Inlägg från: Anonym (<) |Visa alla inlägg
  • Anonym (<)

Springmask vuxen!

Anonym (Usch!) skrev 2012-07-10 02:16:18 följande:
    Tack för all information Elefantmamman! Jag har nu städat huset sedan klockan tio i morse och börjar känna mig slut som människa. Jag har gnott och skurat, putsat och fejat. Tvättat kläder jag äger, diskat porslin etc. Slängt ut alla mattor och krukväxter. Man kan väl rimligen inte hålla på så här varje dag?

Min tanke är att byta alla kläder två gånger om dagen, byta pyjamas varje dag, byta sängkläder varje dag, dammsuga hela huset varje dag, våtmoppa varje dag, våttorka dörrhandtag, ytor och skåp varje dag. Tvätta väggar och liknande typ varannan dag, borde inte det räcka?

Jag har inga barn eller man så jag har ju till skillnad från barnfamiljer lite mer koll på läget. En eloge till alla barnfamiljer som tar sig igenom denna mardröm, att ni orkar!
    Det känns lite fräschare nu när jag tagit medicin, de långa timmarna innan apoteket öppnade var mardrömslika.
    Tänk på att maskarna är PÅ DIG, att du ränner runt och tar i precis allting i hela lägenheten (när du städar) är väl inte världens bästa grej, kanske. Det blir ju en otrolig kontaktkontaminering. Att du har diskat allt porslin betyder ju bara att du nu har tallat på och eventuellt överfört skiten på alla tallrikar du äger. Antagligen inte så stor risk, men ibland undrar man hur folk resonerar med det här galna städandet som ju egentligen inte gör mycket annat än att flytta ägg från punkt A till punkt B.
    Brorsan och jag hade mask i olika omgångar när vi var små. Vi åt Vanquin, bytte lakan efter första kuren och sov med pyjamasbyxor på, det var allt som krävdes för att få bort dem. Bra handhygien är ju ett plus också.
  • Anonym (<)
    Anonym (Usch!) skrev 2012-07-10 17:32:33 följande:
    Ja man får olika bud från olika källor. Det känns som om alla skriver att storstädning är ett måste men det kanske nödvändigtvis inte är så?

Man ska ta en kur om två till tre veckor igen. Jag läste ett inlägg på ett annat forum där en kvinna skrev att man borde ta en kur efter ytterliggare en vecka, alltså tre kurer, det kan väl inte vara farligt?

Det känns bättre nu men långt ifrån bra, medicinen och städningen tog bort den värsta paniken men jag känner mig fortfarande så oerhört äcklig och ofräsch! Jag kommer inte att må bra igen förrän om tre-fyra veckor då masken är borta och då är ju semestern slut. Jäkla skitsommar!
    Nä alltså, jag kan inte se någon direkt mening med det. Dammsuga är väl alltid bra att göra, springmask eller ej. Men har man jobbat på ett ställe där man ska vara försiktig med kontaktkontaminering och luftburna bacillusker blir man ganska medveten om hur hopplöst smutsigt allt är. Sån extrem storstädning ska inte vara nödvändigt i de flesta fallen, allt man gör är att flytta runt skiten. Man KAN inte få ett vanligt hem så rent att det gör någon markant skillnad.

Det låter lite extremt. Det finns ju de som får mask och som aldrig riktigt blir av med det, men om det här är din första gång är det nog bra om du följer det som står på paketet. Man ska aldrig ta mer medicin än man behöver.

Haha ja, så särskilt kul är det ju inte! Men det går över, var glad för det!
Svar på tråden Springmask vuxen!