• Mamma till Olle

Föräldrapenning vid inskolning

Hej!

Jag undrar hur ni gör/har gjort med föräldrapenning under inskolningsperioden till förskola/dagmamma?
    Vi ska skola in vår son i augusti och jag vet att vi, enligt fk:s regler, som max får lämna vår son själv 2 timmar för att kunna ta ut hel föräldrapenning denna dag. Men om han är själv i ca 3-4 timmar då, hur gör vi då? Tar ut en halvdag? Hur som helst så vet man ju inte innan inskolningen hur länge han kommer vara där själv och vilka dagar, så då får man ansöka i efterhand eller? Eller är det helt enkelt så att många söker hel föräldrapenning som vanligt? Tråkigt bara om man blir "påkommen".... Flört

Tack på förhand!   

• Svar på tråden Föräldrapenning vid inskolning
  • Hannathu

Om man tar garantidagarna så kan man ta ut en hel dag trots att barnet är på förskolan nästan hela dagen. Tror man måste avstå en timmes jobb.

Det är ju lätt att ringa in och minska tiden man tar ut fp - det är jobbigare att öka

• pigglet

Man ansöker i efterhand, då vet man ju hur länge inskolningen tagit och hur man lämnat barnet.
    Eller så gör man det enkelt för sig och ansöker om ln-dagar. Du får ta en hel ln-dag, även om barnet varit själv på förskolan 4 timmar eller mer. 

• Hannathu
    älskarlivet81 skrev 2012-07-08 21:45:15 följande:
    Vi har inskolning 4 dagar och med hela tiden, så vi tar ut fp på heltid.
    Kör de snabbinskolning i er kommun? Här verkar det helt borttaget, det är 2-3 veckor som gäller
  • CeeJay

Detta är ett hett debatterat ämne, även hos FK.

Grundregeln är att man INTE har rätt till FP när man inte vistas med barnet, dvs man kan inte lämna inskolningen och ta ut hel FP enligt SGI-nivån.

Men man MÅSTE ta ut HEL ersättning om man tex skyddar sin SGI och då är det många som tar ut LN-dagar denna period för skyddets skull.

Sen finns det säkerligen många som ändå "chansar" och tar ut full FP enligt SGIn dessa dagar/veckor och det är upp till var och en rent samvetesmässigt. Man skriver under på heder och samvete att man söker FP enligt de regler som finns och ändå vet att man inte uppfyller kravet = eget ansvar!     

• älskarlivet81
    Hannathu skrev 2012-07-08 21:47:53 följande:
    Kör de snabbinskolning i er kommun? Här verkar det helt borttaget, det är 2-3 veckor som gäller

Ja, vi fick välja mellan det eller 2 veckor.. Märkligt att de tagit bort det, det är annars en sak son kommer mer och mer..
  • jimpan73

Vi skolar in i 3 dagar här , får inte ta Sgi baserad fp när man inte är på förskolan

• cosinus

Jag har skolat in 4 ungar med vanlig FP och tänkte göra om det i höst när barnen ska byta dagis. Det kommr nog handla om en vecka eller så.

De första dagarna är ju inget problem alls och så i praktiken handlar det kanske om 2 dagar som det skulle vara aktuellt och kollar de så kollar de, då får jag ta det. Orkar inte hålla på att mecka med att begära semester från jobbet eller LN dagar eller annat när jag kan lägga in en lång period över halva sommaren som slutar med inskolningen. Minsta motståndets lag och jag har inte det minsta dåligt samvete, det är ju inte så jag hade kunnat jobba de dagarna ändå, jag kommer ha semester andra dagar och ta LN dagarna andra dagar så pengamässigt går det över tiden på ett ut för alla parter.

• Anne69

Vi såg till att ha lägstanivådagar kvar, de kan man nämligen ta och gå ifrån förskolan med. Så länge man "kortar" sin normala tid med minst en åttondel kan man ta en hel lägstanivådag och därigenom skydda sin sgi. Jag kunde dock göra ett "kortare" förvärvsavbrott då jag jobbade och sen skolade in - det kan man också göra. Så jag var tjänstledig utan lön. Så maken tog lägstanivådagar och jag var tjänstledig.

Vi skolade in två barn samtidigt (ett var) och det var avklarat på 3 dagar.  Sen behövdes dock ett par lugna startveckor då barnen var max 6 timmar på förskolan.

• Mamma till Olle

Tack alla för era svar!
    Det var just detta med skyddet jag tänkte på också. Om vi tar en halv sgi-dag skyddas ju inte min sgi, inte bra. Så det lutar åt att vi tar lägsta nivå-dagar dessa dagar. Och som någon av er skriver, det handlar ju egentligen bara om några få dagar (3 kanske) som man lämnar barnet själv en längre period. Den första veckan är min man med är det tänkt. Sen är det väl så att man får lämna barnet max 2 timmar själv och ändå ta en hel sgi-dag?? 

Svar på tråden Föräldrapenning vid inskolning