• Melan

Lite frågor till er lchf:are!

Jag skulle personligen aldrig någonsin äta denna diet, men jag respekterar er som gör det. Det ska tydligen ge en enorm viktminskning? Low carb high fat eller hur? Jag tycker faktiskt att det är bättre att äta "normalt" och hälsosamt. Alltså, ändra hela synen och ens relation till mat. Då blir risken för återfall betydligt mindre - eller hur? Så här kommer lite frågor jag alltid undrat över!

-Hur får ni i er de fibrer kroppen vill ha om ni inte äter tillräckligt med kolhydrater?

-Blir ni inte helt kassa i magen av detta?

-Borde inte era kolesterolvärden bli skyhöga?

-Får ni inte en känsla av att vara för övermätta? Eller äcklade av all fet mat?

-Blir eran hy fet och/eller luktar dåligt? Det kan du ju göra om man äter mycket skräpmat.

-Hur ställer ni er till att viss forskning visar att det är farligt med denna diet?

-Hur blir det sen när ni gått ner all vikt och sak börja äta "normalt" igen, borde det inte bli mycket enklare att halka in i samma hjulspår som förut? Eller ska ni äta såhär livet ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-10 12:58
    Med skräpmat menar jag inte att LCHFmaten är skräpmat!! Jag menade att om man äter skräpmat kan man få dåligt hy och lukta dåligt -.tex friterad mat á la MacDonland's

• Svar på tråden Lite frågor till er lchf:are!
  • The Green Witch
    -Hur får ni i er de fibrer kroppen vill ha om ni inte äter tillräckligt med kolhydrater?
    Det finns massor av fina fibrer i grönsaker. Däremot ska man vara försiktig med att äta för mycket fibrer. Det retar tarmväggen.

Nej.

Tvärtom. Det goda kolesterolet (HDL) höjs, och det dåliga (LDL) sänks.

Övermätt blir jag bara om jag äter för mycket, precis som tidigare.
    Äcklad? Nej.

-Blir eran hy fet och/eller luktar dåligt? Det kan du ju göra om man äter mycket skräpmat.
    Min hy är fin och jag luktar inte dåligt.
    Skräpmat? När blev grönsaker och kött skräpmat?
    (Kolhydratrik mat som pommes, bröd och pasta däremot, är skräpmat med lite näring för kalorierna)

-Hur ställer ni er till att viss forskning visar att det är farligt med denna diet?
    http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/

-Hur blir det sen när ni gått ner all vikt och sak börja äta "normalt" igen, borde det inte bli mycket enklare att halka in i samma hjulspår som förut? Eller ska ni äta såhär livet ut? 
    Varför i hela friden skulle jag börja stoppa i mig skit igen när jag hittat ett nyttigt och hälsosamt sätt att äta?
  • EnLitenJag

Jag orkar inte ge min in i någon "pajkastning" om vilken diet som är rätt och vilken som är fel, men jag går på en form av LCHF och kan absolut svara på dina frågor! Vill bara understryka att detta är MIN filosofi, och inte nödvändigtvis universell sanning.

Att kroppen vill ha så snormycket fibrer som rekommenderas är faktiskt inte helt vetenskapligt bevisat. Jag får i mig viss mängd fibrer genom att jag äter en hel del ovan-jord-grönsaker. (OK enl. LCHF!) 

Tvärtom! Bättre mage har jag då aldrig haft. Om jag äter mycket kolhydrater däremot, då kan vi snacka kass mage. Fast det är väl i och för sig för att jag då jämför med hur det är nu...

Har ingen koll på mina egna värden, men vet många som faktiskt sänkt sina kolesterolvärden med LCHF. 

Nope. Övermätt blir jag om jag äter  mycket kolhydrater i måltiden. Man ska fortfarande inte trycka i sig mat till bristningsgränsen, man ska äta tills man är nöjd. Och efter ett tag på LCHF är det vanligt att man upptäcker att man blir nöjd på en mindre mängd mat än innan. Angående den "feta" maten, se texten längst ned. Där skriver jag lite om hur vi äter!

