• LillaEmlaan

Tycker min katt fäller ovanligt mycket !

Hejsan, jag och min sambo har en liten katthona som precis blivit ett år gammal.
    Hon är vaccinerad, chipmärkt och kastrerad.
    Jag har växt upp med djur och i synnerhet katter men jag har aldrig varit med om att någon har fällt som vår lilla flicka gör ! Det bara yr päls om henne och våra kläder är ALDRIG pälsfria mer än 2 minuter efter tvättning typ.
    Vi borstar henne inte så mycket då hon blir aggressiv mot borsten och sedan bits och rivs.

Någon som vet varför hon fäller så mycket?

Maten hon får är Friskies Torrfoder för kastrerade katter och Purina Gold burkmat. (Bitar i sås, Gelé äter hon inte)

Skriver för att jag vill ha tips och råd, tänker du börja kasta skit kan du lika bläddra vidare bland trådarna.

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-08 16:48
    Hon är för övrigt innekatt som får gå ut i koppel ca 1 gång i veckan.

• Svar på tråden Tycker min katt fäller ovanligt mycket !
  • LillaEmlaan
    Litenåfin skrev 2012-07-08 16:57:37 följande:
    Du kanske ska satsa på ett dyrare foder från djuraffären?
    Veterinären har inte sagt ett ont ord om vad hon får för mat när vi varit där.
    Jag har frågat om det går bra med det foder vi har och jag har bett om tips och råd från veterinären för att hon ska få så hälsosam mat som möjligt och dom säger hela tiden att det inte är något fel på det hon får.
    Har för övrigt fått komplimanger på hur fin i kroppen hon är och att hon är fin i pälsen.
  • LillaEmlaan
    LillaEmlaan skrev 2012-07-08 17:01:28 följande:
    Veterinären har inte sagt ett ont ord om vad hon får för mat när vi varit där.
    Jag har frågat om det går bra med det foder vi har och jag har bett om tips och råd från veterinären för att hon ska få så hälsosam mat som möjligt och dom säger hela tiden att det inte är något fel på det hon får.
    Har för övrigt fått komplimanger på hur fin i kroppen hon är och att hon är fin i pälsen.
    Tycker bara att hon har börjat fälla ovanligt mycket.
  • Jeff

Kliar hon sig, finns det kala fläckar?

• tinis77

Fast veterinärer vet inte mycket om kattmat.. Köp ett foder som är gjort för katter ist, ett som innehåller kött. Eukanuba ska vara bra, porta 21 är bra, och vill du ge burkmat så är mjau (inte bitar i gelé) bra.

• Olyckan

Skulle också testa byta foder, även om det ni ger henne inte är dåligt, är det kanske inte optimalt för just er katt. Annars, har ni testat bada henne? Finns djurschampo på Apoteket för känslig hud. Brukar vi göra med våra när de fäller som mest, och precis efter fäller de jättemycket, men det är den pälsen som ska bort liksom. Efter någon dag slutar de nästan helt.

• LillaEmlaan
    Jeff skrev 2012-07-08 17:08:13 följande:
    Kliar hon sig, finns det kala fläckar?
    Ja hon kliar sig vid öronen, men inte mer än vad som är "normalt" liksom och nej hon har inga kala fläckar.
  • Majsan70

Börja med att nyyta till ett bra foder o ge även blötmat o gärna rått kött o råa ägg gulor. Borsta henne varje dag. Prova att använda en furminator. Även katter fäller i perioder mer och det är inget konstigt alls.

Sen fäller katter mer eller mindre o det är nåt man får leva med när man har katt.

• LillaEmlaan
    tinis77 skrev 2012-07-08 17:08:53 följande:
    Fast veterinärer vet inte mycket om kattmat.. Köp ett foder som är gjort för katter ist, ett som innehåller kött. Eukanuba ska vara bra, porta 21 är bra, och vill du ge burkmat så är mjau (inte bitar i gelé) bra.
    Mjo, satt och kollade på Eukanuba på Animail. Funderar på att klicka hem en liten säck till att börja med och se om hon gillar det.
  • LillaEmlaan
    Olyckan skrev 2012-07-08 17:09:44 följande:
    Skulle också testa byta foder, även om det ni ger henne inte är dåligt, är det kanske inte optimalt för just er katt. Annars, har ni testat bada henne? Finns djurschampo på Apoteket för känslig hud. Brukar vi göra med våra när de fäller som mest, och precis efter fäller de jättemycket, men det är den pälsen som ska bort liksom. Efter någon dag slutar de nästan helt.
    Nae, badat henne har vi inte gjort, men det kan vara en idé :)
Svar på tråden Tycker min katt fäller ovanligt mycket !