• yena89

Har du testat lchf?

Jag mår som bäst när jag äter LCHF. Tyvärr är jag dock mänsklig och faller för bröd och pasta ibland.
    Min kropp klarar helt enkelt inte mkt kolhydrater.

Om folk skulle sätta sig in på vad LCHF faktiskt är innan dom börjar gapa och skrika om hur farligt det är så hade vi inte haft så många dumma diskussioner.
    Folk verkar tro att man äter kilovis med blodiga biffar som simmar i en salig blandning av smör och beasås och allt sköljs ner med en liter grädde, så är det INTE!

Hur kan det vara extremt att ta bort mjöl och socker och minska på kolhydarterna? Är man normalviktig och aktiv kan man till och med äta lite mängder av råris, potatis, rotfrukter och frukt.

Det finns INGA bevis på att mättad fett är farligt. Och ni som gapar om det kan ju komma med en studie för "ja men det vet ju alla" håller inte.

Man äter inga enorma mängder fett med LCHF. Man äter en hög ENERGIPROCENT fett, det är STOR skillnad. Fett är energirikt så det behövs inte många gram för att komma upp i en hög fettprocent.

Här är två bilder på en normal LCHF måltid:

KYCKLINGSALLAD: Sallad, tomater, paprika, avokado, kyckling, ägg (VITAMINER) och en klick örtmajonäs.

Biff med sallad och tzaziki.

Nämn EN sak som är onyttig med dessa måltider. Enda skillnaden är avsaknaden av pasta eller couscouc i salladen och potatisen i andra bilden (som man kan lägga till i liten mängd om man ät normalviktig)
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    Susanne 977 skrev 2012-07-08 17:48:32 följande:
    Jag har ätit enligt LCHF men slutade pga hälsoskäl. Fick stora problem med gallan.
    Blev skönt nog bra efter jag slutade äta så och har sluppit fler anfall.
    Jag fick också problem med gallan men då var det att jag redan hade stenar från tallriksmodellen/GI som sköljdes ut när gallan plötsligt började användas igen.

Så det behöver inte vara LCHF's fel att du får ont i gallan. Eller det är det ju men det är bara för LCHF rensade gallan.

Men det KAN ju varit annat för dig. jag vet inte
  • yena89
    Themis skrev 2012-07-08 17:53:56 följande:
    Man kan givetvis inte ha långtidsstudier på något som blivit inne relativt nyligen. Fettdieter har visserligen funnits sedan 1800-talet men man gjorde ju inga kontrollerade studier då som kan litas på idag.

Men så här tänker några med medicinsk kunskap:

www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...

Lite klipp:

De risker man ser vid högt intag av fett och protein är framför allt (Tabell III)

Med LCHF äter man inte mycket protein, bara en högre energiandel fett. Det kan alltså inte kopplas till LCHF,

• förhöjda blodfetter vid måltid

• nedsatt kognitiv funktion

• ökad inflammatorisk reaktion/cancer.

Ökad inflammatorisk reaktion är sannolikt en bakomliggande orsak till flera olika sjukdomar, inte bara hjärt–kärlsjukdomar och typ 2-diabetes utan även psoriasis, reumatoid artrit, astma och depression.

--

En metaanalys har visat att en västerländsk kost med rikligt med fett, kött och mjölkprodukter var associerad med ­högre förekomst av neurodegenerativa sjukdomar såsom Alzheimers sjukdom och Parkinsons sjukdom jämfört med en medelhavskost, som är en kolhydratbaserad kost med rikligt med frukt och grönsaker samt fisk [20]. Förklaringen är skyddseffekter i medelhavskosten både av polyfenoler från frukt och grönsaker och av omega 3-fetter och olika vitaminer som finns i fisk. 

Med LCHF äter man mycket grönsaker och man äter även fisk. Man äter inte massvis med mejerier eftersom de innehåller för mkt mjölksocker. Man kan även äta en frukt om dagen om man nu klarar det. Det finns inga vitaminer i frukt som man inte får i sig genom ägg och grönsaker.

