• J   a   d   e   d

Kunniga LCHF:are - jag behöver er hjälp!

Egen majonnäs är lätt att göra, iallafall om man har en elvisp eller en matberedare (använder den senare själv). Min fråga är mer hur länge skiten håller i kylen då den är inte fulltankad med de trevliga hållbarhetsämnena som köpt är?

Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Fattig student skrev 2012-07-09 18:04:04 följande:
    Det var en väldigt bra fråga! Tills den luktar skumt, kanske?

Jag har ingen aning...
    För man gör ju inte bara en deciliter åt gången liksom ;)
    Kan vara bra att veta hur länge det håller, såå kul är det inte att göra majonnäs att man vill göra det flera gånger i veckan om man tänker sig nån slags majonnäs-diet Solig

Det är ju ändå frågan om ägg, vilket väl är lite känsligt.

Men iallafall, hemmagjord majonnäs är bra och enkelt att göra. Har ett recept efter min f d svärmor om du är intresserad?      
    Jeddan
  • J   a   d   e   d

Nejnej. Här är det bästa majonnäs-receptet.

2 hårdkokta äggulor
    2 råa äggulor
    1/2 tsk salt
    2 tsk stark senap (typ Colemans)
    1/2 l rapsolja
    ca en halv pressad citron/lime

Man ska typ mosa de kokta äggulorna med en gaffel, sedan på med de råa, och senapen, saltet och lite lite lite av oljan medan man vispar utav bara helvete, man ska märka på en gång att det "går ihop", därefter tillsätter man resten av oljan lite i taget tills det har en majonnäs-konsistens. Sist i med citronen/limen.

Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Mandel skrev 2012-07-10 15:05:25 följande:
    Bästa? Nja, först måste du koka 2 ägg och vad gör du med den kokta äggvitan? Sedan ska du ha 2 färska äggulor och vad gör du med de vitorna?
    Känns som om denna tar längre tid och kräver mer planering
    Finns nog saker att göra med dessa, ska du se Solig

Nejnejnej. Du har helt enkelt feeel ;) Det blir ju faktiskt bättre, men den som inte orkar bemöda sig får ju också resultat därefter.  
    Jeddan
Svar på tråden Kunniga LCHF:are - jag behöver er hjälp!