• Missciss

Vidöppen pannbjudning

Någon mer som fött sitt barn på detta sätt? Har förstått nu efteråt att det är väldigt ovanligt och ofta slutar i kejsarsnitt när barnet ligger på detta sätt!? Personalen förstod inte att bebisen låg så förrens sugklockan skulle sättas dit. Och jag sprack massor. Men jag kanske ska vara glad att jag inte sprack ännu mer, med tanke på att huvudet tydligen blir mycket större att pressa ut på detta sätt.

• Svar på tråden Vidöppen pannbjudning
  • carpediem1

Jag födde min dotter i vidöppen hjässbjudning (eller pannbjudning som du kallar det :) ) och nej, det är inte super ovanligt, och slutar inte oftast i kejsarsnitt vad jag har hört och läst, däremot är det vanligt att förlossningen tar lite längre tid:) tror att främsta anledningen till att du sprack mycket var att sugklockan användes, men sen beror det ju även på hur stor bebisen är :) själv födde jag hemma utan barnmorska, och sprack inte alls särskilt mycket :)

• Vinterankan

Födde också så. Barnmorskan upptäckte det redan innan krystvärkarna och sa att det skulle ta längre tid och att de skulle försöka snurra runt honom på vägen ut eller innan (minnet är inte så bra). Sedan så var det mindre än 10 minuters krystvärkar ändå och helvete vad ont det gjorde även om jag inte sprack sä mycket. Hade ingen bedövning som lindrade. Gjorde sjukt mycket ondare än första barnet i krystningarna.

• Uddabus

Födde min mellersta son på det viset o han var ute på en kvart... han vägde 3925gr o 52 cm lång. Gick sönder lite lite.. Men dem fick inte sy mig efteråt.. Hade bara blivit 1-2 stygn så jag struntade i det... Hade sååå ont efteråt..

Väldigt mycket mer smärta än min yngsta som vägde 5264 gr 55 cm lång o med huvudomfång på 37,5 cm O tagen med sugklocka dessutom. Gick inte sönder alls med honom. Inte en enda rispa ens

• Tisa83

Jag födde också min son i vidöppen pannbjudning. Han vägde 4,2 och jag gick sönder massor. Jag hoppas nästa barn går smidigare

• Linda1

Min dotter kom också ut på detta sätt, krystat i ca 2 timmar (?) innan hon kom ut med sugklocka! 2 dagar senare när vi skulle hem gjorde en BM gyn undersökning och hon sa att det inte syntes att de fick använda sugklocka och efter 6 veckor på efterkontrollen sa BM att det inte ens syntes att jag fött barn! 

• Cornette

Min dotter kom i vidöppen hjässbjudning och jag fick lära mig att det är en av hundra som föds så så det är ju inte jätteovanligt. Jag minns faktiskt inte när de kom fram till att hon låg så men förlossningen tog ett tag och jag var lite hög på lustgas några timmar Iaf så tog det ca 4 krystvärkar att få ute henne, 3610g och 50cm. Jag sprack ingenting och var fullt återställd rent kroppsligt typ dagen efter.

• Missciss

Verkar vara lite olika.
    Fast jag undrar om pannbjudning och hjässbjudning verkligen är samma sak? Tror inte det, hjässbjudning är nog när bakhuvudet kommer först å pannbjudning när pannan kommer först. Fast jag vet inte, får ingen ordning på alla begrepp.
    Vidöppen är iaf när ryggraden är mot mammans ryggrad :)

• Nathaniels mamma

Det är samma sak, födde min son så. 4,2 kg. inte alls speciellt ovanligt och det var pga sugklockan jag sprack, hade antagligen gått snabbare och bättre om han låg åt "rätt" håll.

• littlefly

Om pannbjudning och hjässbjudning är samma så födde jag också så. Hon vred sig också på nåt sätt som min barnmorska var väldigt fascinerad över då hon aldrig vart med pm det förr. Förr mig innebar det största möjliga omkrets och motstånd. Jag som såg fram mot krystningen som var det ENDA som var lätt med mitt första barn fick kämpa i 40 minuter. Enorm jäkla kraftansträngning varje värk. Men det gick! Sprack lite.

• Gladskit

Min syster har fött två av sina tre barn i vidöppen pannbjudning. Bebisarna har inte roterat klart och kommer med pannan först.

Ettan gick sådär, det var en tuff förlossning och inte förrän han väl kom ut så såg barnmorskan hur fel han låg. Efteråt när de gick igenom journalen så kunde ju min syster se på kurvan att när hon var fullt öppen så hade han fortfarande inte sjunkit ner ordentligt och det var därför hon upplevde krystvärkar i flera timmar.
    Sen föddes tvåan helt normalt.
    Nyligen kom trean och även han kom felroterad med pannan först. Han var också stor, nästan 5kg vägde han och huvudet var stort. Enligt den barnmorskan hade det inte gått om hon inte varit omföderska och haft så pass brett bäcken.

Svar på tråden Vidöppen pannbjudning