• Sanningsdan

Lämna tvååring hemma med mormor en vecka?

Jag och min man funderar på att åka på en veckas charter utan barnen. Den yngsta kommer att vara 2 år och 3 månader. De äldsta är 13 resp 18 år. 2-åringen kommer i så fall vara hemma i sitt eget hem med syskon och mormor (som hon träffar varje vecka).  Hon har en väldigt nära relation till främst sin 13-årige bror. I övrigt så är hon trygg och glad fast väldigt mammig. Min ende konkurrent är just storebror, är han bara hemma så höjer hon inte ett ögonbryn om jag lämnar hemmet för att jobba eller handla. Är storebror inte hemma, utan bara pappa, så gråter hon, men det går över så snart jag stängt ytterdörren. 
    Mormor är kanske inte den mest lekfulla mormodern men hon är lugn, glad, vänlig och trygg och jag litar på henne till fullo. Hon känner vår 2-åring väl.

Jag vill väldigt gärna åka då jag inte varit på en barn"fri" semester sedan 1993 (jag är lite av en hönsmamma), men tvekar då jag är rädd att 2-åringen ska ta skada av att vi åker.  Min farhåga är att vår 2-åring ska tro att vi inte kommer tillbaka, att vi försvunnit för gott  - en hjärtskärande tanke. Googlar och söker info men hittar så olika besked. Någon psykolog säger att barnet "dödförklarar" föräldrarna vid en så pass lång separation, någon säger "åk, så länge barnet är med en person det känner väl". Vad ska man tro på? 

• Svar på tråden Lämna tvååring hemma med mormor en vecka?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    De svar du hittat är inte så motsägande som du tycks tolka dem.
    Det är sant att mycket små barn har svårt att hålla kvar bilden av föräldrarna  i sin inre föreställning när de är borta. Exakt vid vilken ålder man klarar att hålla dem kvar i minnet en vecka eller två är inte riktigt möjligt att uttala sig om eftersom det är både personligt och miljöbetingat. 
    Det betyder inte att de får skador för livet om de är separerade från föräldrarna, men att de förmodligen reagerar när föräldrarna återkommer. Ibland kan de möta föräldrarna med skepsis ibland med avståndstagande. Men detta går ofta över mycket snabbt och kan ses som en bekräftelse på den inlärning som innebär att människor som försvinner utom synhåll trots allt finns kvar och återkommer.
    Självklart ska man alltid fundera över hur och varför man ska lämna sina små barn. Men har ni som föräldrar funnit att era behov av semester går väl ihop med barnets behov av omvårdnad och ni kan hantera detta på ett bra sätt så finns det inte mycket att säga om det.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Sanningsdan

Tack för ditt svar. Jag har en fråga till följd av det. Ibland åker hennes storebror bort med sin pappa. Det kan vara en vecka eller nästan två. 2-åringen har "alltid" pratat om honom när han är borta, frågat efter honom dagligen och alltid återsett honom med stor glädje. Hon har aldrig glömt eller slutat prata om honom. Varför skulle hon då glömma oss föräldrar vid ev frånvaro?

Svar på tråden Lämna tvååring hemma med mormor en vecka?