Jennie med ie skrev 2012-07-09 15:46:11 följande:
Fast riktigt så enkelt är det ju inte, det blir inte lchf bara för att man tar bort potatis/pasta ur andras mat och äter mer grönsaker i stället... Bl a kan man ju få i sig för mycket kolhydrater ändå, och energin från kolhydrater ska ju ersättas med energi från fett, samt att det handlar om _vilka_ produkter som ingår i maten i övrigt. Jag säger inte att det inte kan vara en passande diet för dig, men lchf blir det inte automatiskt för det...
Jo, så enkelt är det. Jag lagar ex fisk för tillfället med sås och potatis grönsaker och majonnäs. Jag skippar potatisen och äter "godkänt" av det övriga.
I lördags hade vi födelsedagskalas för äldsta med korv & köttbullegrillspett med pastasallad och dressing/sås till. Jag struntade i pastan och eftersom det är jag som lagar maten så vet jag vad den innehåller i fetthalt,kolhydrater osv.
Gör jag spagetti och köttfärssås så använder jag inte ketchup eller har i redning på vetemjöl i såsen utan kör utan och då kan jag äta den och skippa spagettin.
Mina hemlagade köttbullar är fria ifrån ströbröd och liknande osv.
Enda gången jag lagar specialmat är när de övriga äter pannkakor. Fast eftersom jag aldrig har ansett pannkakor som en maträtt utan som efterrätt så har jag även ätit specialmat innan LCHF med när de ätit pannkakor
Eller när det gäller fikabröd/tårtor till födelsedagar.