Inte alls. LCHF är inte skräpmat. LCHF ska enligt grundtanken basers på naturliga råvaror. 

Forskningsresultat kan manipuleras. Jag brukar titta på vem som bekostat forskningen. Ofta ser man att det är sockerindustrier och liknande företag som tjänar pengar på att avskräcka folk från LCHF.
    Det kanske visar sig vara farligt i längden, och i så fall kommer jag villigt erkänna att jag hade fel. Men som det är nu så tror jag verkligen att det här är det mest hälsosamma.  

Om man bra följer LCHF för att bli smal, så har man inte riktigt förstått konceptet.
    Kosthållning ska man välja efter hälsan!  
    Jag kommer fortsätta äta så här resten av livet!

Min sambo har också blivit helt frälst efter att ha träffat mig och ätit min mat, trots att jag ALDRIG tvingat honom. Jag skulle naturligtvis koka potatis till honom om han ville ha det, men han har valt att följa den här filosofin själv, och nu förespråkar han LCHF inför sina vänner.
    Min sambo har inte ett överflödskilo någon stans, och har aldrig haft. 

Sedan beror det också på hur lätt man har för att bli "triggad". Vissa blir triggade bara av att höra "godis" sägas, men jag är svårtriggad.
    Dock är jag inte överfanatisk. Ska jag på släktkalas tar jag gladeligen en bit tårta till efterrätt.  Det händer så sällan ändå. Det är vardagen mn ska lägga tonvikten på.

Jag trivs super på LCHF. Jag äter gott, mår bra och har sluppit alla konstiga cravings!  

Måste bara tillägga, eftersom att det är ett vanligt missförstånd, LCHF handlar inte bara om ägg, bacon och extra fett.
    Det handlar om att äta naturligt, som grottmänniskorna gjorde.
    Jag äter mycket ovan-jord-grönsaker och bär. (Kvarg med bär varje morgon. Pallar inte tung mat när jag precis vaknat!)
    Jag häller inte på fett på allting heller. Jag har bara slutat oroa mig för fett. Använder fullfeta produkter etc.
    Vi äter heller aldrig halvfabrikat! (Med undantag av närproducerad kvalitetskorv med väldigt hög kötthalt.)    
    Den ekologiska och närproducerade aspekten av kosthållning är också viktig för mig!   

• Hilratrut

1. Min mage har aldrig klarat av att ta hand om fiber så jag är glad när jag slipper äta det.

2. Nej, jag blir inte dålig i magen. Tvärt om så hade jag problem med dålig mage under många år men det problemet försvann när jag började med LCHF.

3. Nej. Mina kolesterolvärden var förhöjda tidigare. Nu är de utmärkta.

4. Nej. Jag blir lagom mätt. Steker i vanlig mängd smör och är försiktig med mejeriprodukter så jag äter aldrig mat som badar i flott. Väljer istället naturligt feta köttsorter som också mättar. Tex kycklingklubba med skinn framför kycklingfilé. Fläskkött framför nöt osv.

5. Nej. Jag har nu för tiden en väldigt fin hy. Troligtvis pga min kosthållning normaliserar mina hormonella värden.

6. Det finns inte en endaste forskningsrapport som visar att det är skadligt äta som jag gör. De studier som har gjorts har inte tagit hänsyn till en kost med minimal andel kolhydrater eller ens kvaliteten på maten.

7. Det är snarare att äta "normalt" som är mitt problem eftersom att ett enormt sötsug och en vidrig hunger triggas hos mig. Äter jag LCHF går jag aldrig och känner mig sugen på något. Jag är bara nöjd, mätt och belåten. Att jag går ner i vikt är bara en bonus. 

• blonds
    Hur får ni i er de fibrer kroppen vill ha om ni inte äter tillräckligt med kolhydrater?
    Får i mig fibrer av grönsaker.

