• Anonym (Mamman)

Semester med barnen - måste man åka iväg eller hitta på nåt "speciellt"?

Så var det semester nu då. Jag pluggar och har liksom barnen haft ledigt ett bra tag redan. Men nu har sambon  semester i fyra veckor. De två första veckorna har vi barnen hemma sen är de hos sin pappa i två veckor.
    Vi har velat länge (och gör det fortfarande) om vi ska åka iväg nånstans med barnen under några dagar och hitta på nåt. Men nu funderar jag på om vi ska stanna hemma och bara göra dagsutflykter? Ska tillägga att vi har varit på Kolmården och Gröna lund redan samt att jag och barnen ska åka på en kryssning innan skolorna börjar igen.
    En av anledningarna till att jag/vi inte vill åka nån längre sträcka är att 10-åriga dottern inte klarar av långa bilresor. Hon startar konflikter med allt och alla, får utbrott, klarar inte av väntan av att komma fram osv. (lite adhd-problematik m.m) så bilresorna tar ofta knäcken på både oss vuxna och hennes två syskon. 15 mil till Kolmården är smärtgränsen.
    Men är vi tråkiga som inte åker iväg? Är vi taskiga mot barnen? Frågade 13-åringen och hon sa att hon helst inte ville åka långt bort (pga de jobbiga bilresorna med syrran). 6-åringen bryr sig inte, bara han slipper flyga säger han 10-åringen är ju den som vill åka, men som inte klarar av bilresan dessvärre. Vi hade/har en fundering på Skara sommarland med två övernattningar men då har vi en tuff bilresa framför oss + två intensiva dagar med ett antal utbrott från 10-åringen som inte klarar av för mycket intryck. Frågan är om vi pallar med det någon av oss?
    Vi bor precis intill Mälaren och har många bra badstränder vi kan göra utflykter till om vi skulle tillbringa dessa två semesterveckor hemma. Det finns även ganska gott om andra utflyktsmål inom bra bilavstånd. Men det känns som om vi är "taskiga" som stannar hemma med barnen, det känns som att man måste åka bort nånstans och ge barnen något att prata om när de kommer tillbaka till skolan sen? Detta är första året vi funderar på att ta oss längre bort, vi har hittills inte varit längre än de 15 milen till Kolmården pga 10-åriga dottern. (Hon vet självklart inte att det är pga henne vi inte åker några allt för långa sträckor!)

• Svar på tråden Semester med barnen - måste man åka iväg eller hitta på nåt "speciellt"?
  • SupersurasunkSara

Nä, att vara NÄRVARANDE på det vis som man inte alltid kan när man jobbar, DET tror jag är det viktigaste. Sen kan ni ju ta barnen ett och ett och hitta på något så de får ha en av er eller gärna båda helt för sig själv någon dag.

Eftersom det är 10 åringen som vill åka men som inte klarar av det kanske ni kan få hjälp via hab så hon kan lära sig? Eller så ni kan lära er styra upp så det inte blir så jobbigt. Man kan ju tex ta kortare sträckor i taget, övernatta på vägen även om man eg skulle klara av det i ett svep.

• Tonårsmamman1

Man måste inte åka iväg om man inte vill. Det viktiga för barnen är väl att få tid med sina föräldrar, och då spelar det ingen roll var man är. 

• Nyfiken gul

finns absolut inga måsten!

jag tycker det är vikgitare att aktiviteterna man nu gör är genomtänkta och verkligen handlar om kvalitetstid tillsammans - då kan en picknick i parken 10 meter bort vara det bästa dom varit med om.

faktiskt så skulle jag skippa bilåkningen helt och istället kanske göra alternativa utflykter. Hyra cyklar till familjen? Har någon en husvagn på nån närbelägen camping ni kan låna en eller två nätter? Eller slå upp ett tält på nån släktings gräsmatta och tälta med släkten. 

gör något annorlunda! det lovar jag att barnen kommer att älska och uppskatta.

och om 10-åringen har svårt med intryck så låt bli att ge henne så många intryck då. Anpassa aktiviterena till henne. 4 timmars bad, solande och fikande kan räcka utmärkt . Låt dom andra barnen i så fall härja runt och hyra kanot  och snorkla om dom nu vill det men låt 10-åringen få det lugn hon behöver.

