• KnappG

Korkade föräldrar, stora barn ska inte sitta i barnvagn!

Jag blir så irriterad när jag ser mammor köra runt med sina allt för gamla barn i barnvagn. Vad är det för fel på er?
    Små barn som inte kan eller orkar gå långt ska åka i barnvagn. Det ser idiotiskt ut när de knappt får platts i vagnarna. Hur tänker föräldrarna egentligen?

• Svar på tråden Korkade föräldrar, stora barn ska inte sitta i barnvagn!
  • Anonym

Kör de omkring med 6-8-åringar på fullt allvar?:O

• Anonym

det e du inte ensam om att tycka en 4 åring kan gå för egen maskin , pga av sjukdom o barnet e äldre fattar jag men alla barn som e typ 4 el 5 behöver int sitta i vagn

• Orkide

Grattis buss (i Stockholm i alla fall), sjukt irriterande för oss alla andra som faktiskt behöver bussplatsen!!!

Och nu behöver inte ni som har speciella anledningar till att era stora barn sitter i vagn lägga krut och energi på att bli arga för jag menar inte er...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-09 09:41:28 följande:
    Kör de omkring med 6-8-åringar på fullt allvar?:O
    o ja det finns kvar fattar inte att man gör det
  • Knövel

Vår snart 5-åring får åka vagn när det passar oss föräldrar.
    Vi gillar tex att gå på långa promenader tillsammans och det skulle vi aldrig kunna göra annars utan barnvakt. Hon klarar ännu inte av att gå 8 km i vårt motionstempo. Men annars när vi är på stan eller ska någonstans får hon gå eller cykla. 

Så för oss handlar det om att vi som föräldrar inte vill begränsa oss själva. Hade kanske gjort annorlunda om hon börjat tjata om att åka vagn i andra lägen men det gör hon inte. 

• Anonym

När jag var 3-4 år åkte jag i vagn ibland, tex på djurparker.

Behövde inte jag åka, kunde min då 8-9 åriga storasyster smita ner i vagnen en stund för att vila benen.

Synd att du inte fick se detta ts!

Varför lägger du ned energi till att bli irriterad på hur andra mammor gör? Lägg den på bättre saker istället.       

• Ravenna

Finns sådana, ja. Jag såg många när jag jobbade i djurpark. Kanske inte 8 år, men 5-6 var inte ovanligt att man såg i barnvagnar.

• Tramsa

Föräldrarna kanske tänker att de inte vill köra bil i onödan och ändå vill ta sig längre bort än vad barnet orkar gå? Förslagsvis. Eller kanske tänker de att klockan halv sex på morgonen stoppar de heller barnet i vagn när de går hemifrån än att börja gå till förskolan redan klockan fem på morgonen?
    Mina ungar började cyklar när de var fyra och någon sportig typ är jag inte (ger mig alltså inte ut på raska tre milspromenader för skojs skull och bor dessutom mitt i stan så några sträckor att tala om när det gäller ärenden har jag inte heller) så mina ungar har inte åkt vagn i någon högre ålder. Men jag har ju inte speciellt svårt att föreställa mig situationer då det skulle underlätta enormt för både barn och förälder att ha barnet i vagn istället för gåendes. 

• Anonym

Har aldrig sett ett så stort barn som en åttaåring åka barnvagn. Förekommer inte här i Sundsvall. 

• Cheera

Haha. Biopappan skulle ta med barnen till Grönan och även gå runt i Stockholm. Han köpte en sulky till vår son! Våran son är 5 år!! Visst, han är aktiv och ränner runt samtidigt som han är för lat för att gå, speciellt när han "måste". När han lämnade barnen frågade han om vi ville ha vagnen, öööhhh....nej tack! Min sambo höll på att storkna när jag berättade. jag sålde vår vagn (Phil & teds) just p.g.a. Att sonen VÄGRADE att gå en meter ens när han var 3 år. Vi har förskolan 80 meter från hemmet, busshållplatsen 100 meter och den bitan kan man gå, men han vägrade. Så jag sålde vagnen och så går pappan och köper en ny två år senare! Ifs, så....för två somrar sen var de också på Grönan och sonen rände runt, runt. Pappan såg han inte och råkade fälla pojken, fick hem en son med en utslagen tand och ett uppskrubbat ansikte, så han kanske tog det säkra före det osäkra

• Anonym
    Ravenna skrev 2012-07-09 09:50:55 följande:
    Finns sådana, ja. Jag såg många när jag jobbade i djurpark. Kanske inte 8 år, men 5-6 var inte ovanligt att man såg i barnvagnar.
    Ja eller så hyr man dragkärror som brukar vara vanliga på djurparker och nöjesparker där det är mycket barn. Men före sju års ålder (innan skolstart) så tycker jag att det på djurparker etc kan gå an med en sittvagn. Större barn blir också trötta och då är dragkärran perfekt för den är liksom "neutral". Tänk att möta en klasskompis från tvåan när man sitter i en barnvagn!!!!!!!!!!
  • La Lola

