• yena89

Har du testat lchf?

MrsC74 skrev 2012-07-12 13:30:00 följande:
    Yena: köper inte det. Men som sagt alla för gör som de vill och väljer att tro på det man tror på. :)
    Vad är det du inte köper om jag får fråga
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-12 13:31:42 följande:
    Jo.
    Tydligare tack
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-12 13:33:24 följande:
    Sen var det inte så förutsättningarna var heller i det inlägg jag bemötte med "så enkelt är det inte" och förklarade varför. Gå tillbaks, läs och läs svaren om du nu vill veta. Vill du inte på riktigt veta svaret så skit i det.
    Då utgick vi ifrån olika förutsättningar.
  • yena89
    MrsC74 skrev 2012-07-12 13:40:48 följande:
    Yena: varför jag inte köper att du skulle vara död utan LCHF? Jag är helt övertygad om att du inte skulle vara det. Det är ett helt annat problem i sådant fall och handlar om lcHF. Men jag är glad att du hittat en kost som passar sig. Men begär inte från mig att jag någonsin kommer förstå att folk ger sig på en farlig kost.
    Jag sa inte att jag skulle vara död utan LCHF. Jag sa att jag skulle vara dör om det bästa hade varit äta äta av måtta utav precis allting.

Bevis på att det är farligt tack!

Eller vänta..det finns inga bevis varken för eller emot så vi får vänta 20 år och se vad som händer.
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-12 13:50:45 följande:
    Alltså hade de vetat/trott att kosten var farlig så är det såklart inte så konstigt om man inte förstår det. Men de som äter så tillhör väl i regel de som av vetenskap och rapporter drar slutatsen att det INTE är farligt.
    Bevis på att kosten är dålig tack.
  • yena89
    MrsC74 skrev 2012-07-12 14:04:47 följande:
    Finns massor med artiklar och forskning som talar om det. Det vet du nog. Vara att googla eller ringa en vettig läkare.
    Min syster höll däremot på dö av lchf kosten. Så kan den oxå gå.
    Nej det vet jag inte. Men om det finns massor så kan du väl ge mig en randomiserad långtidsstudie som visar att LCHF är farligt? För jag hittar inte en enda studie som visar det.

Att äta med måtta av precis allt är fortfarande inte det bästa.
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-12 14:04:43 följande:
    Varför ber du mig om det?
    "Alltså hade de vetat/trott att kosten var farlig så är det såklart inte så konstigt om man inte förstår det."
    Anser inte du då att kosten är farlig?
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-12 14:14:00 följande:
    Vet du, det går troll i hur du läser mina inlägg, både i och utanför sitt sammanhang. Kan du inte lägga bort din personliga vendetta eller vad det nu är som gör att du utgår från att jag klankar ner på dig och bara skriver negativt om LCHF och alla LCHFare hela tiden så föreslår jag att du inte läser de alls, och åtminstone inte försöker dig på att bemöta dem. Mitt "samtal" med dig är över då ja inte har lust till evighetstjafs.
    Jaha då ber jag om ursäkt. Men skriver du "hade de vetat att kosten är farlig",,,hur ska jag annars tolka det likasom.
  • yena89
    Mörksuggan skrev 2012-07-12 14:33:13 följande:
     Ja jag har ingen speciell kosthållning. Äter det jag är sugen på och tycker är gott. Men faktum är att LCHF "förbjuder" en massa saker och det fixar inte jag. Om du mår bra av LCHF-kost finns väl ingen anledning att inte äta den.
    Jaha oj förlåt ja DU äter det du är sugen på och fixar inte LCHF, det är ju ultimata beviset.

Faktum kvarstår att det inte finns forskning som bevisar det ena eller andra.

Och att äta av allt är inte det bästa.

Sen förbjuds inget förutom under viktnedgångdperiod.
    Man ska undvika socker och spannmål, men att äta ett bröd ibland är det ingen som förbjuder.
  • yena89
    yena89 skrev 2012-07-12 14:41:15 följande:
    Jaha oj förlåt ja DU äter det du är sugen på och fixar inte LCHF, det är ju ultimata beviset.

Faktum kvarstår att det inte finns forskning som bevisar det ena eller andra.

Och att äta av allt är inte det bästa.

Sen förbjuds inget förutom under viktnedgångdperiod.
    Man ska undvika socker och spannmål, men att äta ett bröd ibland är det ingen som förbjuder.
    Blandade ihop dig med en annan.

Ändrar svaret till detta:

LCHF förbjuder inte en massa saker. Man ska undvika socker och spannmål, men att äta bröd ibland är det ingen som förbjuder.
    Allt beror på individen.
    En som går ner i vikt äter inte samma LCHF som en som tränar.
  • yena89
    MrsC74 skrev 2012-07-12 14:59:02 följande:
    Nä av allt fett ! Fel kost för en person med fel på gallan. Gallblåsan sprack.
    Eller äter man bara ägg och broccoli ??
    Jag gillar inte fet mat och äter man LCHF rätt ska det inte rinna fett av allt man äter.
    Man äter kött, ägg, mejerier, smör, oljor, massvis med grönsaker.
    Är man viktstabil även små mänder potatis, rotfrukter, frukt eller kanske till och med en msk råris.

