• Anonym (Husägare)

Fuktproblem i hus, hjälp oss!

För 3,5 år sedan köpte vi ett 40-tals hus med källare och sen dess har vi bara haft en lång rad med problem.
    Vi var dumma nog att inte göra en besiktning. Skäll inte på oss, vi är väl medvetna om hur korkade vi var. Men nu orkar vi snart inte mer.
    Idag upptäckte vi i tvättstugan, bakom ett par garderoben, en spricka i väggen. Ungefär 2 decimeter upp från golvet och två meter lång varav den runda ett hörn. Luden av mögel och fukt så det rann ner på golvet. Så nu har vi grävt hela dagen på utsidan för att komma ner och kunna täta springan utifrån. vi gräver och upptäcker att det är under källartrappen. Källartrappen är gjuten men den verkar vara upp-pallad med sten under, det verkar ha blivit som en stenkista som samlar fukt. Hörnet i grunden är helt trasigt och blocken fuktiga.

Problemet är att vi har fått en fuktig källare, något vi inte haft problem med alls tidigare!
    Så nu i eftermiddag gav jag mig på jakt och i två andra rum (längst bort från tvättstugan) har vi nu upptäckt kondens på väggarna som rinner ner på golvet. Tyvärr har det ena rummet, vårt sovrum, klickgolv och det har med största sannolikhet runnit ner vatten under det.

Vad fan gör vi nu?
    Kan sprickan i tvättstugan verkligen orsakat fuktproblemet i hela källaren?

har bara lust att kasta in handduken och sälja skiten.

• Svar på tråden Fuktproblem i hus, hjälp oss!
  • KaSaM

Brukar tyvärr inte finnas på äldre hus med källare, alla åker på att dränera vid något tillfälle.

• Anonym
    Anonym (Husägare) skrev 2012-07-08 16:33:01 följande:
    Alla ytterväggar i källaren är betong och alla golv utom sovrumsgolvet är klinker. I sovrummet är det klickgolv som vi nu få bryta upp.
    Det sitter kondens från golvet till två decimeter upp på väggen. Kan det verkligen bara lösas att att dränera om grunden? 
    Ja, om det inte förekommer andra fel, som tex att marken lutar mot huset ovanligt mycket.
    Fel på stuprör och att vattnet inte leds bort från dessa på nått sätt.

Sen kan vatten komma underifrån också, där kan det vara svårt.
    Men antar ni har betonggolv?
    Dessa golv brukar vara 2-10cm max och riva ut hela golvet, gräva ur, dränera och isolera är nått som görs rätt ofta samtidigt.
    Och nu kan man öka takhöjden i källaren om man önskar.
    Om nu huset inte byggt på berg, då blir det genast jobbigare.
  • Emma1986

Vi hade samma problem :( vi fick dränera runt hela huset och jävlas :( men de var de värt + att nu ska vi sätta in värme i källaren oxå!

• fjonkelina

Man kan göra en hel del själv om man läser på och är lite händig.
    Idag lägger man en slags gummimatta mot väggen som isolering mot fukten. Det är helt klart värt arbetet för det kommer att bli värre med tiden annars tyvärr.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise................................
  • Emma1986

Måste tillägga att vi gjorde allt själva ! Och vi sparade ca 50000 på de! :)

• Anonym (Husägare)

Nu har vi lugnat ner oss lite, panikslagna där ett tag. vi har googlat en del på internet och pratat med varandra och vi tror vi har fångat allt i sin linda.
    Vi tror inte det är vatten under som går upp, huset har stått på samma plats i 70 år och vi borde ha märkt problem tidigare speciellt med de två extrem vintrar vi haft med otroliga snösmältningar. Vi har heller aldrig haft några som helst problem med fukt i källaren. Vi sover i källaren och har alla våra kläder där nere och inte ens min mamma som annars har en mycket känslig näsa har känt någon unken källardoft om oss. Kondensvattnet luktar skunk och det luktar "källare" nu när vi flyttat fram alla möbler. Däremot luktar inte textilier något. Tro mig när jag säger att jag har sniffat och luktat och sniffat och luktat lite till. Vi har haft en spjälsäng (som inte använts men som varit bäddad) mot en av ytterväggarna och inga av sängkläderna luktar unket bara ny madrass och tvättmedel.

vi lämnade fönstret i sovrummet öppet ett par timmar och det har börjat torka på väggarna i sovrummet vilket får mig att verkligen tro att det är dräneringen. 