Hyra dressin?

Åka till närmaste stad och ta in på hotell nån natt?

museeum och utställningar?

kolla din lokaltidning för att se vad som finns i närområdet, brukar finnas många aktiviteter runtomkring en sommartid och man kan välja att promenera dit.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Mamman)
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-08 21:21:38 följande:
    Nä, att vara NÄRVARANDE på det vis som man inte alltid kan när man jobbar, DET tror jag är det viktigaste. Sen kan ni ju ta barnen ett och ett och hitta på något så de får ha en av er eller gärna båda helt för sig själv någon dag.

Eftersom det är 10 åringen som vill åka men som inte klarar av det kanske ni kan få hjälp via hab så hon kan lära sig? Eller så ni kan lära er styra upp så det inte blir så jobbigt. Man kan ju tex ta kortare sträckor i taget, övernatta på vägen även om man eg skulle klara av det i ett svep.
    Vi har än så länge bara haft kontakt med Bup (i höstas) och där fick vi ingen hjälp alls tyvärr. Ska ta kontakt med Hab direkt istället efter att semestern är slut och orken infinner sig.
  • Nyfiken gul

Bra tips är också om varje barn får en egen dag med varsin förälder och bara få göra något som dom SJÄLV vill göra.  Då behöver det inte bli orättvist heller om ni måste anpassa dagens schema efter 10-åringen. Då kan hon få göra något stillsamt och något syskon kanske väljer att göra något mer äventyrlligt.

• Majsan70

Man gör det man vill o har lust med är min tro. Men att låta sig begränsas av att et barn har problematik tror jag inte att jag hade gjort. Ni måste ju se till att få hjälp att hantera det där för både er o hennes skull.

• Anonym (Mamman)
    Nyfiken gul skrev 2012-07-08 21:27:14 följande:
    finns absolut inga måsten!

jag tycker det är vikgitare att aktiviteterna man nu gör är genomtänkta och verkligen handlar om kvalitetstid tillsammans - då kan en picknick i parken 10 meter bort vara det bästa dom varit med om.

faktiskt så skulle jag skippa bilåkningen helt och istället kanske göra alternativa utflykter. Hyra cyklar till familjen? Har någon en husvagn på nån närbelägen camping ni kan låna en eller två nätter? Eller slå upp ett tält på nån släktings gräsmatta och tälta med släkten. 

gör något annorlunda! det lovar jag att barnen kommer att älska och uppskatta.

och om 10-åringen har svårt med intryck så låt bli att ge henne så många intryck då. Anpassa aktiviterena till henne. 4 timmars bad, solande och fikande kan räcka utmärkt . Låt dom andra barnen i så fall härja runt och hyra kanot  och snorkla om dom nu vill det men låt 10-åringen få det lugn hon behöver.

Hyra dressin?

Åka till närmaste stad och ta in på hotell nån natt?

museeum och utställningar?

kolla din lokaltidning för att se vad som finns i närområdet, brukar finnas många aktiviteter runtomkring en sommartid och man kan välja att promenera dit.

Det är så våra sommarlov brukar se ut, lugn och ro utan en massa intryck En dag i djurparken räcker sen är 10-åringen totalt slut i huvudet tyvärr. Nu är det just hon dock som efterfrågar mer aktiviteter som Skara sommarland m.m. Dock vet ju jag att det tyvärr inte fungerar så bra för henne.
    Ta in på hotell i en närbelägen stad funderade jag på nyss, det kanske vore nåt?
  • Anonym (Mamman)
    Majsan70 skrev 2012-07-08 21:29:05 följande:
    Man gör det man vill o har lust med är min tro. Men att låta sig begränsas av att et barn har problematik tror jag inte att jag hade gjort. Ni måste ju se till att få hjälp att hantera det där för både er o hennes skull.
    Jo jag vet. Och som sagt har jag sökt hjälp men fick ingen hjälp. Ska ta tag i det igen efter semestern och då kontakta Hab direkt.
  • pigglet

Klart man inte måste åka iväg! Du har ju massa idéer om vad ni vill göra i stället. Dessutom har ni ju redan varit till GL och Kolmården! OCH ska iväg i höst!
    Det är en konstig värld vi lever i.... 

