LillaHallonet skrev 2012-07-08 17:59:59 följande:
Håller med när det kommer till maten. BYT. Läs på innehållet på kattmaten du köper i vanlig affär. Det som står först är ofta det som det är störst mängd av. Oftast spannmål.
Hon kanske håller formen just nu när hon är så ung, men vänta något år så ska du få se att formen ofta försvinner. Tyvärr är inte "vanliga" kattmaten från tex ICA speciellt bra.
Min veterinär till min katt rekommenderade absolut inte kattmat från matvaruaffären om det inte var blötmat så som Mjau (Gärna den i tetra-pack med kursiv stil.) Fråga i djuraffären.
Kattmat från djuraffären är rätt dyrt jo, men man stoppar ju inte i sig skit själv heller?
Vi har haft både 1st choics och fourfriends till våran steriliserade katthona på 3år. (innekatt) Hon är jättefin i pälsen och äter för det mesta bara torrfoder. Båda dom två är lite billigare (köper 6kg säck ca var 3e månad för dryga 400kr, slå ut det på de du handlar på ICA och det är inte mycket dyrare) dom håller i princip samma standard som Hills, Royal, Eukanuba osv.
Sen när det kommer till borstning. Så skulle jag rekommendera att du vänjer henne vid borsten. Få henne att koppla ihop borsten med någon gosak.
Dels tänker jag på hårbollarna dom hon kommer få om hon slickar i sig mycket av den fallande pälsen. Sen så kan det vara så nu också när det är varmt att dom fäller mer.
Alternativet för en borste är en gummihandske. Med små gummipiggar på. Den blir mer som att du klappar henne samtidigt som du får bort lös päls och ordning på den som sitter fast.

Det kanske är en start innan du börjar vänja henne vid borste?
Våran lilla tjej fäller mer just nu när det är varmt. Då brukar hon få ett svalkande bad och grundlig borstning så brukar det bli bättre.
Våran tjej får bada två gånger om året, våren/sommaren och en gång på vintern. (i regel i samband med pälsbyte)
Lycka till med lilla kisse-tjejen.

Tack så mycket för alla tips!
Ska köpa mig en gummihandske som du skrev om och fodret kommer vi byta, tänker även börja bada henne 2-3 ggr/ år