverkad av koffein så tillvida att man känner sig pigg/hyperaktiv eller darrig, onormalt törstig, eller får klåda på kroppen.

• ThisIsMe
    niky40 skrev 2012-07-07 20:27:43 följande:
    Till vem riktar sig ditt inlägg? Säljer du aspartam eller eftersom du gick så i försvar trots att ingen kritiserat?
    Haha! Man kan ju undra... TS är orolig över koffeinmängden och denna anonym börjar försvara aspartamet. Logik på högsta nivå!
  • La Lola
    Anonym skrev 2012-07-07 22:54:54 följande:
    Klart man kan bli påverkad av koffein så tillvida att man känner sig pigg/hyperaktiv eller darrig, onormalt törstig, eller får klåda på kroppen.

Av en liter cola?
  • Cloudyberry
    Anonym skrev 2012-07-07 22:54:54 följande:

Mmm.

Säg till när du skämtat klart...
  • Anonym (nejdå)
    La Lola skrev 2012-07-07 23:01:19 följande:
    Av en liter cola?
    Självklart, om man inte dricker koffein vanligtvis. För mig räcker det att jag dricker en såndär M kopp med Coca Cola från McDonald's för att jag ska bli pigg och speedad. Skulle jag dricka en hel liter.. shit.. ja då skulle jag nog klättra på väggarna. Dricker jag en RedBull (och då inte de massiva utan de minsta) så får jag hjärtklappningar och blir skakis men skärpt i huvudet. Alla dricker inte kopp efter kopp med kaffe varje dag och blir mer koffein tåliga.

http://www.1177.se/Fraga-1177se/Fragor/Ar-det-farligt-med-koffein-under-graviditet/

Att dricka en hel liter läsk sådär tycker jag är rätt mycket, ett glas eller två är väl mer normalt. Så det jag tycker TS ska oroa sig för mer är att hon kanske blir uttorkad utan att tänka på det OM hon har lätt för och/eller oftast dricker större mängder läsk för man blir törstig som satan när man är med barn. Vatten ska man dricka när man är med barn och absolut inte fuska med.
  • La Lola
    Anonym (nejdå) skrev 2012-07-08 07:29:19 följande:
    Självklart, om man inte dricker koffein vanligtvis. För mig räcker det att jag dricker en såndär M kopp med Coca Cola från McDonald's för att jag ska bli pigg och speedad. Skulle jag dricka en hel liter.. shit.. ja då skulle jag nog klättra på väggarna. Dricker jag en RedBull (och då inte de massiva utan de minsta) så får jag hjärtklappningar och blir skakis men skärpt i huvudet. Alla dricker inte kopp efter kopp med kaffe varje dag och blir mer koffein tåliga.

www.1177.se/Fraga-1177se/Fragor/Ar-det-farlig.../

Att dricka en hel liter läsk sådär tycker jag är rätt mycket, ett glas eller två är väl mer normalt. Så det jag tycker TS ska oroa sig för mer är att hon kanske blir uttorkad utan att tänka på det OM hon har lätt för och/eller oftast dricker större mängder läsk för man blir törstig som satan när man är med barn. Vatten ska man dricka när man är med barn och absolut inte fuska med.
    Jag märker aldrig nåt alls när jag får i mig koffein. Inte ens av kaffe som jag dricker ett par gånger om år. Har aldrig hajat vad folk menar när de påstår att de blir pigga av kaffe.....
  • Anonym (nejdå)
    La Lola skrev 2012-07-08 08:18:59 följande:
    Jag märker aldrig nåt alls när jag får i mig koffein. Inte ens av kaffe som jag dricker ett par gånger om år. Har aldrig hajat vad folk menar när de påstår att de blir pigga av kaffe.....
    Då är du ett undantag. Du behöver inte förstå men acceptera att de flesta faktiskt reagerar på koffein och att det inte är något som är konstigt eller ska ifrågasättas. Det är trotsallt det mest normala och det som man talar om när man talar om koffein, varför folk t ex dricker en kopp kaffe på morgonen och sen på eftermiddagen när man behöver lite extra energi.

Jag har aldrig hajat hur folk kan sitta och trycka i sig socker, bli beroende och oftast tjocka. För mig är det helt sinnessjukt, äter jag för mycket socker blir jag alldeles skakis och kroppen blir ett kaos, hur sjutton kan man lyckas göra det till ett beroende liksom. Men faktumet är att de flesta klarar av att äta rätt mycket socker och gör det. Det är inget jag kan ifrågasätta eller dumma ner när folk skriver här på FL upprörda över att dom inte kan sluta med sina chokladkakor och godis och allt vad det är.
  • La Lola
    Anonym (nejdå) skrev 2012-07-08 08:52:59 följande:
    Då är du ett undantag. Du behöver inte förstå men acceptera att de flesta faktiskt reagerar på koffein och att det inte är något som är konstigt eller ska ifrågasättas. Det är trotsallt det mest normala och det som man talar om när man talar om koffein, varför folk t ex dricker en kopp kaffe på morgonen och sen på eftermiddagen när man behöver lite extra energi.

Jag har aldrig hajat hur folk kan sitta och trycka i sig socker, bli beroende och oftast tjocka. För mig är det helt sinnessjukt, äter jag för mycket socker blir jag alldeles skakis och kroppen blir ett kaos, hur sjutton kan man lyckas göra det till ett beroende liksom. Men faktumet är att de flesta klarar av att äta rätt mycket socker och gör det. Det är inget jag kan ifrågasätta eller dumma ner när folk skriver här på FL upprörda över att dom inte kan sluta med sina chokladkakor och godis och allt vad det är.
    Ja jag är kanske det.

Nä, hur man kan trycka i sig en massa socker hajar inte jag heller. Jag begränsar mitt intag av godis (och läsk) till lördagar. Men det finns ju de som äter sånt varje dag.
  • Anonym

Kan nästan garantera att bebisen inte kommer att spontanexplodera...
    Herregud, hönsmamma.

• Anonym

Oj vad många seriösa svar, förstod väl att en del skulle tycka det var löjligt men alltid ska man bli hånad på fl. Mobbingssida nr 1 på nätet tror jag. Klart man kan bli onödigt orolig ibland men man kanske inte behöver hånas för det. 

Svar på tråden Drack 1 liter pepsi max och gravid, farligt?