• Anonym (Mamman)
    pigglet skrev 2012-07-08 21:32:39 följande:
    Klart man inte måste åka iväg! Du har ju massa idéer om vad ni vill göra i stället. Dessutom har ni ju redan varit till GL och Kolmården! OCH ska iväg i höst!
    Det är en konstig värld vi lever i.... 
    Jag tycker egentligen att det absolut räcker med det vi har gjort och ska göra. Dock verkar omgivningen ha en annan synpunkt..............
    Jag själv är inte bortskämd med semestrar utomlands eller ens semestrar på olika platser i Sverige. Vi var mest hemma och jag lider inte av det i vuxen ålder så
  • Vinterankan

Det beror ju på vad barnen gillar. Jag ville absolut åka iväg någonstans med övernattning (utöver sommarstugan) med vår treåring då hon älskar att sova borta så vi åkte till Kolmården och bodde på hotellet där. Hade hon inte varit så förtjust i själva övernattningen så hade vi nog bara åkt på dagsutflykter då vi har en tvåmånaders att tänka på också. Om barnen inte bryr sig så kan ni ju stanna hemma. Kanske dela på er så att en av er åker iväg 2-3 dagar med den som gillar övernattning och de andra stannar hemma med äventyr hemifrån.

• Anonym

Det är bara nuförtiden som folk far och flänger på sin semester,så de flesta känner den pressen också,även om de inte är roade av att resa.

• Nyfiken gul

jag har själv Asbergers syndrom och har en son med ADHD och jag kan tipsa om att visst kan man göra aktiviteter som ger intryck men det viktiga då är att man tar det lugnt den dagen.

låt Kålmorden få ta 8 timmar om det är det som krävs för att 10-åringen ska må bra av det, stressa inte helt enkelt.  Ni är två föräldrar, behöver 10-åringen lugn och ro så låt en förälder ta henne själv medan den andra drar iväg och ser lite mer.

för att hjärnan ska hänga med så krävs det noggrann planering och att man vet i förväg vad som ska hända och också NÄR det ska hända. Vet hon att ni ska vara på Kolmården en hel dag och att efter 4 timmar ska ni äta så är det ju det som gäller och hon har förmodligen lättare att förhålla sig till det än att springa hit och dit och hinna se så mycket innan 3-timmars parkeringen är slut.

och även om man gör en aktivitet måste man inte göra och se allt. Ta det i etapper och ta det i en takt som passar henne.

När kvällen sen kommer är det viktigt att man får en chans att varva ner och tömma hjärnan.  Sitt inte då och bläddra i kameran och visa 381 kort på dagens utflykt samtidigt som tv-n är igång och något syskon sitter vid en högljudd dator samtidigt...  Låt henne få varva ner ordentligt och bara vara på kvällen. 

Bor ni på hotell så låt det vara en aktivitet om dagen och inte springa in och ut från hotellet flera ggr om dagen. En sak i taget.

på så sätt får hon bättre koll på sina intryck och hon får också möjligheten att utmana sig själv med att se det hon verkligen vill se eftersom hon också då orkar med det.                

• Strumpans

Campa i skärgården. Ta båt ut till ngn sv skärgårdsö bo på vandrarhem ngn natt.

Men framförallt var här och nu och njut!

• Anonym (Mamman)
    Nyfiken gul skrev 2012-07-08 21:45:54 följande:
    jag har själv Asbergers syndrom och har en son med ADHD och jag kan tipsa om att visst kan man göra aktiviteter som ger intryck men det viktiga då är att man tar det lugnt den dagen.

låt Kålmorden få ta 8 timmar om det är det som krävs för att 10-åringen ska må bra av det, stressa inte helt enkelt.  Ni är två föräldrar, behöver 10-åringen lugn och ro så låt en förälder ta henne själv medan den andra drar iväg och ser lite mer.

för att hjärnan ska hänga med så krävs det noggrann planering och att man vet i förväg vad som ska hända och också NÄR det ska hända. Vet hon att ni ska vara på Kolmården en hel dag och att efter 4 timmar ska ni äta så är det ju det som gäller och hon har förmodligen lättare att förhålla sig till det än att springa hit och dit och hinna se så mycket innan 3-timmars parkeringen är slut.

och även om man gör en aktivitet måste man inte göra och se allt. Ta det i etapper och ta det i en takt som passar henne.