Jag har IBD sedan 4 år tillbaka = en kass mage. Mycket gaser, förstoppning osv. Nu är min mage PERFEKT! Inga gaser alls. Kan uträtta alla behov precis som man ska. Någon/några ggr per dag. Perfekt!

Alla mina värden är toppen!

Jag blir absolut inte äcklad av fet mat, väldigt tur eftersom att fett är huvud ingrediensen i "dieten". Och om jag inte har lust att äta jättefet mat en dag så gör det ingenting. Det finns mycket lchf-mat som inte är jätte fet.

Skillnaden mellan lchf och skräpmat är att lchf mat innehåller BRA FETTER det gör INTE skräpmat. Min hy har aldrig varit bättre. Hela kroppen, både yttre och inre mår hur bra som helst av lchf.

Ungefär lika dant som att man får cancer av chips. Jag tror att allt är individuellt. man får känna efter hur ens egna kropp fungerar och vill ha det. Vissa mår jättebra av lchf och andra inte. Som sagt, individuellt.

Som jag känner nu så kommer jag att fortsätta med lchf eller liknande mat resten av livet. Ska aldrig stoppa i min alla äckliga kolhydrater som jag gjorde innan. Om man börjar svulla i kolhydrater så går man självklart upp och kroppen kommer då inte att må bra.
    Men om man sakta lägger in bra kolhydrater i kosten så kommer man kunna hålla vikten någorlunda stadigt. Det man ska tänka på är att ALDRIG göra kolhydrater till huvud ingrediens.

• Gladskit
    Jag anser att jag äter tillräckligt med fibrer genom de kolhydrater jag väljer och det blir massor av grönsaker varenda dag. Varierar gurka, tomat, isbergssallad, paprika, broccoli, avocado, spenat, ruccola, blomkål, vitkål...you name it!  Samt att jag bakar bröd på linfrön, sesamfrön och nötter. Så jag är helt övertygad om att jag får i mig precis det jag behöver.

Ingen skillnad alls faktiskt.

Tvärtom så sjunker det som anses vara det "farliga" kolesterolet.

Men jag äter inte särskilt fet mat!? Bacon kanske jag har i maten en gång varannan vecka. Använder riktigt smör att steka i om det behövs. Jag har en skitbra stekpanna som oftast inte kräver något fett alls. Använder fullfet grädde/creme fraische i såser visst, men det kanske är en gång per vecka som jag gör någon form av sås till maten. Min bästa fettkälla är avocado, så det äter jag kanske fem dagar i veckan. En "vanlig" måltid med tex. kycklingbröst och sallad kompletteras med en halv avocado, det räcker. Att allt ska drypa av fett och att man har 1dl Lohmanders bearnaise till varenda måltid är en MYT!

Min hemsnickrade variant av LCHF är inte skräpmat. Det är rena, fräscha proteiner och grönsaker ihop med en bra fettkälla. Min hy har aldrig varit bättre!

Om du menar den senaste rapporten som presenterades i förra veckan så förstår jag det som att det i första hand handlade om att äta en ökad mängd protein. Inte fett, och definitivt inte LCHF. På radion jämförde man det med att om man tog bort en mängd kolhydrater per dag motsvarande en fralla och bytte ut den energimängden mot protein så skulle risken för stroke öka med 5%. Then so be it säger jag då. En bit skinka ger mig byggstenar i form av protein. Frallan är bara bukfylla med näringsvärde noll.
    Och i övrigt när det gäller forskningen så är jag helt med på att det inte är bra att äta för mycket fett och särskilt inte mättat fett, där kanske jag går emot LCHF också men jag har som sagt försökt skapa min egen variant. Men när det gäller kolhydraternas baksida så kan ju ingen motsäga det faktum att kolhydrater ofta ger kortvarig energi, att de påverkar insulinutsöndringen och därmed också fettinlagringsprocessen. Att dra ner på kolhydrater på grund av det, och på grund av dess påverkan på blodsockret är inget svårt val.