I en annan studie har man funnit att en kost baserad på kött, stekt mat och högfettmjölkprodukter gav högre frekvens av depression hos en medelålders befolkning som följdes i fem år än en kost baserad på frukt och grönsaker [21]. En förklaring till depression av fett- och proteinrik kost är att den ger högre oxidativ stress, vilket visats ge depression [22].

LCHF är INTE baserad på kött, studien kan därmed inte kopplas till LCHF. LCHF baseras på grönsaker om man kollar till mängden mat på tallriken.

Hög oxidativ stress av fett och protein beror på att kroppen behöver mycket syre för att förbränna dessa födoämnen jämfört med kolhydrater. En kost baserad på frukt och grönsaker innehåller dessutom antioxidanter, som motverkar oxidativ stress.

Man äter mycket grönsaker med LCHF och även bär, inga problemn att få i sig antioxidanter.

En annan förklaring till en lägre frekvens av depres­sion med en frukt- och grönsaksrik kost är att grönsaker innehåller folsyra. En finsk studie har påvisat en korrelation mellan låga folsyranivåer och depression [23]. Folsyra finns i stora mängder i grönsaker med grön färg (kål, sparris, spenat), men även i torkade grönsaker (linser, kikärter). Hos människan behövs folsyran för bildning av myelin, neurotransmittorer och membran.

Återigen, MAN ÄTER GRÖNSAKER MED LCHF! Framförallt gröna grönsaker som snackas om här.

Fettrik kost kan också framkalla beroende. Detta är ett överraskande fynd, eftersom man tidigare associerat beroendeutveckling av kost endast med socker. Beroendeutvecklingen är kraftig för fet mat, baserat på observationen att avbrott av en fettrik diet framkallar en oväntat hög emotionell stress [24]. Drivkraften för många dieter är belöning och stressbefrielse [25].

Man har inte kunnat visa att fett stimulerar beroende centrum. Däremot socker. Fett i sig ger alltså inte beroende, utan då fet mat som pizza, hamburgare pommes och då är det en BLANDNING och innehåller socker, som triggar beroendet.

Fettrik diet framkallar även sömnighet, särskilt hos kvinnor [6]. I en lista över ämnen som verkar sömngivande ligger fettmolekyler överst, följt av protein, medan kolhydrater ligger längre ner på listan. Sömnighet på dagen kan leda till att nattsömnen blir mindre effektiv och av lägre kvalitet.

Anektodiskt motbevis av alla LCHFare som blir mkt piggare

Också sämre minne och lägre sinnesstämning

Mannen med världens bästa minne äter LCHF.

Slutligen kan fettrik diet framkalla minnesstörningar [26]. Glukos är hjärnans primära bränsle, och man har beräknat att hjärnan normalt behöver 130 g glukos per dag. Vid en högfettdiet begränsas glukosintaget till 20 g per dag initialt. Detta leder till en intensiv fettförbränning, som leder till att ketonkroppar bildas. Dessa används sedan av hjärnan och av kroppen. Medicinskt används ketogena dieter för att motverka epilepsi och kramper. Forskning har emellertid visat att fettrik diet hos försöksdjur inte bara minskar kramper, utan även minskar hjärnans tillväxt och försämrar vissa kognitiva förmågor [27]. 

Glukos kan kroppen framställa själv av fett och proteiner och hjärnan drivs dessutom utmärkt på ketoner.

Detta har följts upp i olika humanstudier. I en studie fick personer följa antingen en högfettdiet eller en kolhydratdiet under 3 veckor [26]. Framför allt när det gällde reaktionsförmågan var personerna som följde fettdieten långsammare än de som följde kolhydratdieten. Man såg också en lägre förmåga att utföra mer avancerade minnestest, som att komma ihåg en sifferrad baklänges, hos personerna som följt högfettdieten. Under den korta perioden av 3 veckor fanns det ingen skillnad i sinnesstämning. Förklaringen mellan de båda dietgrupperna kan vara tillgängligheten av glukos, som har en aktiverande effekt på hjärnan.

