Hillbillie skrev 2012-07-12 10:56:25 följande:
Jag har provat ett par omgångar, och förutom att tappa flera kilo, så har jag också mått bättre och sluppit den där spända, uppsvällda känslan i magen.
Dessvärre klarar jag inte att avstå potatis och bröd nån längre tid, och jag hade svårt att hitta på frukostar. Ägg och bacon stod mig upp i halsen...Så trots allt är det ingen kost för mig, även om jag vet att det är bra för många.
Har man däremot ork och tid så finns det jättemånga bra produkter så att man kan göra t ex pannkakor och baka ganska bra "bröd" själv. Jag använde fiberhusk...det blir lite slemmigare i konsistensen men fungerar ganska bra. Såser kan man reda med ägg och få dem lite tjocka och krämiga.
Är man allergisk eller har problem med galla o dylikt så är det såklart bättre att köra en annan diet. Allt kan ju inte passa alla.
Att äta vanligt, men utesluta bröd, ris, pasta o dyl, blir väl snarare GI än lchf. LCHF bygger ju på att man ställer om kroppens förbränning till att bränna fett istället för kolhydrater. Normalt förbränner kroppen kolhydraterna först, och sedan fettet. Finns inga kolhydrater, förbränner kroppen fettet direkt, och då "får" man väl i och för sig äta vad man vill ( t ex frukt) bara man ser till att inte överskrida de där 20 gr kolhydrater/dag. Annars ställer man ju inte om förbränningen i alla fall. För att ställa om förbränningen krävs också att man äter mer fett än normalt.
LCHF beskylls ibland för att vara miljöovänlig för att man äter mer kött än vanligt, men det förstår jag inte. Det finns inget som säger att man måste öka köttmängden.
Det finns mkt gott LCHF-bröd nuförtiden. När jag började hittade jag bara Oopsie och sesambröd som inte var bröd för mig utan ganska äckligt, fast sesabrödet var gott som knäckebröd.
Ägg och bacon tycker jag är en dålig frukost. Ta bort bacon och gör istället olika omletter. Eller mackor. eller varför inte gårdagens middag.
Bara för att man har problem med gallan behöver det inte bli värre av LCHF. Man får testa sig fram. Vissa blir bättre, vissa blir sämre, det går inte att säga hur det blir.
Tar man bort de stora kolhydratskällorna så blir det LCHF eftersom fettprocenten ökar. Är man dessutom normalviktig och aktiv kan man äta potatis, rotfrukter, råris, bröd men i mindre mängder. LCHF är inte NO carb, det är LOW carb. Gränsen för LCHF är inte 20g kolhydrater, gränsen är 100g kolhydrater eller 10E% beroende på aktivitetsnivå. Är vi borta och grillar tar jag bara bort bröd/potatissallad. Jag äter då LCHF. Kött, sallad, grönsaker och såser. Dessutom äter jag inte mer än andra och då är det i princip ingen som frossar. Jag har ökat energin från fett automatiskt genom att ta bort bröd och potatis. Svårare än så är det inte.
Till efterrätt blir det oftast glass med jordgubbar och grädde. Tar jag bort glassen får jag en perfekt LCHF.efterrätt.
Precis som du säger, man äter INTE MER KÖTT!!! Det är samma rekommendationer som SLV har. Sen att vissa väljer att missförstå och tro dom kan vräka i kött får dom stå för, det har inget med LCHF att göra.
Dessutom försöker man att välja ekologiskt och närodlat samt gräsbeteskött.