LCHF är ingen quick fix, det är en livsstil och jag kommer aldrig att gå tillbaka till att äta som jag gjorde innan. Så ja, jag ska äta så här livet ut. Jag kommer aldrig halka in i gamla hjulspår för jag har inget sötsug längre.
  • Postis
    Hur får ni i er de fibrer kroppen vill ha om ni inte äter tillräckligt med kolhydrater? Genom att äta grönsaker, äter mycket grönsaker.

Blir ni inte helt kassa i magen av detta?  Nej, tvärtom, har en mycket lugn och nöjd mage mumera.

Borde inte era kolesterolvärden bli skyhöga? Jag har inte kollat mina värden, men som tidigare sagts så brukar LCHF minska det "dåliga" kolesterolet.

Får ni inte en känsla av att vara för övermätta? Eller äcklade av all fet mat? Nej, men jag vräker inte i mig mat.

Blir eran hy fet och/eller luktar dåligt? Det kan du ju göra om man äter mycket skräpmat. Hyn är lite bättre och jag hoppas att jag inte luktar illa, har inte fått någon kommentar om det iallafall.

Hur ställer ni er till att viss forskning visar att det är farligt med denna diet? Det är oroande såklart, men det finns ju forskning som visar på att det mesta vi äter är farligt så jag väljer att gå på känsla. Och min känsla säger mig att mat som inte ger blodsockersvängningar och är naturlig rimligtvis borde vara sundast.

Hur blir det sen när ni gått ner all vikt och sak börja äta "normalt" igen, borde det inte bli mycket enklare att halka in i samma hjulspår som förut? Eller ska ni äta såhär livet ut? Har tänkt äta såhär livet ut, ser ingen anledning att börja äta som tidigare igen.                          
  • Melan

Skönt att det fungerar så bra för er, då finns det ju ingen anledning alls att gå tillbaka och äta som förut. Så länge kroppen och ens själ mår bra och att man får i sig de näringsämnen kroppen behöver så är det en bra diet - eller hur?

Jag har en till fråga! Fuskar ni aldrig? Hur gör ni på födelsedagar med tårtor, bullar och kakor till exempel? 

• yena89
    Genom grönsaker och fiberhusk. Det är dom hårda fibrerna man undviker med LCHF eftersom de är som sandpapper för tarmen.

Tvärtom. Jag har nästan hela mitt liv levt med magsmärtor. Läkarna sa att äta mer fullkorn och magen blev bara värre. Första dagen  med LCHF var magen helt lugn. För mig är det ett mirakel efter år med daglig smärta.

Jag har inte kollat mina värden men planerar att göra det när jag nått målvikt. Äter man rätt så ska HDL öka och LDL minska samt att man får en bättre APO-kvot och triclycerin-värden.

Nej eftersom jag äter tills jag är nöjd. Förutom få gånger när jag lagar alldeles för god mat och tar två portioner ;)
    Jag blir äcklad av fet mat men jag anser inte att LCHF-maten är äckligt fet. Det är bara en hög andel av energin som kommer från fett, det blir alltså inte stor mängd för att komma upp i 75E%. Många blandar ihop det med 75% fett, jag tror inte nån klarar att äta 75% fett från en normalstor portion.
    Tvärtom tycker jag att min mat är mycket fräsch. Sallad, grönsaker, en köttbit och lite fet sås eller kryddsmör.

Jag har alltid haft problem hy men med LCHF blir min hy mkt renare. Det märks direkt när jag fuskar med dålig mat. Vad har skräpmat med LCHF att göra? Visserligen är skräpmat fet men den innehåller mkt socker också, så det är nog kombinationen samt dålig kvalité som gör att skräpmat ger dålig hy.
    Upplever även att jag får en mer neutral kroppslukt med LCHF.