Vi har även läst på hur man gör för att fixa dräneringen själva men vi tänkte ändå ta in en offert från en firma. Det kostar en del att hyra in en grävare och helst någon som gräver och det kostar i tid att göra allt själva med. Men det beror ju lite på vad offerten hamnar på!
    Men inget vi kan göra nu utan vi får sätta oss och ringa imorgon. Så länge flyttar vi upp i sovrummet och hukar oss i den kvava varma luft som är "här uppe" ;)

• Emma1986

vill bara tillägga, vår fukt kom bara "sådär" oxå..
    sen var de mögel i hela källaren.. 
    Men de är väl olika från källare till källare..

Hoppas allt går bra för er :)    

• Anonym (Husägare)
    Emma1986 skrev 2012-07-08 20:41:12 följande:
    vill bara tillägga, vår fukt kom bara "sådär" oxå..
    sen var de mögel i hela källaren.. 
    Men de är väl olika från källare till källare..

Hoppas allt går bra för er :)    
    vi har inte mögel någonstans förutom vid sprickan i tvättstugan. Eller hade. Jag har klorinat den rejält! Och det kommer jag göra med resten av väggarna med så fort vi har löst fuktproblemet. Nu kommer vi istället att ha källarfönstrena öppna på dagarna. Så länge det inte regnar förstås då det torkar upp. Vi har två fläktar som suger ut luften så vi hoppas kunna torka upp lite.
    Vi tar hit någon som tittar på det och berättar vad de ska göra och lämna offert på det och så får vi se vad som händer.

tack!
    Skönt att höra att någon annan med bara fick fukt sådär. Hoppas inte vi får mögel bara! 
  • Anonym (Husägare)

nu har vi anmält skadan hos försäkringsbolaget. Eftersom det är fukt utifrån så går det ju inte på försäkringen, de undrade dock om vi var helt säkra på att det inte var ett rör som brustit för då hade vi fått det på försäkringen ;)

Har ringt två byggfirmor som ska komma ut under veckan och titta och vi har flyttat upp och bor nu enbart på övervåningen. Källaren är i kaos och sovrumsgolvet är uppbrutet. Vädring pågår och det börjar torka upp men i sovrummet (inte vi som lagt golvet!) hade fukt tagit sig ner under golvet, under frigoliten och under plastmattan så det luktade lite unket när vi bröt upp. Inget mögel i vilket fall!
    Kanske har vi oss ett sovrum om ett halvår igen ;) 

• Anonym (Husägare)

Båda byggfirmorna tyckte att det låt som om dräneringen inte klarade av den blöta våren och sommaren. Tillsammans med luftfuktigheten och de rekommenderade båda två att även isolera utvändigt eftersom vi bor i källaren. Tur att vi har ett litet hus men det rör sig nog om en 100-150 000 kr. Vi kommer inte att göra något själva då vi vill att det ska bli helt korrekt så vi inte råkar ut för något dumt igen!

• Anonym

Att fixa detta är ingen hjärnkirurgi precis, utan mest en massa hårt arbete.
    Och är man beredd att göra detta så finns det stora summor att spara.

• Emma1986

Ja vi isolera utifrån o dränera osv. Allt..
    Och de är inte svårt.

youtube och google så kan man allt :P haha..
    Nä men är man osäker så är de väl bra att ta hjälp.
    vi hade aldrig gjort nå sånt här förut.
    Men de vart bra och vi är nöjda. 
    + att vi spara så sjukt mkt pengar :)

• Anonym (Husägare)

Vi få se vad byggfirmorna säger först och sen får vi räkna lite på det och titta närmare.

Är det någon här som lagt golv i källare?
    Vi fick ju riva upp det befintliga och nu funderar vi på hur vi ska göra. Resterande källare består av klinkergolv men just sovrummet vill jag inte ha det i. Det golv som låg hade en platonmatta + cellplast på 15-20 mm + ljuddämpade matta + tunt klickgolv
    Förstår ju att cellplasten är för att isolera men funderar på att lägga ett trägolv och då blir det lite högt med cellplasten. Resten av golven är oisolerade så det kanske funkar i sovrummet med?
    Typ platonmatta + ljuddämpande matta + furugolv 15 mm. Träet isolerar ju lite med...
    Läst lite att man ska ha fiberduk mellan platonmatta och betongen men vilken sorts fiberduk?  

Svar på tråden Fuktproblem i hus, hjälp oss!