Självklart hinner inte kroppen ställa om sig efter 3 veckor. Att byta till fettdrift är en enorm omställning för kroppen och kan ta upp till 6 månader. Korta studier kan du alltså glömma.
    ---

Och varför skulle det också vara positivt för hjärnfunktionen att förneka hjärnan dess primära bränsle- finns det överhuvudtaget något som gör att det låter logiskt? Obestämd

LCHF= Hål i huvet, så väl bildligt som fysiologiskt.
    Mina kommentarer i fetstil.
    Kom med studier som faktiskt visar nånting istället för att bara kopiera och klistra in utan att ha kunskap om vad du precis har "skrivit".
  • yena89
    Themis skrev 2012-07-08 18:30:55 följande:
    Det finns vetenskapliga källor till min artikel om man följer länken. Du anger inga källor whatsoever för dina påståenden.

Att din man har världens bästa minne är ju verkligen bara just exempel på anekdotiskt bevis, så ska vi enas om att det är lika dumt för dig att kasta sten i glashus då? Drömmer

Och sen- du skriver "man" hela tiden. Jag tvivlar inte på att det finns personer som har kunskap nog att modda LCHF till något som funkar. Men tjocka Berta som levt på Mcdonalds-käk i 14 år och sen ska rätta till allt med grädde, bacon och majonnäs tror jag inte det är så lyckat för, alls.

Och det går för övrigt alldeles utmärkt att hålla en sund vikt och goda värden genom att röra på rumpan, vilket är min metod. Jag är lite lessen för att den förbises av så många.

Men min avsikt var inte att debattera, bara att delge min åsikt, eftersom det var den som efterfrågades i tråden.
    Vad pratar du om? Jag har ingen man. Mannen med världens bästa minne äter LCHF sa jag. Det är nog du som är dum här isf.

"man" i att det är det det går ut. Det är rekommendationerna. Sen att folk gör fel hör inte hit!
    Bacon, grädde och majonäs? Dessa grejer behöver inte alls ingå i LCHF, framförallt inte bacon. Och max 2dl mejerier brukar man rekommendera.
    Läs på innan du skriver nästa kommentar tack.

Jag är ledsen att du tror att folk inte verkar ha försökt det.
    Jag åt GI och tränade 5 gånger i veckan samt stod på crosstrainer morgon och kväll. Mådde fruktansvärt dålig, var sötsugen hela tiden och gick ner 5kg på ett halvår, så nej, det funkar inte alldeles utmärkt.
    Sen så tränar folk även om de äter LCHF.
  • yena89
    Coyote skrev 2012-07-08 18:38:26 följande:
    Personligen tröttnar jag så jäkla hårt på de som äter som vanligt, fast hävdar att de äter lchf, enda skillnaden de gör är att de tar bort potatisen och vräker på med mer kött och sås i stället, alltså inte har någon koll alls på vad det egentligen innebär.
    Precis. Många läser inte på och sen klagar dom på LCHF när allt gåt fel. Dom äter snarare HCHF.
  • yena89
    Faile skrev 2012-07-08 18:59:29 följande:
    Ensidigt är det inte, men begränsat är det ju.  
    Om nu avsaknaden av totalt världelöst mjöl och socker gör en kost begränsad....Vegan mat är mer begränsad än LCHF skulle jag vilja påstå.
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-09 19:39:45 följande:
    Nej,.så enkelt är det inte. Möjligen baserat på just kosten de du äter med käkar men inte generellt... Du framförde det som nåt väldigt enkelt, bara att ta bort pasta och potatis och ta mer grönsaker, och så är det som sagt inte utan det beror på vilken mat man utgår från. Att äta kolhydratreducerat är ganska "enkelt" på det sättet, men inte lchf... där är det fler parametrar av det slag jag nyss nämnde och så då några till.
    Jo det är så enkelt. Jag lagar mat till sambon och han får samma mat som mig och får enbart potatis eller pasta till om han vill.
    Jag tillför inte extra fett till min portioner. Tar jag bort kolhydraterna ökar fettprocenten automatiskt. Jag är ändå mätt i kanske 4-5 timmar. Sambon som alltid får mer kött och nästan dubbelt så stora portioner är hungrig snabbare om han väljer att äta potatis eller pasta till.
    Igår gjorde jag köttfärssås och vi hade samma sås men skulle bara kokat extra spaghetti till honom (men han ville inte, för han tyckte LCHF-nudlarna var godare)