Det finns ingen forskning som styrker Livsmedelsverkets råd och ingen forskning som styrker strikt LCHF. Däremot finns det gpott om positiv forskning om lågkolhydratskost. Det finns heller inga bevis för att mättad fett skulle vara dålig men personligen anser jag att man ska undvika större mängder mejerier. Max 2dl om dagen (exkl smör, om det nu räknas som mejeri) Skulle det visa sig vara farlig kommer jag förmodligen ändå fortsätta eftersom det är enda dieten som gör att jag mår bra. Och jag har hellre kvalité än kvantité.

Det är lika lätt att falla tillbaka i gamla mönster oavsett vilken diet man väljer. Jag kommer äta LCHF livet ut men då inte strikt LCHF utan normal-liberal LCHF.
    LCHF är inte bara max 20g kolhydrater om dagen. LCHF är upp till 100g kolhydrater enligt den källan jag går efter. Vissa anser det bara går upp till 50.
    Äter man liberal LCHF och ät aktiv kan man äta små mänger potis, rotfrukter, frukter, råris, bönor och sånt om man klarar av det.

LCHF är inte EN (1) diet, den anpassas efter individen.

Men grundtanken är att minimera socker och spannmål, äta ekologisk, naturlig mat. Laga från grunden.
    Man ska alltså undvika korv och bacon och färdiga såser (finns dock några få bra färdiga såser) även om många LCHFare väljer att äta det.
    Man ska heller inte öka köttmängden utan byta till fullfeta mejerier och byta potatis/pasta/ris mot grönsaker.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    Melan skrev 2012-07-10 11:59:42 följande:
    Skönt att det fungerar så bra för er, då finns det ju ingen anledning alls att gå tillbaka och äta som förut. Så länge kroppen och ens själ mår bra och att man får i sig de näringsämnen kroppen behöver så är det en bra diet - eller hur?

Jag har en till fråga! Fuskar ni aldrig? Hur gör ni på födelsedagar med tårtor, bullar och kakor till exempel? 
    Ja, var och en måste hitta det den mår bäst av. Det du mår bra av mår inte jag bra av tex. Jag åt GI, som jag anser är en bra kosthållning, men min mage klarar inte det. Och många LCHFare har just haft problem med magen.
    Det pågår ju forskning för att ta fram om det kan vara genetiskt bestämt om man tål mer kolhydrater eller fett.
    Personligen förespråkar jag lågkolhydratskost med ca 30-35E% kolhydrater om man nu tål det. Alla har ju inte behov av att äta LCHF. Det är stärkelse, socker och LIght-produkter jag är emot. Så sålänge man lagar mat från grunden med rena, naturliga råvaror spelar det mindre roll vilken fördelning man har sålänge man mår bra.

Jo, MEN dagen efter är värre än den värsta bakfyllan. Ibland är det värt det, ibland inte.
    Och ibland är man bara mänsklig och faller för dålig mat.

Sen finns det nu väldigt många bakelser och bröd som kan bakas med kokosmjöl istället för vanligt mjöl och det blir minst lika gott. Inget man ska äta varje dag utan verkligen bara vid speciella tillfällen. Man måst ju få njuta :)
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Gladskit
    Melan skrev 2012-07-10 11:59:42 följande:

Jag kan välja att äta kolhydrater ibland. Åt kokt potatis till sillen på midsommar till exempel. Men då är det just det jag unnar mig, några kokt eller ugnsbakt potatis. Inte godis och kakor. Och numera "förstör" det inte något för mig, eftersom jag inte äter LCHF för att minska i vikt längre.
    Är det kalas så har jag inga problem med att avstå, det är ändå bara tomma kalorier och det lockar inte överhuvudtaget.
    Om det är någon i min familj som fyller år och vi firar hos oss så bakar jag något som är ok enligt LCHF och bjuder på. Chokladmousse eller pannacotta är perfekt för det är knappt någon skillnad jämfört med "vanlig". Eller så serverar vi glass med färska bär och grädde där jag bara hoppar över glassen.
Svar på tråden Lite frågor till er lchf:are!