• Mandel

Har du testat lchf?

BinaBurner skrev 2012-07-08 14:53:46 följande:
    Jag åt enligt LCHF under en period och kan tänka mig att göra det igen. Mådde väldigt bra då jag åt så, men det blev dyrt och dessutom meckigt att göra helt separat mat till sig själv hela tiden.
    Fast varför gjorde du specialmat till bara dig?
    Jag har ätit i 1 år och 5 månader och jag lagar samma mat till alla bara att jag skippar potatis/pastan och tar mer grönsaker istället.
    Jag upplever det snarare som billigare då det inte går åt mängder av pasta, bröd, fil, flingor, pålägg osv.
    Ägg är ett väldigt billigt och väldigt nyttigt livsmedel.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    MrsC74 skrev 2012-07-08 15:06:30 följande:
    Men som sagt man behöver inte vara Einstein själv för att förstå vad så mycket fett gör med kroppen.
    Hur mycket fett äter man?

Har du missat forskningen kring att det är socker som är orsaken till höga blodfetter som ställer till hjärt- & kärlsjukdommar?
  • Mandel
    Jennie med ie skrev 2012-07-09 15:46:11 följande:
    Fast riktigt så enkelt är det ju inte, det blir inte lchf bara för att man tar bort potatis/pasta ur andras mat och äter mer grönsaker i stället... Bl a kan man ju få i sig för mycket kolhydrater ändå, och energin från kolhydrater ska ju ersättas med energi från fett, samt att det handlar om _vilka_ produkter som ingår i maten i övrigt. Jag säger inte att det inte kan vara en passande diet för dig, men lchf blir det inte automatiskt för det...
    Jo, så enkelt är det. Jag lagar ex fisk för tillfället med sås och potatis grönsaker och majonnäs. Jag skippar potatisen och äter "godkänt" av det övriga.
    I lördags hade vi födelsedagskalas för äldsta med korv & köttbullegrillspett med pastasallad och dressing/sås till. Jag struntade i pastan och eftersom det är jag som lagar maten så vet jag vad den innehåller i fetthalt,kolhydrater osv.
    Gör jag spagetti och köttfärssås så använder jag inte ketchup eller har i redning på vetemjöl i såsen utan kör utan och då kan jag äta den och skippa spagettin.
    Mina hemlagade köttbullar är fria ifrån ströbröd och liknande osv.

Enda gången jag lagar specialmat är när de övriga äter pannkakor. Fast eftersom jag aldrig har ansett pannkakor som en maträtt utan som efterrätt så har jag även ätit specialmat innan LCHF med när de ätit pannkakor
    Eller när det gäller fikabröd/tårtor till födelsedagar.
  • Mandel
    JUSTICE skrev 2012-07-09 23:00:57 följande:
    Ok det visste jag inte. Jag trodde bara det var för att gå ner i vikt.
    Jag behöver inte gå ned i vikt, men äter så för att det är gott och jag mår bra.

Det tog över ett år innan jag vågade "fuska" och det tog inte många dagar förens jag var genomförkyld och ledvärken var tillbaka. Hade inte varit ett dugg förkyld innan trots att övriga familjen legat däckad...
    Samma nu i början av sommaren, maken låg utslagen i sängen med hög feber i 2 dagar, äldsta låg i soffan och bara flämtade och hjärtat slog som besatt med skyhög feber och minsta var hängig och snorig medans jag inte kände av någonting. Märkligt!
Svar på tråden Har du testat lchf?