Vilken ålder menar du egentligen Ts?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym
    La Lola skrev 2012-07-09 13:26:19 följande:
    Vilken ålder menar du egentligen Ts?
    hahahahahahaha hon kanske tänker på mammor med vuxna söner!!! Nej det ser löjligt ut.
  • sextiotalist
    Tramsa skrev 2012-07-09 09:51:51 följande:
    Föräldrarna kanske tänker att de inte vill köra bil i onödan och ändå vill ta sig längre bort än vad barnet orkar gå? Förslagsvis. Eller kanske tänker de att klockan halv sex på morgonen stoppar de heller barnet i vagn när de går hemifrån än att börja gå till förskolan redan klockan fem på morgonen?
    Mina ungar började cyklar när de var fyra och någon sportig typ är jag inte (ger mig alltså inte ut på raska tre milspromenader för skojs skull och bor dessutom mitt i stan så några sträckor att tala om när det gäller ärenden har jag inte heller) så mina ungar har inte åkt vagn i någon högre ålder. Men jag har ju inte speciellt svårt att föreställa mig situationer då det skulle underlätta enormt för både barn och förälder att ha barnet i vagn istället för gåendes. 

Vi hade vagn till vårt barn var 4-5, användes inte ofta det sista året. Jag blev utskrattad av min syster när jag hyrde vagn åt mitt barn (då precis fyllt 5) när vi var på Kolmården. Till saken är att de bodde (och bor) på landet och tar bilen vid längre sträckor och jag var van vid att åka in till stan.

Vilket barn var det som lånade vagnen först, deras äldsta. Det slutade med att de hyrde två vagnar för de insåg till slut att en dag på Kolmården var tröttande för barnsben. Alla tre barn somnade (i sina vagnar) innan vi var ute ur parken.

Annars så var det bra, för vi tog ofta dagsturer inne i stan (stockholm) och mitt barn somnade gärna på eftermiddagen (han var morgonpigg). 

Vi gillade (och gillar) att gå långa promenader och då var det skönt att sätta sig i vagnen för att vila trötta barnsben (nej, varken sambon eller jag fixade att ha ett barn på axlarna).

Och när man varit på stranden, snacka om att man var avundsjuk när vårt barn kunde sova i vagnen upp till stugan

• Busflickan

Det finns barn som är mycket stora i växten trots att de är unga. Vet om en tjej som jag trodde var ca 5-6 år som visade sig vara 2 år. Jag tyckte det var mycket konstigt att hon hade napp och åkte vagn, men det var ju helt naturligt när det kom fram att hon bara var två.

Det finns även andra skäl som att när man är iväg en heldag, från tidig morgon till sen kväll, är det praktiskt med vagn. Det finns inte många barn som orkar med annars. Jag använder vagn sporadiskt till min 4 1/2 åring när vi ska iväg sena kvällar. Jag är ensamstående och har ingen bil så vagn är bra när jag vet att vi kommer hem några timmar efter läggdax.

• Konvaljen

Min dotter på 4,5 år åket i syskonvagn tillsammans med lillebrorsan. Anledningen? Jag och min man gillar att ta långa promenader och strosa runt i nya städer utan gnäll om att barn är trötta i benen. Hon får åka vagn ibland och alla blir nöjda och glada!

• Anonym (Hoppsan)

Får stora barn och vuxna åka bil, buss tåg? Eller ska man alltid nyttja benen för att det ska räknas?

Mina halvstora barn 4 och 7 år gamla får ibland åka vagn, särskilt 4-åringen som inte orkar några jättelånga sträckor. Om vi har lite bråttom eller ska gå en bit, ja då kan det bli vagn.

Min då 6-åring åkte vagn en hel månad förra året, när hon hade brutit benet och inte kunde gå. Rullstolen som vi fick låna var obekväm och opraktisk att köra, så hon fick åka i lillasyrrans vagn. Det syntes inte på henne att hon hade brutit benet, men det kanske inte heller är skäl nog att få åka vagn när man är så gammal som 6 år?

Många vagnar/rullstolar för handikappade barn ser ut som vanliga vagnar. Och det syns inte alltid på barnen att de är handikappade och inte klarar av att gå.

Så visst är det bra att barn lär sig använda benen när de växer upp,men det kanske finns anledningar som du inte har en aning om som gör att barnet behöver åka vagn.

Svar på tråden Korkade föräldrar, stora barn ska inte sitta i barnvagn!