amningskudde
hej!
amningskudde är på tapeten här hemma. ska man ha en sådan som är pösig och mjuk eller hård?
några erfarenheter?
spontant tänker jag en hård men jag kanske är ute och cyklar?
hej!
amningskudde är på tapeten här hemma. ska man ha en sådan som är pösig och mjuk eller hård?
några erfarenheter?
spontant tänker jag en hård men jag kanske är ute och cyklar?
Jag använde en helt vanlig kudde (alltså ingen amningskudde) av det fastare slaget.
Med hård, menar du amningskudden med den hårdare plastkanten?
Jag upplevde hur som helst att min var lite för mjuk i just amningssituationen. Däremot använde jag den även som babynest och nu för att stötta upp dottern när hon sitter och då funkar mjuk bra.
Tror hon menar en med mjuk fyllning (typ små mjuka kulor) eller en med vanlig fastare fyllning. Jag undrar själv också vilken som är bäst
Ok, i sånt fall har vi den med de små mjuka kulorna och jag skulle i efterhand hellre ha en med fastare fyllning :)
Precis! Tänkte på fyllningen! Jag tror det får bli en med fastare fyllning! Tack.
defintivit fast fyllning! har iofs inte provat de mjuka men i början med första barnet använde jag vanliga kuddar som stöd och de borde ju vara som de mjuka amningskuddarna. Det var rena fröjden att maratonamma efter att vi hade köpt vår fasta från rätt start!
Amningsbarnmorskorna rekommenderar de kuddar som har fyllning med kulor. Kulkuddar har en anatomisk fördel då den är formbar och ger en hård passform under hela amningstillfället. En vaddkudde eller vanlig huvudkudde sjunker ihop efter ett tag, och måste "fluffas" upp. Vilket är rätt så svårt att göra under amningen. Det är en av anledningarna att man kan få såriga bröstvårtor - att barnet helt enkelt sjunker ner i kudden och tappar grepp om bröstvårtan. En annan fördel med kulor är att de är antibakteriella, nu förutsätter jag att det är microkulor, dvs eps kulor. Inga bakterirer överlever i frigolit. Min kompis arbetar med funktionshindrade, där finns en hel del "stödkuddar" och där förekommer inget annat än kulor i fyllningen - det är allmänt kännt om du behöver en juste stöd. Men en vaddkudde är billigare = vilket oftast inte är det bästa