• syster yster

min man snarkar

Min man snarkar så att vi inte längre kan sova i samma rum! Han har gjort det.ett par år nu men det var för ett halvår sedan vi fick spva i olika rum. Jag e bara så förbannat irriterad på han för det. Kan inte hjälpa det! Nu kommer sommaren å man ska åka bort å bo hotell men jag ser verkligen inte fram emot det för jag får sova nån timma då per natt. Jättekul!! Å när man berättar detta för folk så skrattar han alltid å bara säger : ja jag störs ju inte av det iallafall. Förstår inte vad problemet är!!! Han var hos läkaren om det å det ända han kan göra är att gå ner några kilo i vikt så kommer peoblemet vara ur världen. Men han sover hellre i olika sovrum verkar det som .

• Svar på tråden min man snarkar
  • Höstbebis2010

Förstår dig TS, här är vi "osams" varje natt, jag skäller och gnäller över att jag inte får sova och han skäller tillbaka i sömnen. Snarkningarna tar lixom aldrig slut, timme efter timme ligger man där och bara känner sig mer och mer frustrerad över att ingen sömn få. 
    Han har fått prova det mesta från apoteket mot snarkningar, det funkar ett par nätter, sen är det ungefär som om han kommer på hur han ska överlista grejerna och snarkar ännu värre istället.
    Så sömn, vad är det??   

• LillaMia

Tips för dig:

- Öronproppar ( viktigt att du provar olika sorter. de ska inte skava, vara lagom i storlek och ljuddämpa )
    - Naturläkemedel ( jag har prövat sömntabletter för insomning så blir tröttare på kvällen och somnar innan han börjar snarka. finns olika sorter, hör på hälsokosten vad som passar dig bäst! inte många sorter som har någon biverkning heller. jag somnar direkt och har inga som helst biverkningar )

Tips för honom:

- Har han andningsuppehåll bör ni söka vård igen! CPAP, bettskena osv kan behövas för hans hälsas skull. Att operera bort halsmandlarna kan också fungerar, men det vill läkarna sällan göra om det är för snarningens skull. ( min kille köpte en bettskena för 500:- på internet som han har när han ska ´somna. då andas han bara i näsan och snarkar alltså inte )
    - Att han ligger på sidan

• Ellan92

värt o sura , era män kan väl inte rå för deras snarkande 

• Dominant

Ju öppnare luftvägarna är, desto mindre snarkar folk. Sämst är det att ligga på rygg och bäst att ligga i framstupa sidoläge, så pröva att lägga personen i det läget.

Alltså i en position som ser ut som denna. Var noga med att ha hakan nästan rakt uppåt. Personligen så har jag aldrig stött på någon som snarkat om denne legat i en korrekt framstupa-position.

• Peternordquist
    syster yster skrev 2012-07-10 08:59:26 följande:

E bara så trött på det nu! Så nu har jag varit irriterad och inte kunnat prata med han nästan! 

Alltså din man snarkar väl inte frivilligt?:) Han kan väl söka hjälp? 

Annars får ni väl sova i separata rum. 
  • En struts

Ibland kan det faktiskt vara en hjälp för snarkare, att ha någon som störs av det, för då blir de tvungna att ta tag i problemet (och många gånger kan det vara bättre för snarkarens del, att snarka mindre/inte alls). Min sambo och jag har skilda sovrum, och det är lite tråkigt men om vi sover på hotell eller liknande så blir han tvungen att leta fram sin bettskena och näsvingar, och detta kan ju vara bra för hans egen sömn också.

Har en bekant som har blivit tvungen att börja med syrgasmaskin, och egentligen SKULLE det vara bra ifall han haft en person bredvid sig, som liksom kunnat kolla av "när han har andningsuppehåll" ( alltså kanske en "snarkstörd" person skulle kunnat vara till gagn för honom?),

Det finns nog snarkare som inte förstår vilken nytta de kan ha av en snark-störd person, för sin egen del. Så kanske din man inte ska vara så nonchalant ändå mot dig. Det kan ju också vara en extra anledning för honom att hugga tag i bantningen, så han ska ju vara dig tacksam då.
    (Jo, det skulle nog vara till gagn för min sambo att gå ner i vikt också. Obestämd)

• En struts
    iMHotEP skrev 2012-07-10 10:15:40 följande:
    Min man snarkar alltid på rygg, när han börjar så knuffar jag till honom så han lägger sig på sidan, sen lägger jag mig rygg mot rygg med honom så han inte kan rulla tillbaka innan jag hunnit somna, sen får han snarka bäst han vill.
    Ha, ha, ha
  • En struts
    iMHotEP skrev 2012-07-10 10:15:40 följande:
    Säger här inte att alla behöver operation, men i extrema fall så kan det vara ett måste. Men man börjar med att testa läkemedel, bettskenor, cpap. Snarkar personen bara på rygg, så sy fast en kloss i ryggen på nattsjortan, om man nu använder sån. Annars kan man lägga en kudde bakom snarkaren så den inte kan rulla bak på rygg utan sover på sidan, något som ofta hjälper.
    Och här gav du verkligen handfasta tips. Och så finns det ju det där med näsvingar. (Fast min sambo säger att de skaver lite.)
  • Tusseluss

Ett tips kan vara att prova Airmax!

Den underlättar näsandningen, vilket i sig motverkar snarkning.

Jag använder den själv för att sova bättre när jag är förkyld eller täppt i näsan, och vet att många som haft problem med snarkning har blivit hjälpta!

www.airmaxsweden.se

• Tandläkare Collin

Bettskena fungerar förvånansvärt ofta, men det får man sällan som förslag om man söker sig till sjukvården. En idé är att både söka hjälp hos sjukvården och hos en duktig tandläkare som kan bettskenor och bettfysiologisk behandling.

Svar på tråden min man snarkar