När kvällen sen kommer är det viktigt att man får en chans att varva ner och tömma hjärnan.  Sitt inte då och bläddra i kameran och visa 381 kort på dagens utflykt samtidigt som tv-n är igång och något syskon sitter vid en högljudd dator samtidigt...  Låt henne få varva ner ordentligt och bara vara på kvällen. 

Bor ni på hotell så låt det vara en aktivitet om dagen och inte springa in och ut från hotellet flera ggr om dagen. En sak i taget.

på så sätt får hon bättre koll på sina intryck och hon får också möjligheten att utmana sig själv med att se det hon verkligen vill se eftersom hon också då orkar med det.                
    Tack för tipsen Så som du säger gör jag redan. Hon behöver rutin och struktur på tillvaron och hon behöver tid att förbereda sig på vad som ska hända. Att göra någonting spontant är bara att glömma, då kan man räkna med ett utbrott från henne.

Ibland räcker det dock inte med att göra allt detta. Dottern triggar igång sig själv med att vilja göra en massa saker (som hon sen inte orkar med) och hon triggar igång sina syskon till konflikter. Hon är en mästare på att argumentera och att inte acceptera det svar hon får.
  • mejmej

Funkar kanske bättre åka tåg längre sträckor då ni alla kan röra sig mer? Kan ibland även gå fortare. Men absolut inget fel vara hemma och njuta av ledigheten heller. Ni har ju redan gjort massa kul "resor".

• Anonym

Måste ni semestra samtidigt hela familjen?

Kan inte nån av er vuxna ta 10-åringen på egen semester där hon får bestämma helt själv vad som ska göras och hon får då ta det i den takt hon själv vill. Då finns det inte heller mer än föräldern ensam att bråka med och det kanske går lättare då att stävja konflikterna och få henne att stressa ner.  

är man några stycken barn i familjen är det ofast egen tid med en förälder som man längtar mest efter och att bara ha en förälder för sig själv ett eller två dygn oavsett aktivitet är rena guldgruvan och något hon förmodligen lever på länge.  

Jag tror själv att konflkterna hon startar beror på att ni är hela familjen tillsammans, bara familjen som sådant ger många intryck och bråken och tjafsen är för henne ett sätt att pysa ut allt som hjärnan inte hänger med.    

• Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2012-07-08 22:19:22 följande:

Måste ni semestra samtidigt hela familjen?

Kan inte nån av er vuxna ta 10-åringen på egen semester där hon får bestämma helt själv vad som ska göras och hon får då ta det i den takt hon själv vill. Då finns det inte heller mer än föräldern ensam att bråka med och det kanske går lättare då att stävja konflikterna och få henne att stressa ner.  

är man några stycken barn i familjen är det ofast egen tid med en förälder som man längtar mest efter och att bara ha en förälder för sig själv ett eller två dygn oavsett aktivitet är rena guldgruvan och något hon förmodligen lever på länge.  

Jag tror själv att konflkterna hon startar beror på att ni är hela familjen tillsammans, bara familjen som sådant ger många intryck och bråken och tjafsen är för henne ett sätt att pysa ut allt som hjärnan inte hänger med.    

Det blir lite svårt att dela på oss. Min sambo (inte barnens pappa) är egen förtagare inom elbranschen (konsult). Så även under hans semsterveckor måste han ibland/ofta åka in och jobba några timmar då ritningar blivit ändrade eller om kunden har andra ändringar. Trist men så är det.
    Sen är det så att 10-åringen inte själv vet sina begränsningar så får hon bestämma blir det för mycket och hon bryter samman. Hon kan inte ta det lugnt så hon orkar med.
Svar på tråden Semester med barnen - måste man åka iväg eller hitta på nåt "speciellt"?