• M  och  M

Vi som försöker begränsa sockerintaget för våra barn - tips & idéer!

Jag har en dotter på lite drygt 2 år. Visst hon får äta sötsaker ibland, men väldigt sällan och i så stor utsträckning som det går så försöker vi hitta osockrade alternativ. Hon har inte sylt på gröt eller fil, dricker inte saft, får osockrade kex när vi fikar osv. Jag tännkte att här kunde vi ha en liten idébank vad man kan göra själv enkelt för alternativ till de sockrade som många ggr finns idag. Jag lägger in några lite snabbt här bara:

* Mixa jordgubbar, fyll i glassformar och frys in till isgalss
    * Blanda i lite Turkisk yoghurt i jordgubbsmoset så blir det mer av en gräddig glass i glassformarna.
    * Stek äppelbitar med blodpuddingen och ha det som tillbehör istället för sylt.
    * Turkisk yoghurt med kanel och äppelbitar till mellis.
    * Skiva bananer, frys in och mixa sedan de frysta banenerna tills de har en mjukglassliknande konsistens. 
    * När ni har vänner på besök för att fika ställ fram ett eget plockbord till barnen med russin, äppelbitar, apelsinklyftor, osockrade kex, majskrokar, vindruvor etc. så roar de sig själv där med att plocka medans de andra kan fika annat om man nu vill det.
    * De färdiga smoothisarna som finns, t.ex. Ellas kitchen, är perfekt mellanmål att ha nära till hands i bilen eller på stan, bara ren frukt.

Någon som har fler enkla tips?!  

• Svar på tråden Vi som försöker begränsa sockerintaget för våra barn - tips & idéer!
  • Femmor

Vi äter väldigt lite socker i vår familj öht, har ingen saft, sylt, sötad yoghurt, sötade flingor, ketchup eller sockrade röror/såser hemma tex. Har en sexåring som äter godis när det är kalas tex, men som inte får lördagsgodis eller dricker sötade drycker hemma. 

Tips:

- Pannkakor på malda havregryn, standardmjölk, ägg och banan som körts i mixern (jag kör 1,25 dl havregryn till 1 ägg och 1 dl mjölk eller fil och en liten banan). Stek gärna som små plättar, blir kompakta och är bra som matsäcksmat (går att äta med händerna).    

- Ugnspannkaka gör vi med bitar av frukt eller bär som strösslas över smeten innan den åker in i ugnen. 

- En blandning av havregryn, rågflingor och färsk frukt fungerar ypperligt som frukostflingor till mjölk, fil eller naturell yoghurt.         

- Nötter är ett perfekt alternativ till smågodis.

- Ostchips (små högar av riven ost som gräddas i ugnen till chips) brukar uppskattas som snacks.

• M  och  M
    Femmor skrev 2012-07-09 17:31:42 följande:
    Vi äter väldigt lite socker i vår familj öht, har ingen saft, sylt, sötad yoghurt, sötade flingor, ketchup eller sockrade röror/såser hemma tex. Har en sexåring som äter godis när det är kalas tex, men som inte får lördagsgodis eller dricker sötade drycker hemma. 

Tips:

- Pannkakor på malda havregryn, standardmjölk, ägg och banan som körts i mixern (jag kör 1,25 dl havregryn till 1 ägg och 1 dl mjölk eller fil och en liten banan). Stek gärna som små plättar, blir kompakta och är bra som matsäcksmat (går att äta med händerna).    

- Ugnspannkaka gör vi med bitar av frukt eller bär som strösslas över smeten innan den åker in i ugnen. 

- En blandning av havregryn, rågflingor och färsk frukt fungerar ypperligt som frukostflingor till mjölk, fil eller naturell yoghurt.         

- Nötter är ett perfekt alternativ till smågodis.

- Ostchips (små högar av riven ost som gräddas i ugnen till chips) brukar uppskattas som snacks.
    Åh vad roligt att höra någon som har liknande tankar! Sött har blivit förknippat med mys för mkt. Fredagsmys det innebär massa chips och godis och alla helger handlar mkt om godsaker tyvärr. Men man kan som sagt hitta mkt alternativ till det som känns nyttigare

De där pannkakorna lät jättespännande, de måste jag prova!

Ostchipsen är ju toppengoda, de har vi provat tidigare, yummie!

Bär & färsk frukt är ju annars använbart till väldigt mkt för att få lite söt smak fast ändå inte rent socker. För än om de innehåller fruktsocker så känns det mkt bättre och naturligare.

