• stjierna

MrsC74: de reportagen var bluff o båg, läkarna i reportagen sa tillochmed att det inte BEHÖVDE vara så att dieten var boven i dramat.

Och folk som äter enligt livsmedelsverkets rekommendationer får också stroke, men då blåses det inte upp i media. Konstigt.

• stjierna

De artiklarna hade med hög köttkonsumtion att göra, inget med fett. Och LCHF förespråkar precis samma mängd protein/dag som livsmedelverket gör.

Och tanken är inte att dricka fett och att maten ska simma i smör, utan att man istället för lightprodukter använder sig att fullfeta produkter utan konstiga tillsatser.

• stjierna

Det är synd att det heter just HF, eftersom det inte är sådär asmycket fett. Det borde heta LCRF, Low Carb, Right Fat. Det hade varit mer korrekt.

• stjierna

Krimm: jag är absolut inte fanatisk LCHF:are, men med de sakerna du räknade upp skulle du lätt KUNNA äta LCHF (om du hade velat) ;) alla de fetterna är bra, mättande fetter, och fett måste inte komma från grädde/smör.

Och köttmängden är inte högre inom LCHF än inom livsmedelsverkets rekommendationer.

• stjierna

jagäraf: samma här! Jag äter mer fisk och kyckling nu än innan (innan var det mycket korv - falukorv, wienerkorv, kryddiga korvar, och nötfärs). Nu är också skaldjur en stor del i vårt hem, något som SÄLLAN serverades innan.

Ibland äter vi grillat nötkött, men det är inte tvunget rött alla gånger.
    Jag äter också mycket mer grönt nu än innan, innan var det knappt grönt alls utan uteslutande protein o snabba KH.

Jag har alltid ätit fullfeta mejeriprodukter, och älta smör, så enda skillnaden här är eg mindre KH, mer grönt och mindre kött/mer fisk. Kan inte för mitt liv tänka mig att det skulle vara farligt på något sätt för mig!

• stjierna

Jagäraf: samma här! Ingen ledvärk kvar, ingen uppsvälld, bubblig mage, inga finnar och porerna på näsan som innan varit stora, djupa o svarta (usch!) är som bortblåsta. Och världens energi får jag också! Jag orkar tillochmed springa intervaller i 5 km trots att jag knappt tränat tidigare i mitt liv! Det orkade jag aldrig på en kolhydratrik kost...

Svar på tråden Har du testat lchf?