Är man normalviktig och aktiv kan man till och med äta en liten potatis och rotfrukter, det är fortfarande LCHF.
    LCHF är upp till 100g kolhydrater beroende på aktivitetsnivå och energibehov.
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-09 15:35:54 följande:
    Du vet att då heter det att gallproblemen beror på att du tidigare ätit en massa kolhydrater (finns inget mellanläge ju), äter du sen LCHF så vill kroppen bara rensa ut en massa stenar du skaffat dig tidigare så då bör stå ut med en rent helvete ett tag för SEN blir allt bra...

Jag har också gallproblem, och skulle dels inte få för mig att "stå ut" med värre besvär än jag redan har _bara för att_ man minsann ska äta lchf och dels har jag inga stenar som ska ut...
    I många fall jag sett är det så men det behöver inte nödvändigtvis vara så. Det är mkt som kan ligga bakom gallproblem.
    Onödigt att dumförklara..
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-10 13:37:05 följande:
    Nej så enkelt är det inte generellt, fortfarande. För er personligen kan det vara så baserat på den kost ni har som utgångspunkt, men det blir som sagt inte automatiskt lchf när man tar andras "vanliga" mat och avstår pasta och potatis till förmån för mer grönsaker. Man kan fortfarande få för mycket kolhydrater och för lite fett och man kan fortfarande få livsmedel som inte ryms i dieten, beroende på vad den där "vanliga" maten består av. Fullkomligt självklart. Fullkomligt.
    Nu utgick vi ju från hemlagad mat med fullfeta mejerier så jo, då blir det så enkelt.
    Går jag däremot ut och äter eller är bjuden hos vänner DÅ blire  en helt annan femma för då vet jag inte vad som finns i maten. Men även där är det fortfarande LCHF, men inte strikt. Mjöl i såsen gör inte att det blir icke-LCHF. Men det är inte bra om man vill gå ner i vikt.
    Jennie med ie skrev 2012-07-10 13:38:37 följande:
    Yena. Det är helt enkelt det man med gallproblem ofta får höra. Rakt från verkligheten.
    För min del har det varit så, och jag skriver aldrig att det ÄR så. Utan skriver hur det var för mig och att det KAN vara samma sak, men att man kanske bör kolla upp det för att veta.
  • yena89
    ljung och viol skrev 2012-07-11 19:09:04 följande:
    En del som äter lchf utesluter ju frukt helt. Verkar så tråkigt. Att inte få äta melon och annat gott nu på sommaren.
    Det får man ju bestämma själv.
    Triggas man lätt så bör man ju undvika frukt. Det är ju inte så att en alkoholist dricker lättöl på sommaren.

Är man normalviktig och aktiv kan man gärna unna sig en frukt om man vill det,

Men det varför är det så farligt att utesluta frukt? Vad är det för unikt i frukt som man måste få i sig?
    Det är egentligen ett onödigt livsmedel som äts för att det är gott.

Plus att frukten importeras och är mycket sötare än vad den ska vara. Apelsiner odlas fram så att dom blir söta, egentligen är dom mer sura som en citron.
    Ett svenskt ekologiskt äpple är surt medans ett besprutat äpple från Spanien är som rent socker.

Det finns egentligen inte "förbud" inom LCHF. Socker och Spannmål ska man undvika men vill man äta en liten potatis eller en msk råris eller ett äpple så får man göra det. Men kanske inte varje dag och man ska lära sig att inte ha det som bas. Sålänge man hamnar under 100g kollisar är det LCHF, beroende på vilken nivå man ligger på.
Svar på tråden Har du testat lchf?