Du har fortfarande inte kommit med en studie som bevisar LCHF's farlighet. Och säg inte google för jag hittar allvarligt inga studier och då har jag ändå läst kurs i hur man söker.
  • yena89
    MrsC74 skrev 2012-07-12 15:05:09 följande:
    Jennie : självklart du har rätt. Alla kan inte äta allt men det är inte det jag menar. En del klarar inte av vissa livsmedel pga allergi och sjukdomar etc. Men sånt trodde jag var underförstått :)
    Att helt utesluta vissa livsmedel tror jag inte på helt enkelt. Jag skriver det jag tror på och det jag mår bäst av. Sen har jag skrivit gång på gång att alla gör som de vill även om jag inte förstår själva LCHF grejen :)
    "Det bästa är att äta med måtta av precis allt"

Låter som att du anser man bör äta allt.

Varfrö tror du många äter LCHF? Jo, för att de inte klarar kolhydrater., Det klarar inte att äta lite av allt.
    Vad du tror på är bäst är ju knappast fakta.
    Jag tror inte det är bra att äta bröd, men jag kan inte bevisa det.
  • yena89
    MrsC74 skrev 2012-07-12 15:09:24 följande:
    Yena: ok. Pallar inte ..
    Vad är det du inte pallar?
    Höra att du inte har rätt?
  • yena89
    MrsC74 skrev 2012-07-12 15:20:30 följande:
    Yena: nä tjafsa med någon som förespråkar LCHF. Du tror på ditt och jag på mitt. Så enkelt är det.
    Det handlar inte om vad man tror när du säger att det bästa är att äta av allt med måtta eller att LCHF är farligt. Du måste kunna bevisa det, annars är det bara åsikter.
  • yena89
    MrsC74 skrev 2012-07-12 15:29:09 följande:
    Googla lite har jag sagt. Läser du inte tidningar. Ser på tv ? Lyssnar på läkare ? Tydligen läser du inte mina inlägg heller....

Nu ska jag ut i solen med min lilla dotter. Du får gärna sitta här och tjafsa men jag jag ger upp. Ha en fin dag :)
    Jag har googlat, och jag har läst studier som tidningar hänvisar till men inga handlar egentligen om LCHF.

Så om det nu kryllar av studier kan du väl länka en enda som bevisar LCHF's farlighet?
  • yena89
    ljung och viol skrev 2012-07-12 15:36:05 följande:
    Om bacon inte är bra varför väljer så många lchf:are det då till frukost?
    Det kan väl inte vi svara på. Då får du fråga dom som äter bacon till frukost. Men förmodligen för att de inte har läst på.
    ljung och viol skrev 2012-07-12 15:37:11 följande:
    Sen att äta gårdagens middag till frukost låter inget vidare.
    Det är en smaksak.
    Jag har aldrig gillat traditionell frukost utan hellre ätit mat.
    Jennie med ie skrev 2012-07-12 15:44:39 följande:
    Grejen handlar till stor del om olika tolkningar och slutsatser av olika delar av forskning och undersökningar. Det är ett såpass nytt påfund att äta på det sättet på ett medvetet sätt så att säga att långtidsstudier är en bristvara. För varje rapport som pekar emot finns det nån som pekar för. Det finns därför ingen klar sanning vad gäller detta, det enda som är säkert är hur enskilda människor mått/mår med dieten och vilka förändringar de kunnat uppleva.
    Word.
  • yena89
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-07-12 16:10:05 följande:
    Jag har testat och det funkade inte alls för mig. Var troligen inte tillräckligt insatt. Dukan är bättre, då har vi en lista med vilka livsmedel som är tillåtna och så kan man bara komponera ihop något utefter det. 
    Tycker bättre om att slippa äta massa fett också, proteiner mättar lika bra om inte bättre. 
    Protein mättar bättre än fett ja :)

men personligen är jag av den åsikten att inte äta för mkt protein om man inte har användning för det.
    Och mig skulle det heller inte passa eftersom jag inte vill äta för mkt kött och inte tål andra proteinrika livsmedel :/

Sambon äter nog en blandning av LCHF och proteinrikt eftersom han tränar så mkt.

Så allt beror ju på individen.
    Det är nog enda fördelen med att det finns så mkt mat, alla kan välja det de mår bäst av ^^
  • yena89
    Laguna skrev 2012-07-12 16:28:51 följande:
    Protein mättar bra men fett mättar längre stund.
    Nej, protein mättar bättre än fett även om fett mättar riktigt bra.
Svar på tråden Har du testat lchf?