• Anonym (ensam gravid)

växelvis boende

Hej,

jag är ensam gravid och undrar lite om växelvis boende. Vi kommer inte att bo ihop utan han kommer att hälsa på oss under första året. Just nu bor vi nära varandra och kommer fortsätta bo relativt nära varandra i fortsättningen också.

Han vill ha växelvis boende från ett års ålder redan och det tycker jag är alldeles för tidigt. Kan tänka mig ev en övernattning i veckan vid ca 1-1,5 års ålder om han har hälsat på oss regelbundet och ofta under första året (om barnet har en anknytning till honom). Givetvis kan ha ha barnet tidigare än så enstaka timmar och sedan halva och hela dagar men övernattning hemma hos mig. Vad säger du? När är det lagom med växelvis boende så att inte barnet blir otryggt? Vill barnets bästa såklart och även att pappan och barnet ska ha en god och nära relation. 

• Svar på tråden växelvis boende
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Om pappan verkligen har umgåtts med sitt barn under det första året och fått chans att skapa en relation till barnet tror jag inte att det är något som hindrar att barnet övernattar hos pappan. Det enda hindret skulle i så fall vara att barnet helammas.
    Det är ofta mycket svårt att som mamma redan under graviditeten tänka sig att vara skild från barnet. Men kom ihåg att det här ligger en bra bit fram i tiden .
    Första natten borta kanske inte behöver vara längre än en dag borta. Skapa en mjuk övergång och släpp in pappa i relationen till barnet så kommer ni alla att ha glädje av det i det långa loppet.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden växelvis boende