Lämna tvååring hemma med mormor en vecka?
Jag och min man funderar på att åka på en veckas charter utan barnen. Den yngsta kommer att vara 2 år och 3 månader. De äldsta är 13 resp 18 år. 2-åringen kommer i så fall vara hemma i sitt eget hem med syskon och mormor (som hon träffar varje vecka). Hon har en väldigt nära relation till främst sin 13-årige bror. I övrigt så är hon trygg och glad fast väldigt mammig. Min ende konkurrent är just storebror, är han bara hemma så höjer hon inte ett ögonbryn om jag lämnar hemmet för att jobba eller handla. Är storebror inte hemma, utan bara pappa, så gråter hon, men det går över så snart jag stängt ytterdörren.
Mormor är kanske inte den mest lekfulla mormodern men hon är lugn, glad, vänlig och trygg och jag litar på henne till fullo. Hon känner vår 2-åring väl.
Jag vill väldigt gärna åka då jag inte varit på en barn"fri" semester sedan 1993 (jag är lite av en hönsmamma), men tvekar då jag är rädd att 2-åringen ska ta skada av att vi åker. Min farhåga är att vår 2-åring ska tro att vi inte kommer tillbaka, att vi försvunnit för gott - en hjärtskärande tanke. Googlar och söker info men hittar så olika besked. Någon psykolog säger att barnet "dödförklarar" föräldrarna vid en så pass lång separation, någon säger "åk, så länge barnet är med en person det känner väl". Vad ska man tro på?