• Anonym (Bonusfarmor)

Syskon bråkar hela tiden

Hej!

Som framgår av signaturen är jag Bonusfarmor till en 8-årig kille och en 10-årig tjej  som bråkar och tetas och håller på hela tiden.
    Det har gått så långt att jag hela tiden hör inte bara föräldrar farfar och jag själv tjata om att de inte skall bråka (20-30 ggr per dag). Vet inte hur jag skall tackla det eftersom de inte vill höra vad man säger.
    Pojken är mycket livlig och har en form av tics för sig (lyfter axlar och kliar sig), vet inte om detta kan har betydelse (är social och fysiskt aktiv) . Flickan leker oftast ensam och gillar att måla mest av allt.  
    Hoppas att du kan ge mig ett bra råd om hur jag/vi skall agera.

Orolig Bonusfarmor 

• Svar på tråden Syskon bråkar hela tiden
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Utan att veta så mycket om dina två bonusbarn skulle jag vilja säga att ni ska sluta säga att de inte ska bråka!
    Det är svårt för barn att förstå vad de inte ska göra.
    Tala i stället om för dem vad de ska göra. Hjälp dem att hitta sysselsättningar som engagerar dem var och en. Använd den tid ni har till  att göra något med dem, lära dem något eller spela något med dem.
    Barn som har roliga saker att göra  retas inte. Men de måste få stöd och vuxeninsatser.
    Förmodligen behöver barnen olika saker, har olika intressen och kan olika mycket. Försök ge dem något var och en. Bunta inte ihop dem och tänk att de är stora nog att leka själva.
    Barn behöver stöd och struktur från vuxna för att inte hamna i kaos och konflikt och detta är giltigt ganska högt upp i åldrarna.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Syskon bråkar hela tiden