Till fil får vår dotter ofta äppelbitar och kanel. Och vi har alltid bara vanlig fil eller Turkisk yoghurt.
  • M  och  M
    Femmor skrev 2012-07-09 17:31:42 följande:
    Hur många små plättar blir det ungefär av det recept du skrev här uppe?
  • Femmor

Jag brukar göra jättesmå plättar, ungefär en matsked smet per "kaka", det blir uppe emot 25-30 st tror jag.

• M  och  M
    Femmor skrev 2012-07-09 22:33:01 följande:
    Jag brukar göra jättesmå plättar, ungefär en matsked smet per "kaka", det blir uppe emot 25-30 st tror jag.
    Okej tack då vet jag
  • Gladskit

Kul tråd!
    Jag är ju ännu "taskigare" jag så jag serverar helst inte kex eller vindruvor längre. Det är onödigt socker och kex är ju bara mjöl i princip. I mina ögon är vindruvor lika illa som godis och bör serveras så.

Frukt har vi alltid hemma annars, så som banan, äpple, päron, nektarin tex. Och ett av dagens två mellanmål brukar bestå av frukt. Men det andra mellanmålet får gärna bestå av annat än rena kolhydrater, tex. turkisk yoghurt med bär och hackade nötter eller oststavar. 

Min son struntar ännu så länge i vilket, han vet ju heller inte vad jag kan tänkas ha för motiv för att ge honom nötter eller ost istället för frukt

Några fler tips;

- Blanda kesella med bär! Värmer man frysta bär i micron så att de är lite ljumna så blir kesellan krämig och god.
    - Gör smoothie! Går att variera på massor av sätt utifrån vad barnet gillar för smaker.
    - Baka bröd med annat än rent vetemjöl. Mandelmjöl tex. ger gott och saftigt bröd.
    - Bjud på grönsaker med dipp. Blomkål, paprika, morot.
    - Testa olika nötter. Min son testade pistagenötter häromdagen och är helt såld! Att se hur jordnötter ser ut au naturel var också intressant.
    - Lägg tunna skivor god salami i ugnen tills de blir som chips.
    - Lägg frysta bär i en kanna vatten. Efter ett par timmar i kylen smakar det som saft

• M  och  M
    Gladskit skrev 2012-07-09 23:26:58 följande:
    Kul tråd!
    Jag är ju ännu "taskigare" jag så jag serverar helst inte kex eller vindruvor längre. Det är onödigt socker och kex är ju bara mjöl i princip. I mina ögon är vindruvor lika illa som godis och bör serveras så.

Frukt har vi alltid hemma annars, så som banan, äpple, päron, nektarin tex. Och ett av dagens två mellanmål brukar bestå av frukt. Men det andra mellanmålet får gärna bestå av annat än rena kolhydrater, tex. turkisk yoghurt med bär och hackade nötter eller oststavar. 

Min son struntar ännu så länge i vilket, han vet ju heller inte vad jag kan tänkas ha för motiv för att ge honom nötter eller ost istället för frukt

Några fler tips;

- Blanda kesella med bär! Värmer man frysta bär i micron så att de är lite ljumna så blir kesellan krämig och god.
    - Gör smoothie! Går att variera på massor av sätt utifrån vad barnet gillar för smaker.
    - Baka bröd med annat än rent vetemjöl. Mandelmjöl tex. ger gott och saftigt bröd.
    - Bjud på grönsaker med dipp. Blomkål, paprika, morot.
    - Testa olika nötter. Min son testade pistagenötter häromdagen och är helt såld! Att se hur jordnötter ser ut au naturel var också intressant.
    - Lägg tunna skivor god salami i ugnen tills de blir som chips.
    - Lägg frysta bär i en kanna vatten. Efter ett par timmar i kylen smakar det som saft
    Tack för alla tips!
  • miljarden

Vår son äter inte socker, men vi håller inte på så väldigt mycket med alternativ heller. Tänker att då får man ändå in vanan att äta onödigheter? Det gör inte vi heller speciellt ofta så det är inte direkt någon ansträngning. Vi lagar extra omsorgsfulla middagar när vi har extra mycket tid och visst äter vi frukt, varje dag. Och grönsaker. Vi torkar frukt som vi kan ha om sonen behöver snacks, och om vi ska bjuda på efterrätt någon gång kan det t ex bli frukt/bär, grädde, malda nötter, cocos. Han, och vi, tycker att vanlig mat är så pass god att det känns onödigt att blanda in efterrätts/fikatänk.

Svar på tråden Vi som försöker begränsa sockerintaget för våra barn - tips & idéer!