• lycra

Någon som varit i Antalya/alanya eller Rumänien/Mamaia?

Nu har vi bestämt oss att resan går antingen till Mamaia i Rumänien eller Antalya kusten i Turkiet. Någon som varit på någon av dessa ställen? Hur mycket tycker ni man ska ha med sig i fickpengar för 2 veckor?

• Svar på tråden Någon som varit i Antalya/alanya eller Rumänien/Mamaia?
  • delphy

Turkiet rules! Alanya ska det vara!!!
    Antalya är inlandet- det är dit man flyger och sen tar man bussen ut till Alanya. Jag säger bara UNDERBART!

När jag åkte så gick det åt nästan 10 000 på 2 pers- en vecka. Men då snålade vi inte för fem öre kan jag ju säga...... finns så mycket att shoppa

• jou

Jag tycker oxå om Turkiet! Såå god mat! Vet faktiskt inte hur mkt pengar vi gjorde av med.

• Roura

Hej! Vi var i turkiet Alanya i en vecka över midsommar.. Hur underbart som helst!! Vääldigt varmt..
    Vi hade 3000 var å de räckte bra för oss..
    En sak som jag absolut rekommenderar är hamam (turkiskt bad) Man får basta torr och ångbastu och bada, bli skrubbad från topp till tå, bli tvättad med fullt av lödder över sej och få oljemassage.. Kosta 160kr/pers å resan var ordnad av researrangörerna.. Ett tips bara

• linhen

Kan bara hålla med! Alanya är fantastiskt!! Gillar även Kemer som ligger på andra sidan Antalya om man säger, men Alanya är stået vassare! Helst Cleopatrastranden om man kan välja....

• helenuz

Jag har varit i Alanya och det rekomenderar jag...Jag har varit på många ställen i Turkiet men det bästa som jag tycker är Marmaris...Där finns det en strandpromenad och alla restauranger och diskotek ligger där..Jättemysigt att gå på kvällen...Väldigt billigt att gå på marknaden som brukar vara 1 gång i veckan i alla städer i Turkiet.....
    Man kan köpa utflykter väldigt billigt på gatorna tex till hamam,turkisk afton, båtturer, Pamukkale, aqua park, köper man det från researrangörerna så tar dem mycket mer...
    Trevlig resa vad du nu väljer men hoppas du väljer Turkiet för där är kanon fint

• lycra

Vilket rekommenderar ni, Antalya eller Alanya? Vi reser utan barn.

• helenuz

Jag skulle valt Alanya för Antalya är så stort....Men Antalya har ju bra nattliv ,stora diskotek och så....men Alanya har ockå bra nattliv....

• lycra

vi har bokat resan nu så det blev alanya =) men tack för alla svar!

• lycra

Ska man växla pengarna nere i turkiet eller i sverige? Om Turkiet - vart isåfall?

• delphy

Växla i Turkiet- du får mera då. Vi växlade på hotellet men annars så finns det växlingskontor lite här och var.

Får man fråga vart i Alanya det blidde?

• lycra

hotellet ligger 200 m från begonvil stranden, hotellet heter concorde.. väldigt enkelt hotell men det fanns inte mycket att välja på såhär på slutet =)

• lycra

nu har jag hittat ett annat hotell som ligger ungefär i samma prisklass som det andra vi hade men det verkar lite finare... kan man ändra tror ni om man lägger till mellanskillnaden?

• lycra

Om ma vill bada på ett Hamam, ska man göra det genom reseguider eller själv? Vart ligger de isåfall? & vad kostar det?

• helenuz

Jag råder dig till at köpa utflykter som hamam på gatorna för det blir betydligt mycket billigare än vad researrangörerna skulle ta...

Svar på tråden Någon som varit i Antalya/alanya eller Rumänien/Mamaia?